گزارش هفتگی بازار بورس

در روزهای ابتدایی هفته جوی منفی در گروه خودرویی حاکم بود به طوری که در روز شنبه اکثر نمادهای این گروه به خصوص لیدرهای این گروه؛ خساپا و خودرو با صف فروش مواجه بودند که در روزهای بعدی این جو منفی کمی فروکش کرد.

با توجه به رشد دلار در هفته های اخیر، شرکت ها و گروه های صادرات محور از اقبال بیشتری برخوردار بودند. در این بین گروه های فلزی و معدنی جزء گروه های پیشرو بودند به طوری که در اواسط هفته نماد های فزرین، کمنگنز، فولاژ، فروس، فسپا، فنوال صف خرید را تجربه کردند.

گروه های شیمیایی، پالایشگاهی و روانکارها هم در این هفته با توجه به افزایش نفت در بازارهای جهانی و افزایش قیمت دلار،اکثرا با معاملاتی مثبت و صف خرید همراه بودند. نمادهای کرماشا، خراسان، شخارک و چند نماد دیگر با استقبال خوبی مواجه شدند و صف خرید را تجربه کردند.

.در پایان معاملات روز دوشنبه نماد شبندر جهت برگزاری مجمع عادی به طور فوق العاده و نماد پارسان با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه متوقف شدند.

از اتفاقات جالب این هفته بازار سرمایه توقف نماد تازه عرضه شده زشگزا به دلیل نوسان قیمت بیش از ۲۰ درصد طی ۵ روز بود در صورتی که اکثر عرضه اولیه ها در ۴ روز ابتدایی ورود خود ۲۰ درصد رشد را تجربه می کنند. البته که با انتشار اطلاعیه ای از عدم تغییر با اهمیت در صورت ها مالی خبر داد تا توقف این نماد کمتر از ۲۴ ساعت به طول بیانجامد.

این نماد تازه وارد در انتهای هفته پس از رشد ۳۵ درصدی و عرضه های مکرر صف خرید و دادوستد های پرحجم ، با صف خرید به کار خود در این هفته پایان داد.

این در حالی است که سهم انرژی ۳ طی رشد ۱۰۰ درصدی در دو هفته اخیر توسط سازمان بورس تا به امروز متوقف نشده است و جای تعجب دارد.

از خبر های مهم این هفته امضای قرارداد همکاری ریلی ایران و هند به ارزش ۲ میلیارد دلار بود که قرار است طرف هندی شمش فولاد تحویل ایران دهد و ریل در کارخانه فولاد ایران ساخته شود.

دو نماد شپلی و خصدرا پس از انتقال در بازار پایه با تقاضای خوبی مواجه شدند به طوری که خصدرا با رشد چشمگیر حدود ۲۵ درصدی مواجه شد .

یکی از مهم ترین خبرهای هفته اخیر کاهش یک روزه زمان تسویه معاملات را از T+۳ به T+۲ بود. سازمان بورس در نامه ای به مدیران ۴ بورس و شرکت سپرده گذاری مرکزی ، این دستور العمل را ابلاغ کرد. قطعا این ابلاغیه به نقدشوندگی بازار سرمایه بسیار کمک خواهد کرد.

شاخص کل در پایان این هفته در ارتفاع ۵۵۲,۹۹ واحدی قرار گرفت تا به احتمال زیاد در هفته های شاهد شاخص ۶ رقمی باشیم.

منبع : وبلاگ کارگزاری فارابی

#گزارش_بازار

خساپا    خساپا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *