ليزينگ رايان‌ سايپا (ولساپا)

#ولساپا

شرکت لیزینگ رایان سایپا عمدتا در زمینه لیزینگ خودروهای گروه سایپا فعالیت می کند و ازین حیث درآمدهای لیزینگی و غیر لیزینگی قابل تکرار دارد.

با توجه به ماهیت فعالیت شرکت، طبیعی است که ۹۶درصد دارایی های شرکت حساب های دریافتنی باشدو در طرف مقابل تامین مالی جهت عملیات لیزینگ از طریق بانک ها انجام می شود، لذا میبینیم که ۶۷درصد بدهی های شرکت را تسهیلات بانکی تشکیل داده است.

با فرض ثبت سرمایه از آورده نقدی و تحقق eps پیشبینی شده، ارزش دفتری هر سهم ۱۳۴ تومان است و نسبت p/b در محدوده ۸۲درصد است. با توجه به اینکه دارایی های شرکت با ارزش روز اختلاف چندانی ندارد، می توان گفت شرکت نسبت به ارزش خود در نقطه قیمتی مناسبی قرار دارد.

به لحاظ درآمدی در ۹ ماه ۳۴۱میلیارد تومان درآمد کسب شده که ۱۴درصد کمتر از مدت مشابه سال ۹۵ است و اما در ۱۲ ماهه ۴۶۴میلیارد تومان درآمد به دست آمده است که ۷درصد از سال ۹۵ کمتر است.

چند رویداد بر سود خالص شرکت اثر دارد. ابتدا انجام عملیات لیزینگ و اختلاف بین سود تسهیلات اخذ شده و نرخ بهره دریافت شده از مشتریان، دوم سود حاصل از پیش خرید خودروهای لیزینگ شده و سوم سایر درآمدهایی که گاها ناشی از کارمزد فروش خودروهای سایپا است.

افزایش سرمایه که منجر به رشد منابع شرکت می شود، باعث می شود تا شرکت میزان پیش خرید را افزایش دهد که نهایتا سود خالص را رشد می دهد.

در سال مالی ۱۳۹۶ فرض بر این است که ۱۴۲هزار خودرو با تسهیلات ۱۲میلیون تومانی اعطا شود.

برای سال ۱۳۹۷ اگر فرض کنیم مقدار عملیات لیزینگ به ۱۸۰هزار دستگاه برسد، قاعدتا در نرمال ترین حالت سود خالص در سطح ۲۶۰ريال هر سهم خواهد بود.

برای سال ۹۶ نیز که سود هر سهم ۲۱۰ريال فرض شده، امکان تحقق سود در سطح ۲۲۵ريال در گزارش ۱۲ ماهه فراهم است. در صورتی که این عدد یعنی ۲۲۵ريال در گزارش ۱۲ ماهه محقق شده باشد، کسب سود بالاتر از ۲۶۰ريال در سال ۹۷ کاملا شدنی خواهد بود.

تاریخ ۱۳۹۷/۰۲/۰۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *