در چند وقت اخیر دلار نوسانات زیادی را پشت سرگذاشت و افزایش تقریباً هزار تومانی را در حدود دوماه تجربه کرد.

در این بین برای بسیاری از دوستان سؤال پیش می آید که این نوسانات از کجا ناشی شده و چگونه می توان آن را پیش بینی کرد.

مهم ترین عامل افزایش نرخ دلار سقوط پول ملی است. مثلاً فرض کنید که میزان تورم در کشور ما سه برابر آمریکا باشد. در این حالت میزان ارزش پول ما نسبت به دلار آمریکا در یک سال حدود سه برابر کاهش پیدا می کند. البته یکی از سیاست های مهم کشورهای مختلف پایین نگه داشتن ارزش پول ملی است. این کار کمک می کند که دیگر کشورها بتوانند محصولات آن کشور را خریداری کرده و در آن کشور رونق اقتصادی ایجاد شود.

این امر به کشورهایی که صنعت پویا و فعالی دارند کمک زیادی خواهد کرد. نمونه موفق این کار کشور چین است که با پایین نگه داشتن ارزش پول خود و افزایش تولید شاهد حضور بسیار وسیع این کشور در بازارهای جهانی هستیم. چون کشور ما وابسته به نفت و منابع نفتی است دولت در سال های اخیر تلاش کرده که برعکس این سیاست را انجام داده و ارزش پول ملی خود را افزایش دهد تا درآمد بیشتری از فروش نفت به دست آورد. در ادامه برخی از عواملی که روی قیمت دلار تأثیرگذار است را شرح می دهیم.

تفاوت عرضه و تقاضا

تفاوت در میزان عرضه و تقاضا یکی از اصلی ترین دلایل گرانی دلار است. این امر در مواقعی نیز که میزان ارز خارج شده از کشور بیش از ارز ورودی باشد اتفاق می افتد و باعث نوسان شدید قیمت ارز می شود.

قیمت طلا

طبق تحقیقاتی که در کشور ترکیه صورت گرفته شاخص قیمت طلا را در کنار شاخص دلار و دیگر شاخص های مهم اقتصادی در نظر گرفته و متوجه شده اند که طلا نیز روی قیمت ارز تأثیر مستقیم دارد.

عوامل سیاسی

تحریم های اقتصادی، کشمکش های سیاسی، جنگ تبلیغاتی، افزایش فشارهای اقتصادی و سیاسی عواملی هستند که از جانب کشورهای خارجی صورت می گیرد و باعث کاهش ارزش پول داخلی و افزایش نرخ ارز می شود.

رشد جمعیت

بسیاری از نیازهای کشور ما از خارج تأمین می شود و زمانی که جمعیت کشور روند افزایشی داشته باشد برای وارد کردن محصولات مختلف نیاز به ارز بیشتری وجود دارد و موجب افزایش نرخ ارز خواهد شد.

تأثیر ژانویه

تجربه نشان داده که در فصل پاییز و ماه های منتهی به سال نو میلادی بسیاری از شرکت های بین المللی برای تسویه حساب نیاز به تأمین ارز بیشتر دارند که موجب افزایش تقاضا و نرخ ارز در جامعه می شود.

افزایش قیمت ارز در کشورهای همسایه

زمانی که در کشورهای اطراف قیمت ارز افزایش پیدا می کند به دلیل حجم مبادلات تجاری مختلف ما با این کشورها نرخ ازر در داخل کشور نیز افزایش پیدا می کند و حتی اگر به صورت مستقیم تأثیری نداشته باشد قطعاً تأثیر روانی باعث افزایش نرخ ارز خواهد شد.

موارد گفته شده عواملی بودند که در گذر زمان تأثیر آن ها اثبات شده و قطعاً نمی توان قیمت ارز را محدود به همین عوامل کرد و عوامل بسیار زیاد دیگری نیز در قیمت ارز تأثیر گذار است که تلاش می کنیم در مطالب بعدی برای شما بازدیدکنندگان وبلاگ فارابی شرح دهیم.

منبع : بلاگ کارگزاری فارابی

کد بورسی بگیرید

افتتاح حساب آتی سکه

عوامل تاثیرگذار روی نرخ ارز عوامل تاثیرگذار روی نرخ ارز عوامل تاثیرگذار روی نرخ ارز عوامل تاثیرگذار روی نرخ ارز عوامل تاثیرگذار روی نرخ ارز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *