کویر تایر :
افزایش قیمت ارز باعث شده تا قیمت محصولات پتروشیمی افزایش یابد. کائوچو مصنوعی در بورس کالا عرضه می شود و یکی از مهمترین مواد اولیه در صنعت لاستیک و تایر است.

کائوچو طبیعی هم در شرق آسیا یافت می شود که همبستگی با کائوچو مصنوعی دارد ازین جهت که کالای جانشین محسوب می شود.

کائوچو به طور کلی نوساناتی مشابه نفت دارد و طبعا رشد دلار هم قیمت آنرا در بازار داخلی افزایش می دهد. ماده دیگر مصرفی در تایر، دوده صنعتی است که شرکت هایی همچون کربن ایران، دوده صنعتی پارس و سیمرغ آنرا تولید می کنند و با افزایش دلار، قیمت این محصول نیز رشد می کند.

افزایش دلار هرچند بر قیمت ماده اولیه اثرگذار است اما مهمترین رقیب تولید داخلی یعنی واردات را نیز هدف قرار می دهد و باعث می شود تا صرفه واردات کاهش یابد و خریداران به سمت تایرهای داخلی هدایت شوند.

تعرفه واردات تایر سواری ۴۰درصد است اما مشکل اصلی صنعت تایر ایران عدم تولید سایزهای بالاتر از ۱۵ است و باعث شده کل رقابت تولید در خودروهای تولید داخل باشد و تولید کنندگان ایرانی رقابت منفی داشته باشند.

کشورمان به ۳۴۰ هزار تن تایر در سال نیاز دارد اما صنعت داخلی ۲۲۰هزار تن ازان را می تواند تامین کند و تکنولوژی ساخت سایر مصارف را ندارد و متاسفانه طرح های جدید همچون بارز کردستان هم سایزهای تایر معمول را تولید می کنند.

و اما در خصوص کویر تایر که توانسته ۵۸۲ريال در سال مالی منتهی به آذر ۱۳۹۶ محقق و ۴۵۷ريال آنرا تقسیم کند برخی نکات زیر را باید مد نظر قرار داد:

۱) پیشبینی اولیه شرکت تولید و فروش ۲۷-۲۸ هزار تن تایر بوده اما در سال اخیر عمدتا ۲۳هزار تن تولید و فروش داشته لذا در سال ۹۶ هم نتوانست پیشبینی را محقق کند و دست آخر ۲۴هزار تن تایر فروخت.

۲) برای سال جاری پیشبینی شده ۲۸٫۸هزار تن تایر به فروش برسد که در ۲ ماه اول سال مالی یعنی دی و بهمن ۱۳۹۶ مقدار فروش ۲٫۶هزار تن بوده در حالی که مقدار فروش دوره مشابه سال قبلی ۴٫۲هزار تن می باشد لذا وضعیت فروش مقداری چندان جالب نیست.

۳) متوسط نرخ فروش به شرح زیر است:
*سال مالی منتهی به آذر ۱۳۹۵ : ۱۱۶میلیون ريال در تن
*سال مالی منتهی به آذر ۱۳۹۶: ۱۳۴میلیون ريال در تن
*متوسط نرخ دی و بهمن ۱۳۹۶ : ۱۲۹میلیون ريال در تن
*بودجه سال مالی جاری ۱۳۹۷: ۱۴۱میلیون ريال در تن

مشاهده می شود که نرخ فروش طی ماه های اخیر علی رغم آنکه دلار رشد کرده افزایشی نداشته است.

۴) نرخ مواد اولیه به شرح زیر است:
*کائوچو مصنوعی : ۷۰میلیون ريال نرخ روز
*کائوچو طبیعی: ۷۲میلیون ريال نرخ روز
*دوده صنعتی: ۴۵میلیون ريال نرخ روز

نتیجه: سود هر سهم ۵۲۲ ريال اعلام شده یعنی ۳۶۵میلیارد ريال. شرکت ۴۱۰۲ میلیارد ريال درآمد دارد اما مقدار فروش بالاتر از میانگین سال های قبلی است و گزارش های ماهانه هم احتمال تحقق آنرا قلیل می داند.

نرخ فروش ۶درصد از پیشبینی کمتر است و نرخ مصرف مواد هم شرایط مشابه دارد اما تحقق مقدار فروش ساده نخواهد بود. تداوم این وضعیت کار را برای پوشش کامل سود با مشکل مواجه خواهد کرد. همکنون P.e سهم ۵٫۲ است و هرگونه افزایش نرخ فروش می تواند شرایط مناسبی را برای این شرکت فراهم آورد.

ولید هلالات

کد بورسی بگیرید

افتتاح حساب آتی سکه

آموزش دریافت کد بورسی

کویر تایر کویر تایر کویر تایر کویر تایر کویر تایر کویر تایر کویر تایر کویر تایر کویر تایر کویر تایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *