پیش‌بینی عبده تبریزی از قیمت دلار تا پایان سال جاری

عضو شورای عالی بورس ضمن اشاره به مسئله محوری در اقتصاد،قیمت دلار را درصورتی که اتفاق و شوک غیرقابل پیش‌بینی تحمیل نشود،براورد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حسین عبده تبریزی درخصوص پیش بینی قیمت ارز به هفته نامه تجارت فردا گفت: در شرایط فعلی اقتصاد ایران، با توجه به وضعیت شاخص‌های نقدینگی و تورم، بازار ممکن است تحت تاثیر شوک‌های جدید قرار گیرد و دوباره زمینه افزایش قیمت فراهم شود. تعریف از شرایط موجود تبعا نمی‌تواند آن باشد که تعادل‌ها پایدار است.

با این حال حداقل تا پایان سال جاری با توجه به شرایطی که در اقتصاد حاکم است و تمهیداتی که بانک مرکزی در نظر گرفته، نرخ ارز در همین دامنه فعلی باقی می‌ماند، بعید می‌دانم قیمت ارز بیش از این افزایش پیدا کند. یعنی به نظر نمی‌رسد افرادی که ارز را به منظور سرمایه‌گذاری خریداری کرده‌اند، تا پایان سال بتوانند از عایدی یا بازدهی بیش از سود بانکی بگیرند.

وی افزود:

بنابراین، اگر حادثه عجیب و غریبی در اقتصاد ایران رخ ندهد و شوک بزرگی به آن وارد نشود، خیلی دور از ذهن است که قیمت ارز از دامنه فعلی آن فراتر رود و در همین دامنه قیمت ارز تا پایان سال در نوسان خواهد بود. البته تاکید می‌کنم این پیش‌بینی بر این فرض استوار است که اتفاق و شوک غیرقابل پیش‌بینی بر اقتصاد تحمیل نشود.

این اقتصاددان با بیان اینکه اکنون مساله‌ای که برای اقتصاد محوری است و به ارز هم مربوط است، کنترل و جلوگیری از ایجاد نقدینگی جدید به سرعت گذشته است،ادامه داد: در حال حاضر، منبع اصلی خلق نقدینگی بانک‌ها هستند و باید سیاستگذار مانع خلق نقدینگی مازاد از این کانال شود. بانک تعهد شرعی و عرفی دارد که فراتر از مقدار درآمد، سود به سپرده‌گذاران پرداخت نکند که خواسته زیادی نیست.

عبده تبریزی گفت: اکنون مدت‌هاست اقتصاد ایران وارد مرحله‌ای شده که به خاطر وجود بانک بد و برای زنده نگه داشتن آن بانک‌ها، به بانک‌ها اجازه می‌دهیم سودی بپردازند که عملا کسب نمی‌کنند در حالی که اقتصاد اصولا به بانک بد نیاز ندارد. باید بانک‌های بد را از اقتصاد حذف کرد تا بیش از این برای حفظ آنها هزینه نشود.متاسفانه اقتصاد ایران تا امروز هزینه‌های سنگینی را به این دلیل پرداخت کرده، باید بدانیم که نهایتا تاوان بانک‌ها را بخش آسیب‌پذیر جامعه داده و خواهند داد یا با تحمل تورم‌های سنگین وحشتناک یا از درآمدهای نفت
بورس پرس

تاریخ :۱۳۹۷/۰۹/۰۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *