ظریف کاری !

امروز سه شنبه ۷اسفند ماه شرایط برای بازار کمی پیچیده شده بود و این کلاف سر در گم زمانی دردش بیشتر می شدکه درست در نقطه حساس بازی و در زمانی که بازار باید گل می زد و از خط روند چارتیست ها عبور میکرد کاپیتان تیم سیاست خارجی اخراج می شود ! حالا خودش میرود یا اخراج می شود بحث دیگری است ولی در هر صورت این مهم ترین اتفاق بازار امروز بود که بازار سرمایه را با خود پایین کشید .

البته یک نکته روشن و واضح بود و این که بازار به ریزش سنگین تمایلی نداشت تا واکنش هیجانی سنگینی را به این امر نشان دهد و منفی بازار هم قابل هضم بود . چند نکته در مورد این موضوع وجود دارد … ابتدا بحث بازاری میکنیم و بعد کمی تبعات مختلف سیاسی را با هم مرور میکنیم . در مورد شرایط اقتصادی اگر کسی میگوید این استعفا در بازار موثر نیست به نظر بازار را نمی شناسد.

اتفاقات امروز واکنش بازار، کاملا منطقی بود چرا که ریسک های سیاسی بازار چه در کوتاه مدت و به خصوص در میان مدت و بلند مدت بیرون می زند هنوز کسی دقیق دلایل استعفا را نمیداند ولی بازار را که می شناسید بدبین است او با این خبر تا بیخ پاره کردن برجام و خروج از برجام پیش رفت و این باعث شد تا بازار امروز این چنین باشد و نمی شود این ریسک را نادیده گرفت.

دلایل استعفا

اما در مورد استعفا این که پذیرفته بشود یا نشود بحث دیگری است که از دید ما پذیرفته نمی شود ولی دلایل این استعفا به نظر انقدر پیچیده نیست که بشود به ان وزن داد از دیشب برخی هزار جور تحلیل میکنند که این مقدمه خروج از برجام است و این الارم است و این هزار حرف دیگر ! ولی به نظر با وجود در نظر گرفتن ریسک سیاسی نبود. بلکه استعفا به دلیل عدم هماهنگی و برخی بحث های داخلی خود دولت بوده است.

این یعنی این ریسک های پس از استعفا را نمی شود خیلی به بازار چسباند ولی به نظر ریسک تحولات سیاسی در نبود ظریف کمی افزایش خواهد یافت . امیدواریم زمانی که شما این موارد را میخوانید همه چیز هم حل شده باشد .

یک نکته فقط در ذهن ما شکل گرفته این که در بازار فعلی با این که امروز خبر منفی وجود داشت واکنش بازار انقدر هم تلخ نبود روزهای تلخ بهمن خیلی درد و رنجش از این روزها بیشتر بود این نکته ای قابل توجه و مایه امیدواری است که می تواند فضای بازار را بهتر نماید یعنی بازار قیمت ها را شرایط را می داند و به هر دلیلی حاضر به فروش سهم نیست و قطعا فردا بازار روند بهتری را خواهد داشت و این شدت فشار مطرح نیست …

حرف آخر

حرف اخر را بزنیم و برویم … شب گذشته به دلیل بررسی اطلاعیه‌های کدال و فشار کار بالا کمی زودتر از خبر استعفای ظریف خوابم برد . مطابق عادت هر روز ساعت ۴ صبح از خواب بیدار شده و با انبوهی از پیام های دوستان و عزیزان مواجه شدیم تقریبا دیشب با تحلیل های خود کشور را تا مرز جنگ برده و سر بازار را هم بریده بودند ! البته از شوکه کننده بودن خبر نمیشد گذشت ولی به هر حال اتفاق مهمی بودولی واکنش ها عجیب .

بعد از انجام امور سایت از خانه بیرون زدم و داشتم به اطراف نگاه میکردم در حالی که مغز ما پر از فکر و چهره ما بورسی‌ها پر از نگرانی بود مردم عادی کار خود را میکردند. جالب است در محیط کارافراد غیر مرتبط اولین نفری که به استعفای ظریف اشاره کرد ساعت حوالی ۱۱ بود ! این را فقط به عنوان یک کیس مطالعاتی باید بررسی کرد نمیدانیم چرا واکنش فعالان بازار به خبرهای منفی ضریب چند برابری میخورد و واکنش های هیجانی دارند ولی در مقابل خبرهای مثبت خیر … ولی به هر حال اتفاقی است که بارها و بارها شاهدش بودیم و به نظر در بین فعالان بازار نهادینه شده ولی این شدت از بدبینی و منفی نگری کمی در این لحظات عجیب است …

بتا سهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *