اصلاح شیرین …

یکی از دوستان خوب و خانواده دوست تعریف میکرد وقتی دخترم را واکسن میزنند از شدت گریه او طاقت دیدن این لحظه را ندارم .میدانم که این واکسن لازم است و برای سلامتی و تداوم زندگی خود اوست ولی از یک طرف خوشحال و از طرف دیگر ناراحت میشم …حکایت اصلاح بازار این روزهای ما درست شبیه همین واکسن است شاید ریزش او تلخ باشد و دیدن آن سخت ولی این اصلاح درست به مانند ان واکسن برای بازار لازم است. ما اسم این اصلاح را اصلاح شیرین میگذاریم …

واقعا عجب روزی بود امروز … به نظر یکی از روزهای خوب بازار بود بله باور کنید امروز یکی از روزهای خوب بازار بود که اطمینان به روند آتی بازار را در بین بسیاری از فعالان بازار محکم تر کرد. نقش پله های اصلاحی به خوبی درست عمل کرده و امروز ترمز بازار کمی کشیده و شکل اصلاح برخی نماد ها نیز درست شد نوع خرید ها در بازار امروز و نوع حمایت ها و این که صف فروش خاصی را به جز تجارت نداشتیم اتفاق خوب دیگری بود که در بازار لمس کردیم .

گزیده ای از نوشته‌های دیروز

دیروز نوشتیم که تجارت بهانه ای برای اصلاح بود و عامل اصلاح نبود و امروز حتی منفی تجارت نیز کمی ابتدای کار فشار می اورد ولی کم کم راه بازار و تجارت تا حدودی دارد از هم جدا می شود به نظر فضای بازار امروز مطابق انچه چارتیست ها انتظار داشتند پیش رفت یک اصلاح خوب که برای بازار و برای نفس گرفتن و رشد در این مسیر نیاز بود که البته برخی ان را ادامه دار می بینند و برخی دیگر معتقدند اصلاح تمام شد و همین لمس کوتاه کافی بود . به نظر هر چه باشد حرکت بازار امروز نشان داد وضعیت بازار در اصلاح خوب و اماده یک حرکت بعد از اصلاح است .

بحث اول در مورد عرضه های اولیه

و اما در بازار امروز در مورد دو موضوع مفصل تر صحبت میکنیم. بحث اول در مورد عرضه های اولیه است ببنید عمده ترس بسیاری از فعالان بازار این است که پولی که از بیرون بازار به دل بازار میزند با ضرر و زیان و یا در مقطعی بد وارد شده و نه تنها این نقدینگی را بدزدد بلکه اعتماد سهامداران را نیز برباید و برای روزهای بعد کار دشوار تری را داشته باشیم . پیشنهادی که چند روز قبل نیز مطرح شد همین بود که به سرعت شرکت های بزرگ این کشور را که هنوز بورسی نشده اند راهی بازار کرده و البته این بار با یک مدل خاص .

اول از همه با قیمت خوب و منطقی این عرضه ها صورت گیرد و دوم تبلیغات برای جذب سرمایه به این بازار و این عرضه ها صورت گیرد تا پول بچه های بازار هم خیلی درگیر نشود . پولی که در عرضه اولیه می آید در این بازار ماندگار خواهد بود و نکته سوم هم شرکت هایی که عرضه کننده هستند این پول را از بازار خارج نکنند و این پول دوباره صرف بازار گردانی همان سهم شود که این وظیفه سازمان است .

یادآوری

یک نکته را از سال های قبل به یاد میاوریم فکر میکنم سال ۸۵ یا ۸۶ بود که مخابرات قرار بود در بازار عرضه شود تبلیغ رسانه ملی شد و تبلیغ هم این بود که از آسمان پول می بارید نمیگوییم بی دلیل و بی منطق و همینطوری همه را تشویق به حضور در بازار کنید ولی به نظر برای ۱۰ شرکت بزرگ که بیش از ۱ هزار میلیارد تومان برای هر یک نقدینگی لازم است می شود تبلیغ خوبی کرد و بخشی از نقدینگی را به این سمت جذب کرد شک نکنید در بازار ارز نیزموثر است و برخی پول ها را به این سمت میکشد . فقط باید عزیزان کمی عرضه مند رفتار کنند که این پول ها حفظ شود و از همه مهم تر بستر های لازم برای جذب آن فراهم باشد .

بحث دوم

اما موضوع دوم برای این روزها مثل یک دوپینگ عمل میکند. بانک مرکزی گویا ۲ طرح را مطرح کرده است اول طرحی بود که دیروز تصویب شد و در آن گفته میشد خرید و فروش اوراق مالی اسلامی منتشره توسط دولت و وثیقه گیری در ازای اضافه برداشت یا اعطای خطوط اعتباری به بانک ها و موسسات اعتباری ببنید توضیح این موضوع کمی سخت است ولی اگر درست متوجه شده باشیم بانک مرکزی خود را مجاز به خرید و فروش اوراق کرده و از بانک ها بابت اضافه برداشت یا هر خط اعتباری اوراق مطالبه میکند .

این مصوبه احتمالا انتشار اوراق را زیاد میکند و البته تقاضا را نیز بیشتر شاید این مصوبه اثرات کاهشی بر نرخ سود داشته باشد و جذابیت فعلی اوراق هار را نیز تا حدودی کم کند امیدواریم درست بحث کرده باشیم ولی بازهم باید صبر کرد ولی به هر حال به نظر تصمیم خوبی برای بازار است.

اما نکته دوم و طرح دوم طرح ارزی است …امروز همتی هم صحبت کرد و گفت بازار متشکل ارزی از ۵ شنبه ۲۹ فروردین با قدرت کارش را شروع خواهد کرد. بازار سرمایه روی سازو کارهای این بازار ابهامات جدی دارد از همین رو وزن مثبت یا منفی را هنوز به این خبر نداده است با مشخص شدن ابعاد ان می تواند اثرات احتمالی مثبت را در بازار دید . امیدواریم بانک مرکزی و دولت از سیاست نرخ گذاری دستوری دلار عقب نشینی کرده و به فرایند بازار رو آورده باشند برای روزهای آتی در مورد این طرح با روشن شدن ان بیشتر صحبت خواهیم کرد .

بازار در هفته پیش رو

در مورد بازار در هفته آتی دو سناریو وجود دارد سناریو اول خوش بینی است که میگوید بازار میتواند بعد از این اصلاح اخیر یک حرکت خوب را در روز دوشنبه داشته باشد . ولی به نظر گزارش های ماهانه می تواند کمی بازار را در ساید ببرد ولی این اصلاح زهر منفی بازار را گرفت و نشان میداد فضا برای برگشت بعد از کمی دست به دست شدن فراهم است.

بتا سهم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *