شرکت دارویی خاص برای عرضه اولیه معرفی شد / فرصت ها و تهدیدها

مدیرعامل داروسازی آوه سینا ضمن تشریح آخرین وضعیت مالی و عملکردی این شرکت ۳۵ میلیارد تومانی آماده عرضه اولیه، درخصوص فرصت ها و تهدیدهای آن نسبت به رقبا توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مدیر عامل شرکت آوه سینا آخرین وضعیت مالی و عملکردی این شرکت ۳۵ میلیارد تومانی را تشریح کرد تا آماده عرضه اولیه ۱۰ درصدی در بازار دوم معاملات فرابورس طی اوایل هفته آینده باشد.

تاریخچه شرکت

سیامک میرترابی با اشاره به اینکه زنجیره تولید در این شرکت از تولید مواد اولیه تا بازار هدف کامل است،گفت: این گروه داروسازی از شرکت اصلی آوه سینا،شرکت دارویی ارسطو و دایا دارو برای توزیع تولیدات تشکیل شده است.باتوجه به سابقه ۷۵ ساله صنعت دارو در ایران ،۱۴۵ شرکت در این حوزه دارای پروانه تاسیس جهت تولید محصول نهایی مشغول فعالیت هستند و علاوه بر این تعداد ۵۰ شرکت تولید کننده مواد اولیه دارویی و ۲۰۶ شرکت نیز وارد کننده محسوب می شوند.

وی درخصوص تاریخچه شرکت افزود: آوه سینا در سال ۸۲ تاسیس و فعالیت تولید را از سال ۸۴ آغاز و در سال ۸۹ از طرح توسعه بهره برداری کرد.کارخانه این شرکت در ساوه واقع شده و تعداد ۱۳۰نفر در شرکت مادر مشغول به فعالیت هستند. در حال حاضر سرمایه اسمی شرکت ۳۵ میلیارد تومان است.در وضعیت فعلی تولیدات شامل ۱۰ نوع کپسول و ۴۱ نوع قرص است، “داوه” در میان ۱۴۵ شرکت دارویی از لحاظ تولید عددی دارای رتبه ۳۹ واز نظر ریالی رتبه شرکت ۴۸ است.سه محصول شرکت شامل دفریپرون،پنتوپرازول و آسیکلوویر به ترتیب دارای رتبه اول،دوم و سوم تولید در بازار هستند و پیش بینی می شود با ورود داروهای ضدسرطان به بازار رتبه ریالی شرکت به ۱۰ بین ۱۴۵ شرکت حاضر ارتقا پیداکند.

منابع موردنیاز طرح اقتصادی و روند پیشرفت پروژه

این مقام مسئول از روند صعودی فروش طی ۵سال اخیر خبر داد و گفت: میزان فروش شرکت از سال ۹۳ تا ۹۷ از ۳۶ به ۵۷ میلیارد تومان رسیده است. آوه سینا دارای یک طرح توجیهی اقتصادی تولید داروهای ضد سرطان است که از دو فاز احداث داروهای خوراکی و تزریقی تشکیل شده است.این طرح نیازمند ۱۹ میلیارد تومان منابع مالی است که نیمی از آن از منابع داخلی شرکت تامین شده و برای تامین ۵۰ درصد دیگر استفاده از تسهیلات بانکی با نرخ مطلوب ۱۱ درصد(برای شرکت های دانش بنیان)در برنامه است.درحال حاضر ۵۰ درصد فاز اول پروژه تکمیل شده و در نیمه دوم سال ۹۸ به بهره برداری خواهد رسید.باتوجه به تعداد مصرف این داروهای خاص در سال ۹۶ که ۱۱ میلیون مصرف کننده بوده، انتظار می رود حدود ۲۰ درصد بازار(۴ میلیون عدد قرص) از تولید این داروها تا ۳ سال آینده در اختیار این شرکت باشد.

نقاط ضعف و قوت نسبت به رقبا

میرترابی درخصوص نقاط ضعف و قوت این شرکت نسبت به رقبا به بورس پرس گفت: از مزایای این شرکت نسبت به سایر رقبا می توان به دانش فنی،استفاده از تسهیلات دانش بنیان، ثبت اختراع در آمریکا،کانادا و اروپا،تولید هرساله چند مولکول پیشرفته با اتکا به دانش دانشمندان از تولید مواد اولیه تا تولید محصول نهایی نام برد که تولید را مقرون به صرفه می کند. تهدید اساسی “داوه” نرخ ارز و افزایش قیمت یک سری از مواد بسته بندی است که وزارت بهداشت و دولت وعده دادند انها را با ارز دولتی برای ما تهیه کنند.در مراحل بعدی هم می توان به واردات اشاره کرد که با سیاست اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای داخلی تاحدی این موضوع برطرف شده است.

تاثیر تحریم ها بر سودآوری

وی درخصوص تاثیر تحریم ها بر سودآوری شرکت گفت: سال جاری رشد بازار داخلی دارو بیشتر از سال های گذشته خواهد بود چراکه واردات بسیاری از داروهای خارجی دارای مشابه داخل ممنوع شده که برای این صنعت بسیار مطلوب است،اگر روند تزریق ارز دولتی ادامه یابد،به نظر می رسد شرکت های داروسازی که بتوانند از طریق ارز دولتی تامین مالی کنند،سال خوبی را در پیش خواهند داشت.

کسب درآمد از تولید داروهای خاص

مدیرعامل داروسازی آوه سینا درباره کسب درآمد شرکت از تولید داروهای خاص توضیح داد: یک سری از داروها بصورت اختصاصی تولید می شوند،تنها تولیدکننده انحصاری دفریپرون معمولی و جوشان،آوه سینا است.استیل سیستئین نیز دارویی تنفسی است که ۹۰ درصد بازار ان در اختیار است. داروی پترا زیلوکس هم که محدودیت واردات دارد،سال جاری رشد قابل توجهی داشته است.با توجه به اینکه ۹۵ درصد مواد اولیه صنایع دارویی ایران از طریق چین و هند وارد می شود،دولت به واسطه دو بانک در این دو کشور که تحریم بر آنها بی تاثیر است،ارز گرفته و دارو را تحویل می دهد.

کاهش دوره وصول مطالبات

میرترابی درخصوص دوره وصول مطالبات نیز گفت: با توجه با اینکه در ۳ ماهه نخست سال نوسانات ارزی وجود داشت،سیاست های کلی شرکت های داروسازی براین اساس شد که دوره وصول مطالبات با مدت ۳۶۰ روز یا ۶ ماهه انجام نمی شود، تسویه داروخانه ها ۲ ماهه شده و پرداخت به شرکت های داروسازی هم با یک ماه تاخیر بین ۶۰ تا ۹۰ روز خواهد بود.حتی در مواردی که داروهای خاص تولید می شود،دریافت دارو ممکن است نقدی باشد.
بورس پرس

تاریخ :۱۳۹۷/۰۷/۱۹

دریافت کد بورسی آنلاین

افتتاح حساب آتی سکه

راهنمای دریافت کد بورسی

کانال ما در تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *