دلایل ریزش امروز شاخص و آمار امیدوار کننده به بهبود اوضاع

هر چند شاخص بورس در نتیجه اثر چند عامل با اثر منفی شرکت های بزرگ و ریزش دو هزار و ۴۰۸ واحدی مواجه شد اما معامله ۱.۲ هزار میلیارد تومانی نشان داد اکثر فعالان برای روزهای مثبت آماده هستند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وضعیت امروز بازار سهام با دیگر روزها متفاوت بود و به رغم کاهش قیمت سهام اکثر شرکت ها و ریزش شاخص ، فعالان بازار نه تنها نگرانی نداشتند بلکه از این روند استقبال کردند و برای روزهای مثبت آماده شدند.

براساس این گزارش، جو غالب امروز بازار ناشی از اعتقاد اکثریت به لزوم اصلاح قیمت ها بعد از چند روز سیر صعودی و ثبت رکوردهای جدید بود که در کنار اقدام به شناسایی سود نوسان گیران و نیاز به نقدینگی برخی حقوقی ها منجر شد تا از همان آغاز معاملات سهام همه شرکت های بزرگ پتروشیمی ، فولادی و معدنی ، پالایشی و تک سهم هایی چون مپنا با فشار فروش و کاهش قیمت ها داد و ستد شوند.

از سوی دیگر مهلت آخر تسویه حساب معاملات اعتباری به دلیل سال مالی اکثر شرکت های کارگزاری در پایان شهریور در روند نزولی امروز نقش موثری داشت.

علاوه بر این احتمال محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی ها با دلار بازار ثانویه ، تصمیم جدید دولت مبنی بر معاف شدن داروسازان از حضور در رقابت بورس کالا و اقدام به خرید مستقیم شرکت های پتروشیمی و همچنین زمزمه هایی مبنی بر خروج برخی محصولات از بورس کالا در کنار اخباری چون خروج شرکت آلمانی طرف قرارداد با فولادساز بورسی و مواضع خصمانه آمریکا و تهدید دیروز ظریف به اتحادیه اروپا و.. از دیگر عوامل موثر بر ریزش امروز قیمت ها و شاخص بود.

با این اوصاف، شاخص بورس با سقوط دو هزار و ۴۰۸ واحدی به ۱۵۵ هزار و ۷۱۰ واحد عقب نشینی کرد که ناشی از اثر منفی ۳۷۹ تا ۱۰۰ واحدی شرکت های فولادمبارکه ، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، ملی مس،پالایشگاه بندرعباس، پتروشیمی پارس، فولاد خوزستان ، سرمایه گذاری غدیر ، گل گهر، پارسان ، پتروشیمی پردیس و چادرملو بود.

این درحالی است که اثر مثبت ۹۵ ، ۴۵ ، ۴۵٫۵ و ۴۱ واحدی پتروشیمی جم، دو بانک ملت و تجارت و ایران خودرو مانع از کاهش بیشتر ارقام شاخص شد.

آمار معاملات هم نشان می دهد در نتیجه جابجا شدن بیش از ۴٫۹ میلیارد سهم ، افزون بر ۱٫۲ هزار میلیارد تومان داد و ستد شد که نشان از باور اکثریت به برگشت بازار در آینده ایی نزدیک دارد. بیشترین حجم معاملات هم به دو بانک ملت و تجارت با بیش از ۸۰ و ۷۱٫۲ و سپس فولادمبارکه ، ملی مس و های وب با ۶۷٫۸ ، ۳۳٫۷ و ۳۱٫۸ میلیارد تومان تعلق داشت.
بورس پرس

تاریخ:۱۳۹۷/۰۶/۲۵

……………………………………………………………………………….
درباره شرکت کارگزاری فارابی:

شرکت کارگزاری فارابی، کارگزار رسمی بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس کالا و انرژی از سال ۱۳۷۲ فعالیت عملیاتی خود را در بازار سرمایه آغاز نمود.

این شرکت با هدف ارائه خدمات نوین و جهان تراز به مشتریان، همواره توسعه کمی و کیفی فعالیت هایش را سرلوحه برنامه های خود قرار داده است.

در این راستا با هدف توسعه کمی فعالیت ها تعداد ۲۷ شعبه و تالار اخصاصی معاملات توسط این کارگزاری در سراسر کشور راه اندازی گردید.

همچنین این شرکت با هدف ارتقاء سطح کیفی خدمات خود، طرح ریزی و توسعه خدمات نوینی را در دستور کار خود قرار داده است که از جمله آنها میتوان به طراحی و معرفی سامانه معاملات آنلاین فارابیکسو اشاره نمود که با توجه به وضعیت پلت فرم های معاملاتی موجود، در نوع خود محصول منحصر به فردی در بازار ایران محسوب میشود.

این شرکت در حال حاضر با تمرکز بر دو عنصر « نوآوری مبتنی بر فن آوری » و « کیفیت مشتری محور » به عنوان مزیت های رقابتی اصلی خود برآنست تا جایگاه خود را به عنوان نخستین کارگزاری جهان تراز در ایران بیش از پیش تثبیت نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *