کولاک امروز بورس با ۴ رکورد و فقط ۶سهم قرمز/ ازدحام تازه کاران و درانتظار نیویورک

بورس تهران امروز با ثبت حداقل ۴ رکورد جدید از جمله کاهش قیمت تنها ۶ شرکت باز هم کولاک کرد و دربرابر ازدحام تازه وارادن برای خرید سهام ، منتظر دو وضعیت متفاوت و مربوط به نیویورک و دلار ماند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بورس ۵۰ ساله تهران در ادامه روند صعودی خیره کننده ماه های اخیر و در سومین روز از پاییز ۹۷ بازهم کولاک کرد و بار دیگر نشان داد در صورت مهیا بودن شرایط و نبود ابهامات از چه قابلیت های برای جذب سرمایه ها و بازدهی مناسب برخوردار است.

براساس این گزارش

درحالی عواملی چون آزاد شدن قیمت محصولات فولادی ، پتروشیمی ، معدنی و … در بورس کالا، نقش افزایش دلار بر درآمد شرکت های صادراتی ، ارزان بودن سهام اکثر شرکت ها، صدور مجوز افزایش قیمت فروش محصولات، خوش بینی به آینده بازار سهام و ادامه رکود بازار رقیب مسکن ، تنوع صنایع و… در میانگین بازدهی ۶۳ درصدی بورس طی شش ماه اول سال نقش داشت که پایداری این جریان منجر به ترغیب سرمایه گذاران دیگر حوزه برای ورود شده و برخی شرکت های کارگزاری با ازدحام جمعیت تازه واردان روبرو شده اند .

در این میان همه نگاه ها به نیویورک و مواضع اعلامی امشب ترامپ و روحانی ( ساعت ۱۸ و ۲۲ ) و حواشی آن معطوف شده که در هر دو حالت مذاکره یا عدم مذاکره ، می تواند بازار سرمایه را مانند دیگر بازار دست خوش تحولات کند.

به این ترتیب که ادامه عدم تمایل مقامات ایرانی به مذاکره، می تواند باعث افزایش دلار شود که در این حالت باز هم سهام شرکت های صادرات محور مورد اقبال خواهند شد. اما درصورت تمایل به مذاکره و انجام آن، بار روانی بسیار مثبت این موضوع بیش از افزایش قیمت دلار بر بازار سرمایه اثر گذار خواهد بود و منجر به تشدید تقاضاها برای خرید ولو سهام گران خواهد شد.

با این اوصاف ، امروز هم بازار سهام رکوردهای جدیدی ثبت کرد که مهمترین آن مربوط به رشد قیمت ۲۷۷ شرکت بورسی و کاهش قیمت تنها ۶ شرکت ( شامل سیمانی های اصفهان ، خزر و خوزستان ، معدنی دماوند، کارتن ایران و سازه پویش) بود و تاکنون چنین رکوردی ثبت نشده بود.

رکورد دیگر هم مربوط به معامله بیش از ۱٫۷ هزار میلیارد تومان از سهام شرکت ها بود که در نتیجه داد و ستد بیش از ۴٫۹ میلیارد سهم به دست آمد و شرکت های پالایشگاه بندرعباس ،تاپیکو و پتروشیمی پارس با ارزش معامله بیش از ۱۴۰ ، ۷۶ و ۶۴ میلیارد تومانی ، بیشترین نقش را داشتند.

رقم جدید بعدی هم ارزش روز بازار ۶۶۶ هزار میلیارد تومانی شرکت های بورسی و همچنین جهش بی سابقه ۵ هزار و ۹۹۳ واحدی شاخص و ورود به کانال جدید ۱۷۴ هزار تایی بود که در نتیجه اثر مثبت شرکت های بزرگ و متوسط و مخصوصا” ۵۰۵ تا ۲۰۹ واحدی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه ، گل گهر، ملی مس، پتروشیمی پارس، تاپیکو و اخابر رخ داد.

با این شرایط هر چند اکثر کارشناسان به روند صعودی قیمت ها و متغیرها امیدوارند اما نباید شرایط خاص فعلی و مهمتر از آن اصل عدم قطعیت غافل بود و چشم بر تجارب گذشته دوخت.
بورس پرس

تاریخ :۱۳۹۷/۰۷/۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *