تحلیل بازار چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷

امروز بازار سرمایه یکی از ان روزهای تلخ خود را پشت سر گذاشت .بسیاری از خود میپرسیدند چه شده که بازار منفی شده است اتفاق سیاسی رخ داده ؟ تحولات اقتصادی خاصی است ؟تحریم شدیم ؟ به نظر هیچ یک از این اتفاقات نیست . دلیل منفی بازار امروز را اگر بگوییم ممکن است برخی عزیزان بر ما خرده بگیرند . دلیل منفی حمایت مصنوعی روز قبل از بازار بود ببنید بازار چرخه ای دارد شما نمیتوایند به زور جلوی اصلاح برخی نماد ها را بگیرید وقتی این اب جمع می شود و در نهایت می بینی نمییتوانی جلوی ان را بگیری رها می شود و از بد حادثه سرعت تخریب او از روز اول بیشتر است …

یاد شعر مرحوم هاشمی می افتیم سرچشمه شاید گرفتن به بیل … چو پر شد نشاید گرفتن به پیل !! شاید اگر همان روز اول می گذاشتیم بعد از گزارش ها بازار کمی اصلاح کند امروز این شدت فشار فروش را نداشتیم و حداقل امروز به بازار کمک میکردیم . نکته دیگر از دلیل منفی شدن بازار میدانید چیست ؟ بی تعارف حضور برخی تحلیلگرنما و به اصطلاح حرفه ای در بازار است که آنها که باید خود موج ایجاد کنند حالا زیر این موج رفته اند و فقط در حال دست و پا زدن هستند . دلیل میدانید چیست دور شدن از تحلیل و رفتن سراغ نوسان گیری ها .

ببنید درست است نوسان گیری هم باید کرد ولی نه این که پول های تازه وارد هایی که به هزار امید سراغ بازار امدند به سمت نوسان گیری ببریم . هیچ کسی نمی اید واقعی و منطقی تحلیل کنید. بارها و بارها این موضوع را عرض کردیم . ببنید وقتی میخواهید سهمی بخرید با شرایط فعلی حتی باید همه زیر و بم ان را ابتدا بسنجید که خب خداراشکر همه در این حوزه پیشرفته هستند و بعد ایتم های مختلف را در ان لحاظ کنید.

همین حالا تا چند روز بعد ۷ ماه از فروش شرکت ها کامل می شود با سناریو تحریم بیایید ۲۰% از فروش برای ۵ ماه بعد را کم کنید و نرخ ها را در همین حوالی در نظر بگیرید سود در بیاورید با این ایتم به نظر قیمت گذاری کردن منطقی ترین حالت است و در این حالت است که شما حداقل ممکن است شاید در اثر جو های بازار در کوتاه مدت اسیب ببیند ولی اگر سهم خوبی انتخاب کرده باشید در میان مدت و بلند مدت خطری شما را تهدید نمیکند . این که برای تا اخر سال ۲۰% افت فروش و برای سال ۹۸ تا ۳۰% افت فروش را لحاظ کنیم دلار را حوالی ۸۰۰۰ بگیریم و یا هر اتفاق دیگر می تواند سود های حداقلی و محافظه کارانه ای را به ما بدهد که ان می تواند مبنای قیمت ها باشد

یک تجربه این که هر وقت سود های این چنینی با پی به ای ۴ در بازار به قیمت های تابلو نیز نزدیک شد ان وقت وقت خرید فرا میرسد . بهتر است تحلیل گران عزیز موج خوش بینی و بدبینی افراطی را کنار گذاشته و به سرعت به این حرکات روی بیاورند و این اتفاق را در بازار لحاظ کنند . با این روش به نظر بسیاvی از قیمت ها خیلی افتی نخواهند داشت و گزارش ماهانه نیز این موضوع را اثبات می کند . ولی چرا برخی میگویند بازار میریزد . این عزیزان بیشتر چارتیست هستند و بنیادی های بازار را درک نمی کنند .

با اجازه شما به ۱ ماه قبل برمیگردیم اگر از نظر بنیادی در روزهای ابتدای مهر میگفتید شاخص میریزد در ان هیجان و پمپاز پول برخی چارتیست ها نمودار و ار اس ای را از دو بر در دهان شما فرومیکردند که از بازار هیچ نمی فهمی وشاخص کفش ۲۰۷ و بعد ۲۳۷ و بعد ۲۶۷ و بعد ۳۰۷ و همینطور بر مضرب ۷ بالا رفتن است ! و حالا درست در مراحل ریزشی بازار نتایج جور دیگری می شود همه انها از ان طرف بام می افتند بازار ریزشی می شود و شاخص قرار است ابتدا ۱۷۷ و بعد ۱۶۷ و بعد ۱۵۷ را لمس کند ! حرف ما این نیست که از علم تکنیکال استفاده میکنند خیر در یکی از گزارش های بازار خود ما از ان استفاده کردیم پس به ان ایمان داریم ولی حرف ما افراط و تفریط در برخی مسائل است .

حرف اخر را بزنیم و این بحث را کوتاه کنیم . قیمت هااز نظر نموداری جایی برمیگردد که از بنیادی نیز نقطه خوبی برای خرید است پس از این دو ایتم کمک بگیرید از دید ما بازار شاید اصلاح کند و دیروز هم اشاره کردیم یک صبر بزرگ را در پیش میگیرد تا تحولات سیاسی را دنبال کند ولی ریزش این طور روزی ۵% بعید است ادامه دار باشد . این که چرا برخی می گویند بازار میریزد باید از خود انها استدلال بنیادی را پرسید وگرنه روی نمودار هر لحظه همه چیز ممکن است ۵۰% کم و زیاد شود

یک نکته دیگر این که از بازار انتظارات عجیب نداشته باشید دیروز نوشتیم ان ممه را لولو برده برخی عزیزان انتقاد کردند که شما از کجا میدانید برده ؟! حالا بر فرض هم اگر نبرده باشد به این زودی این ممه و لولو دست از سر بازار برنمیدارد و به این راحتی موفق به شکستن سقف قبلی نمی شود . این ان چیزی است که باید کم کم بپذیریم و بی خود دست و پا نزنیم .

ولی نکته مهم بازار امروز این است که بازار این روزها بر موج پول سوار نیست موجی که بازار را پیش می برد موج خبر است موج پول موجی قوی سرشار از انرژی بی تحلیل بی کله بود که همه چیز را با خود می برد و می اورد ولی موج خبر موج معقول ارام صبور و با تحلیل است . به همین دلیل است که بازار این روزها ضعیف حرکت میکند .

و اما گزارش های ماهانه… از امروز بازار وارد فاز گزارش های ماهانه می شود دیروز هم نوشتیم گزارش های ماهانه از نظر نرخ و مقداری فروش بسیار مهم است انتظار عجیب و غریب از این گزارش ها نداریم ولی می تواند زیر پای بازار را سفت کند ببنید گزارش مهر نشان میدهد از ۱۲ ماه ۷ ماه را خوب پیش رفتیم ولی یک نکته مهم را در ذهن داشته باشید از ابان تقریبا با تحریم کشتی خواهیم گرفت حتی در مهر هم این موضوع بوده است و این واقعا تنها نگرانی ماست که اولین نشانه های این موضوع و کاهش مقداری فروش ضربه بزرگی به بازار است . این تنها نگرانی ماست که از دل همین گزارش های ماهانه بیرون می اید .

بتاسهم

تاریخ :۱۳۹۷/۰۸/۰۲

…………………………………………………………………………..
درباره شرکت کارگزاری فارابی:

شرکت کارگزاری فارابی، کارگزار رسمی بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس کالا و انرژی از سال ۱۳۷۲ فعالیت عملیاتی خود را در بازار سرمایه آغاز نمود.

این شرکت با هدف ارائه خدمات نوین و جهان تراز به مشتریان، همواره توسعه کمی و کیفی فعالیت هایش را سرلوحه برنامه های خود قرار داده است.

در این راستا با هدف توسعه کمی فعالیت ها تعداد ۲۷ شعبه و تالار اخصاصی معاملات توسط این کارگزاری در سراسر کشور راه اندازی گردید.

همچنین این شرکت با هدف ارتقاء سطح کیفی خدمات خود، طرح ریزی و توسعه خدمات نوینی را در دستور کار خود قرار داده است که از جمله آنها میتوان به طراحی و معرفی سامانه معاملات آنلاین فارابیکسو اشاره نمود که با توجه به وضعیت پلت فرم های معاملاتی موجود، در نوع خود محصول منحصر به فردی در بازار ایران محسوب میشود.

این شرکت در حال حاضر با تمرکز بر دو عنصر « نوآوری مبتنی بر فن آوری » و « کیفیت مشتری محور » به عنوان مزیت های رقابتی اصلی خود برآنست تا جایگاه خود را به عنوان نخستین کارگزاری جهان تراز در ایران بیش از پیش تثبیت نماید.

بازار سرمایه بازار سرمایه بازار سرمایه بازار سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *