بازار جهانی

سال نو چینی از روز دوشنبه همین هفته FEB 4 آغاز می شود. تعطیلات تا روز یکشنبه هفته آتی ادامه خواهد داشت.

در این زمان عموما بازارهای جهانی کم رونق می شوند و کامودیتی ها کم نوسان ظاهر می شوند.
با پایان سال نو چینی خریدهای جدید در بازارهای جهانی در بخش کامودیتی سیگنال مهمی محسوب خواهد شد ضمن اینکه برخی مصاحبه های اقتصادی مقامات چینی در خصوص میزان تزریق منابع مالی هم بر ذهن بازار اثر خواهد گذاشت.

بازار داخلی

در داخل کشور پایان سال میلادی و پایان سال چینی درخواست حواله را به صورت سنتی افزایش می دهد. دولت نسبتا خوب توانسته در مقابل فشار تقاضا ایستادگی کند.

دلار از محدوده ۱۰ هزار تومان تا ۱۲ هزار تومان پیش رفت و روز گذشته در ۱۱٫۳۰۰ تومان ارام گرفت. شوک بعدی فاصله بین ۲۸ بهمن تا ۳ اسفند ماه است.

۱۰۰ هزار میلیارد تومان سپرده با نرخ بهره ۲۰ درصد، سررسید می شود. بانک مرکزی برای هدایت این نقدینگی چه برنامه ای دارد؟

مجموع سرمایه گذاری صورت گرفته در طرح پیش خرید سکه ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده لذا رقم ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در تناسب با حجم بازارهای موازی با اهمیت است! چه در مسکن، چه بازار ارز و چه سهام.

قاعدتا این منابع در بازار پولی باقی می ماند اما ممکن است بخشی ازان تمایلات سفته بازانه داشته باشد و به سمت ارز و طلا حرکت کند. خیلی بعید است که بخشی ازین منابع به سمت مسکن و سهام حرکت کند چون دولت هیچ برنامه مشورتی به صاحبان این سپرده ها جهت حضور در بازار سهام نداده که اگر برنامه ریزی می شد، می توانستند چند ماه قبل از سررسید به تمام صاحبان این ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سپرده اطلاعاتی در خصوص نحوه سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری بورسی بدهند …

در هر حال پس از ۲۲ بهمن به لحاظ روانی بازار ارز خود را برای تقویت تقاضا آماده می کند و برنامه بانک مرکزی باید بسیار متمرکز بر کنترل بازار ارز باشد.

@validhelalat

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *