تحلیل بنیادی پتروشيمي ساختمان خليج فارس ( وپسا )

#وپسا

شرکت سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج فارس، یک هلدینگ با چندین زیر مجموعه غیر بورسی است که در سال ۱۳۸۳ تاسیس شده است.

این شرکت سرمایه اسمی ۲۵۰میلیارد تومانی دارد و سال مالی آن منتهی به اسفند ماه است. وپسا مجمع تقسیم سود خود را تاکنون برگزار نکرده و طی تیر ماه اقدام به تقسیم سود خواهد کرد.

این شرکت طبق اطلاعات موجود، ۳ تیرماه عرضه می شود و قیمت آن بین ۱۰۰۰ تا ۱۰۳۰ ريال تعیین شده که هر شخص می تواند ۸۵۰۰ سهم این شرکت را به روش بوک بیلدینگ سفارش دهد که شامل ۲۹هزار کد می شود لذا با توجه به اینکه حدود ۵۰هزار کد درخواست خرید می دهند احتمالا به هر کد ۵۰۰۰ برگ از این سهم خواهد رسید.

وپسا در سال ۹۵ و ۹۶ به ترتیب سود هر سهم را ۸۱ ريال و ۱۴۱ريال اعلام نموده است. این تفاوت با اهمیت سودآوری به دلیل رشد سود سهام در شرکت ماشین سازه پارس و اعتماد ماشین آپادانا است.

سود تلفیقی هر سهم نیز برای سنوات مورد اشاره به ترتیب ۹۱ ريال و ۱۵۴ ريال است لذا می توان ۲ نتیجه گرفت:

۱) زیر مجموعه زیان ده با اهمیت در ترکیب پرتفو وجود ندارد.
۲) زیر مجموعه ها حداکثر سود را تقسیم می کنند.

اما نگاهی بیندازیم به زیر مجموعه ها:

*اعتماد ماشین آپادانا عمدتا در زمینه فروش ماشین آلات سنگین راهسازی فعالیت می کند و انواع لودر، گریدر و بولدوزر را به نمایندگی از شرکت جینگ گانگ چین در ایران می فروشد. حاشیه سود فعالیت شرکت ۲۶ تا ۳۳ درصد است.

*ماشین سازه پارس در زمینه نصب تجهیزات سنگین همچون جرثقیل است. بخش مهمی از رشد سود سال ۹۶ به دلیل قراردادهای جدید این شرکت است. حاشیه سود این فعالیت حدودا ۵۵درصد است.

*طرح گستر شهر آرا، یک شرکت حق العمل کار در زمینه محصولات کشاورزی است که با همکاری جهت کشاورزی اقدام به واردات محصولاتی همچون برنج می نماید و بابت هر کیلو واردات حق العمل دریافت می کند. این شرکت عموما برنج وارد می کند.

درآمد فعالیت های زیر مجموعه ها بالغ بر ۱۴۹میلیارد تومان در سال ۹۶ خواهد بود.

هزینه مالی بابت بدهی های بانکی در سود و زیان تلفیقی دیده نمی شود و به نظر می رسد کل پروژه با سرمایه سهامداران تامین مالی شده است.

پرتفوی این شرکت به بهای تمام شده ۲۵۱۶میلیارد ريال است که ۷۳درصد آن مربوط به ماشین سازه پارس است اما ۳۱درصد سود خالص را این شرکت تامین می کند.

۱۹٫۳درصد سرمایه گذاری در شرکت ماشین آپادانا صورت گرفته در حالی که ۵۵درصد سود وپسا را این زیر مجموعه تامین می کند. حجم فروش آپادانا در سال ۹۶ به شدت رشد خواهد کرد و اگر قابل تکرار باشد اتفاق خوبی است.

در نهایت می توان گفت تعیین ارزش ۱۰۳۰ ريال برای عرضه اولیه این سهم منصفانه است و انتظار می رود اهالی بازار توجه خاصی به این سهم داشته باشند. در صورتی که شرکت بتواند حجم خدمات را افزایش دهد، آینده سودآوری بهتری برای این شرکت در سال های بعدی قابل تصور است.

این سهم با p.e 7 واحدی روز شنبه عرضه می شود.

هلالات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *