“زکشت” برای عرضه اولیه معرفی شد/ سیاست تقسیم سود و برنامه افزایش سرمایه

مدیران عامل و مالی شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت ضمن تشریح آخرین وضعیت مالی و عملکردی ،درباره سیاست تقسیم سود و برنامه افزایش سرمایه توضیحاتی دادند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،معارفه شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت صبح دیروز با حضور پرویز صالح مدیرعامل ،ابراهیمی نماینده سهامدار عمده، علیرضا علی مرادی مدیرامور مالی “زکشت” و اصحاب رسانه برگزار شد تا با تشریح آخرین وضعیت مالی و عملکردی،این شرکت ۲۰ میلیارد تومانی آماده عرضه ۱۰ درصدی سهام در آینده نزدیک باشد.

تاریخچه شرکت از زبان مدیرعامل

صالح درخصوص تاریخچه شرکت گفت: این شرکت در سال ۶۶ با سرمایه گذاری شرکت قند نقش جهان در شهرستان فلاورجان به ثبت رسید. در سال ۸۴ مالکیت ۹۶ درصدی سهام “زکشت” به موسسه خیریه همدانیان واگذار و مرکز اصلی از کارخانه نقش جهان به کیلومتر ۵۵ جاده اصفهان- تهران انتقال یافت. ۴ درصد مابقی سهام نیز بطور مساوی به ۴ شرکت توسعه و احداث همدانیان، توسعه ساختمان و بتن همدانیان، بازرگانی همدانیان و صنایع نساجی همدانیان تعلق دارد.

وی با اشاره به اینکه اکنون شرکت دارای ظرفیت ۱۸۰۰ راس گاو(۹۰۰ راس دام مولد)است،ادامه داد: مجوز توسعه گاوداری تا سقف ۳۲۰۰ راس مولد توسط وزارت جهاد کشاورزی در مرداد سال ۹۳ انجام شده است. دارایی های عمده شامل زمین ،دام، سیستم شیر دوش،کارخانه خوراک سازی ،ماشین آلات ،خوراک دهی ،تصفیه خانه فاضلاب،دستگاه آب شیرین کن ،بهاربندها و فری استال های پرورش دام،هانگارهای نگهداری علوفه،انشعاب برق و گاز طبیعی،چاه آب و … است. درحال حاضر شرکت دارای یک حلقه چاه آب به عمق ۱۱۰ متر و میزان بهره برداری به ظرفیت ۴۵متر مکعب در شبانه روز است که جهت تامین آب شرب دامداری و واحد کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

صالح با اشاره به دو موضوع فعالیت اصلی و فرعی گفت: موضوع اصلی فعالیت مربوط به احداث و اجرای فعالیت های دامپروری و کشاورزی اعم از گاوداری ،مرغداری ،زنبورداری ،پرورش ماهی ،کرم ابریشم و کاشت،داشت و برداشت مکانیزه محصولات کشاورزی می شود.فعالیت فرعی نیز به ارائه خدمات مکانیزه مورد نیاز کاشت،داشت و برداشت به زارعین حوزه فعالیت برمی گردد.

دستاوردهای شرکت

علی مرادی درخصوص دستاوردهای شرکت در سال های اخیر توضیح داد: افزایش سطح آبیاری بارانی تا ۱۶۳ از ۱۷۷ هکتار تا سال ۹۶، جذب شرکت های تراز اول لبنی شامل کاله آمل، دومینو و پگاه با ارتقا کیفیت تولیدی، افتتاح طرح آبیاری کم فشار تیپ توسط وزیر اقتصاد در سال ۹۶، ساخت کارخانه پیشرفته خوراک دام با ظرفیت ۱۰ تن در ساعت، اخذ موافقت اصولی از سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی اصفهان جهت تاسیس یک واحد پرورش تلیسه با ظرفیت هزار راس از جمله این دستاوردها به شمار می رود.

سهم “زکشت” از تولید شیر

وی درباره وضعیت سهم “زکشت” از تولید شیر گفت: با توجه به تولید سالانه ۱۰ میلیون تنی شیر در ایران،استان اصفهان با تولید سالانه ۱۷ هزار تن،سهم ۱٫۵ درصدی بازار را در اختیار دارد.تولید روزانه این محصول در شرکت ۵۰ تن با کسب سهم بازار ۰٫۱۷ درصدی است که با برنامه طرح توسعه به تولید روزانه ۷۰ تن خواهد رسید.

برنامه های آتی

این مقام مسئول با بیان اینکه ارزش روز دارایی ها در حال حاضر ۷۰ میلیارد تومان است، درخصوص برنامه های آتی گفت: باتوجه به شرایط اقتصادی، تا ۵ سال آینده فقط واحدهای بیشتر از هزار راس مولد باقی خواهد ماند که در این راستا در نظر داریم سطح گله را تا سقف ۱۵۰۰ راس مولد افزایش دهیم. هزینه این طرح توسعه نیاز به سرمایه گذاری جدید ندارد که در حال حاضر با صرف هزینه ۱٫۲ میلیارد تومانی از محل منابع داخلی تا پایان سال جاری به سقف می رسد.

علی مرادی با اشاره به اخذ مجوز وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه گاوداری گفت: با موافقت هیات مدیره افزایش سقف گاوداری به ۳۲۰۰ راس تا پایان سال ۱۴۰۰ به انجام می رسد.طرح پرورش تلیسه نیز در دست اقدام است و تاکنون ۵۰۰ راس تلیسه در این واحد وجود دارد که در حال آماده سازی برای رشد و باروری هستند.

نقاط ضعف و قوت

وی درباره نقاط ضعف و قوت توضیح داد: رتبه نخست تولید شیر اصفهان، تجربه زیاد نیروی انسانی در صنعت دامپروری، دارا بودن حاشیه سود بالا نسبت به رقبای بورسی، استفاده از فناوری پیشرفته و به روز صنعت دامپروری، استفاده از گزارشگری ارزش منصفانه و به روز بودن دارایی ها و پایین بودن هزینه حمل به علت جایگاه جغرافیایی اصفهان از نقاط قوت به شمار می رود.از نقاط ضعف هم می توان به وابستگی ۸۰ درصدی درآمد به شیر،کمبود قوانین به منظور توسعه کشاورزی سازگار با اثرات اقلیمی در سطح ملی و محلی و ناهماهنگی ساختاری و نهادی در توزیع وظایف ،عدم انطباق برخی سیاست های حمایتی در قیمت گذاری اشاره کرد.

فرصت ها و تهدیدها

مدیرمالی “زکشت” در مورد فرصت ها و تهدیدها نیز گفت: از فرصت ها می توان به حذف دامداری های سنتی و ایجاد فرصت برای دامداری های صنعتی، حمایت دولت از طریق اعطای یارانه های مختلف مواد اولیه و خرید تضمینی محصولات،امکان افزایش سرانه مصرف لبنیات، امکان دسترسی به مشاورین متخصص در زمینه دامپزشکی و اصلاح نژاد ،استفاده از فناوری های روز دنیا و تامین بازار فروش با توجه به نیاز غذایی جامعه اشاره کرد.

به گفته علی مرادی، تاثیر نوسانات نرخ ارز در بهای خرید مواد اولیه، بهای تمام شده پایین در کشورهای همسایه به علت پایین بودن نرخ علوفه و در نتیجه عدم صرفه اقتصادی صادرات، بالا بودن قیمت لبنیات در مقابل پایین بودن قیمت میوه و سبزیجات در ایران و نتیجه کاهش سرانه مصرف لبنیات،افزایش آسیب پذیری دام در برابر کمبود تغذیه،بیماری ها و کم آبی،لزوم به روز بودن صنعت به دلیلی گسترش کشاورزی و دامپروری صنعتی و دانش بنیان ها از جمله تهدیدهای این شرکت به شمار می رود.

قیمت تمام شده شیر

وی درخصوص قیمت تمام شده شیر گفت: اکنون قیمت پایه شیر برای تحویل درب دامداری ۲ هزار تومان است که هزینه حمل و کیفیت هم به آن افزوده می شود در واقع در حال حاضر نرخ فروش شیر در تمام دامداری ها بین ۲۱۵۰ تا ۲۲۰۰ تومان است.

میزان تسهیلات دریافتی

این مقام مسئول درباره میزان تسهیلات دریافتی گفت: میزان تسهیلات سرمایه درگردش دریافتی شرکت ۴٫۵ میلیارد تومان با نرخ ۱۸ درصد است که ۳ ماه یکبار تمدید می شود و در شرایط مساعد،احتمال تسویه تسهیلات وجود دارد.

سیاست تقسیم سود و برنامه افزایش سرمایه

علی مرادی درمورد سیاست تقسیم سود و برنامه افزایش سرمایه هم گفت: سیاست تقسیم سود در سال گذشته ۹۰ درصدی بوده و برای سال جاری به تصمیم هیات دیره و مجمع سالانه بستگی دارد. برنامه افزایش سرمایه در سال جاری وجود ندارد اما برای سال آتی متناسب با توسعه احتمال افزایش سرمایه ۵۰ درصدی معادل ۱۰ میلیارد تومان براورد می شود.

افزایش ۲۰ درصدی سود خالص ۶ ماهه

وی از رشد ۲۰ درصدی سود خالص ۶ ماهه ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: این سود بدون در نظر گرفتن سود فروش سهام سیمان اصفهان به مبلغ ۱٫۸۸ میلیون تومان است.سود عملیاتی هر کیلوگرم شیر تولیدی ۳۹۱ تومان و بالاتر از برخی شرکت‌های هم‌گروه است که این موضوع را می توان نتیجه قیمت تمام‌شده کمتر تولید شیر و نرخ فروش بیشتر این محصول دانست.

بنابراین گزارش،موسسه خیریه همدانیان دارای ۶ زیرمجموعه سیمان اصفهان، توسعه و احداث همدانیان، صنایع نساجی همدانیان، سرمایه گذاری نور همدانیان، کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت و توسعه ساختمان و بتن همدانیان است که میزان مالکیت موسسه در سهام ۵ شرکت به جز سیمان اصفهان ۱۰۰ درصد و در این شرکت سیمانی ۷۹ درصد است.
بورس پرس

تاریخ :۱۳۹۷/۰۹/۱۸

#زکشت  #عرضه_اولیه  #تحلیل_بنیادی

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *