شورای عالی هماهنگی اقتصادی متشکل از سران سه قوه در ۱۶ تیر ۹۷ تصمیم گرفت به منظور افزایش جذابیت بازار سرمایه و کاهش هزینه معاملات سهام و حق تقدم سهام، نرخ مالیات نقل و انتقال سهام در بورس را از ۰.۵ درصد به ۰.۰۱ درصد کاهش دهد که این مصوبه از همان زمان در سامانه های سپرده گذاری اعمال شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، حسن امیری، معاون نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص موضوع مالیات خرید و فروش سهام و کاهش آن برای سال ۹۸ به بورس۲۴ گفت کاهش مالیات فروش سهام از ۰.۵درصد به ۰.۰۱درصد، فقط برای سال ۹۷ لازم الاجرا بود و مالیات نقل و انتقال سهام در سال ۹۸مجددا همانند سال های گذشته اعمال می شود. مگر این که برای سال ۹۸ مجددا دستور العمل جدیدی از سوی دولت ابلاغ شود که در این صورت نیاز به مصوبه خواهد داشت.

این مقام نظارتی توضیح داد : هزینه معاملات سهام ۱.۵ درصد بود که سال گذشته بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه مالیات نقل و انتقال سهام که ۰.۵ درصد از این ۱.۵ درصد را شامل می شد به ۰.۱ درصد کاهش یافت. اما این مصوبه تنها برای سال ۹۷ بود و در سال جدید مالیات سهام بر اساس قانون مالیاتی همیشگی اعمال شده است، یعنی قانون مالیات ها در این مورد ثابت بوده و فقط بر اساس مصوبه جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا در سال ۹۷ چنین تخفیفی لحاظ شده است.

امیری ادامه داد: سازمان بورس در صدد این است که از طریق اصلاح قوانین و مقررات و یا اخذ مصوبه جدید از شورای عالی هماهنگی اقتصادی مجددا این موضوع را احیا نماید و مالیات نقل و انتقال سهام کاهش یابد.

معافیت تجدید ارزیابی چه شد؟

از این مقام مسئول در سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص سرانجام موضوع معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی برای سال جدید پرسیدیم که گفت: گرچه این موضوع در بودجه سالانه کشور لحاظ نشده ، اما نمایندگان مجلس در قالب لایحه ای در حال بررسی این موضوع و احتمالا اجرای آن در سال ۹۸ هستند.

وی افزود: به هر حال همه این موارد در صورت تصویب توسط مجلس شورای اسلامی، رسما اعلام خواهد شد. همچنین این که مجلس از سازمان بورس نیز نظرات لازم را خواسته و ما نیز در این خصوص اظهار نظر داشته ایم.

پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *