عرضه اولیه به پرداخت ملت

شرکت به پرداخت ملت برای اولین بار، روز سه شنبه ۲۷ تیرماه عرضه خواهد شد. این شرکت در مالکیت ۱۰۰درصد شركت گروه فن آوران هوشمند بهسازان فردا به عنوان زیر مجموعه بانک ملت طبقه بندی شده است.عرضه اولیه به پرداخت ملت – عرضه اولیه به پرداخت ملت – عرضه اولیه به پرداخت ملت

سرمایه اسمی نماد پرداخت ۹۵۰میلیارد ريال و در بازار دوم بورس پذیرش شده لذا حجم مبنای آن ارزش یک میلیارد تومانی یعنی حدود ۵۵۰هزار سهمی خواهد داشت.

سقف قیمتی برای عرضه سهم ۱۷۵۰۰ ريال تعیین شده و ۴۷٫۵میلیون برگ سهم ازان عرضه می شود به عبارتی این عرضه اولیه اندکی بیش از ۸۰میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد. انتظار می رود حداقل ۵۰هزار کد معاملاتی در این عرضه اولیه حضور داشته باشند اما به دلیل آنکه شرکت ۲۶۷۲ريال eps دارد و متوسط p.e گروه ۸٫۸ واحد است طبعا بخش اعظم درخواست های خرید در سقف قیمتی یعنی ۱۷۵۰۰ ريال خواهد بود. به نظر می رسد در این گروه عرضه سهم با P.e 6.5 واحدی مناسب باشد. با فرض مشارکت ۵۰هزار کد معاملاتی، در این عرضه اولیه کمتر از ۱۰۰۰سهم به هر کد می رسد لذا قاعدتا حجم تقاضای اصلی در محدوده سقف قیمتی می نشیند.

در خصوص وضعیت بنیادی اما …

نگاهی به روند چند آیتم مهم داشته باشیم:

۱) سرمایه اسمی در سال ۱۳۹۱ در سطح ۱۲۰میلیارد ريال بوده که همکنون ۹۵۰ میلیارد ريال است.

۲) حقوق صاحبان سهام از ۳۸۲میلیارد ريال در سال ۱۳۹۱ همکنون به ۱۶۴۰میلیارد ريال رسیده است.

۳) بدهی بانکی در سال ۱۳۹۱ صفر بوده همکنون ۱۴۴۰میلیارد ريال است.

۴) دارایی های ثابت از ۳۸۹میلیارد ريال در سال ۱۳۹۱ به ۳۳۸۹میلیارد ريال همکنون رسیده است.

۵) ورودی جریان نقد عملیاتی در سال ۱۳۹۱ تنها ۴۰۰میلیارد ريال بوده که همکنون ۱۹۳۱میلیارد ريال است.

۶) در آمد از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۶ به ترتیب سال : ۷۲ – ۱۸۸ – ۱۴۷ – ۲۲۴ – ۴۵۶ – ۱۲۴۳ میلیارد تومان

۷) سود ناخالص عملیاتی از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۶ به ترتیب سال : ۵۲ – ۱۲۹ – ۵۶ – ۶۰ – ۱۸۲ – ۳۴۵ میلیارد تومان

۸) سود عملیاتی از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۶ به ترتیب سال: ۵۰ – ۱۲۸ – ۵۵ – ۵۸ – ۱۸۰ – ۳۴۹ میلیارد تومان

۹) هزینه مالی از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۶ به ترتیب سال : ۰ – ۰ – ۰ – ۵۹ – ۲۶ – ۲۱ میلیارد تومان

۱۰) سود خالص از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۶ به ترتیب سال : ۳۸ – ۹۸ – ۴۵ – ۸ – ۱۲۰ – ۲۵۴ میلیارد تومان

تقریبا با نگاهی به اعداد بالا کاملا مشهود است که یک روند پرشتاب سود از سال ۹۱ آغاز می شود اما در سال ۹۳-۹۴ با چالش مواجه می شود. در سال ۹۵ مجددا شرایط بهبود می یابد و برای سال ۱۳۹۶ روند درآمدها بسیار پر شتاب به نظر می رسد لذا باید دید چه اتفاقی می افتد که درآمد به این شکل صعودی می شود!

درآمد این شرکت ۱۲۴۳ میلیارد تومان است و از ۳ بخش مهم تشکیل شده :

الف) تراکنش های شاپرک: ۳۵٫۵درصد از درآمد ها به این بخش تعلق دارد. بخش اعظم هزینه این بخش نیروی انسانی و استهلاک دستگاه است با این حال بخش بسیار مهمی از سود عملیاتی را ایجاد می کند. درآمد پیشبینی شده ازین ناحیه ۲۱درصد نسبت به سال قبلی رشد کرده که طبیعی است. ازین جهت که هم دستگاه های بیشتری به کار گرفته شده و هم اینکه شرایط اقتصادی مملکت چنین ایجاب می کند.

ب) ارائه خدمات به سایرین: ۵۳٫۲درصد درآمد ها به این بخش تعلق دارد و عمدتا فروش پین شارژ های تلفن همراه اعتباری است اما حاشیه سود آن تنها ۳درصد است. این بخش درآمدی پیشتر در شرکت دیگری انجام می شده که به به پرداخت منتقل شده و هرچند به ظاهر درآمد شرکت نسبت به سال ۹۵ رشد با اهمیت داشته اما در واقع اثر چندانی بر سود خالص شرکت نمی گذارد.

ج) قرارداد با بانک ملت: ۱۱٫۳درصد درآمد ها به این قرارداد تعلق دارد که ۳ ساله است. این قرارداد برای اولین بار با بانک منعقد شده و از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ معتبر خواهد بود. موضوع قرارداد حق الزحمه پایانه های فروشگاهی است. باید توجه داشت حاشیه سود خدمتی که در بخش الف انجام می شود نهایتا ۴۵درصد و در بخش ب نهایتا ۳درصد است لذا اینطور استنباط می شود که به نوعی قرارداد با بانک ملت حاشیه سودی بسیار بالا داشته باشد و اگر ۳ ساله باشد و مفاد آن تغییر نکند بنابراین تا سه سال آینده روند سوداوری این شرکت صعودی می ماند و نباید نگران بود مگر اینکه خللی در قرارداد با بانک ملت ایجاد شود.

نتیجه نهایی: عرضه سهم در p.e معقولی خواهد بود و با توجه به صنعتی که این شرکت در آن قرار گرفته انتظار می رود سهم مورد توجه بازار باشد.

ولید هلالات
اطلاعیه عرضه اولیه
به پرداخت ملت (پرداخت)

اطلاعیه عرضه اولیه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *