گام های ۵هزاری !

امروز از آن روزها بود ! از ان روزها که لبخند میزند ، دلربایی میکند و آخر هم با یک بوسه دل شما را میبرد ! از آن روزها بود واقعا بهاری و قشنگ … شیرینی صبر سهامداران کم کم دارد زیر زبان آنها مزه میکند و این بازار سراسر مثبت حال سهامدارانی که در این بازار کار میکنند را بهتر کرده است.

این حس را نمیخواهیم تحلیلی بیان کنیم ولی بگذارید این طور بگوییم که رشد بازار امروز و این چند روز درواقع کمی حس تسکین بازار را بیشتر کرد بازاری که شاید در سود باشد ولی هنوز از بسیاری از بازارهای دیگر عقب است امروز شاید بسیار افرادی در این بازار باشند که پیش خود میگویند تازه ۲۰% دیگر رشد کند میتوانیم بازدهی بازار سرمایه را با بقیه بازار رها مقایسه کنیم این مثبت شیرین علاوه بر شیرینی بازدهی همچون مسکنی برای روح و روان سهامداران عمل میکند که درد عقب افتادگی از سایر بازارها و کاهش قدرت خرید انها را تسکین میدهد . سعی میکنیم امروز خلاصه و مختصر صحبت کنیم …

بورس اوراق بهادار

آیا رشد بازار حباب است؟

امروز از برخی عزیزان میشنیدیم که در مورد حبابی شدن بازار صحبت میکنند به نظر دوستان کمی فاز تحلیلی را وارد محاسبات خود کنند چه از نظر مقایسه با سایر دارایی ها چه تحلیل شرکت ها و چه بررسی گزارش ماهانه و ۱۲ ماهه و ۹ ماهه شرکت ها هنوز حتی با کف و صابونی شدن بازار هم فاصله داریم چه برسد به حباب .

اما این دلیلی نمی شود که در مقاطعی در بازار حقوقی و یا حقیقی فروشنده بازار نباشند و سود شناسای نکنند این به هیچ وجه با بحث روند بازار منافاتی ندارد ولی این طور نیست که دلیل این فروش ترس از حبابی شدن باشد .

از همین حالا این را میگوییم ببنید فردا و پس فردا موج فروش حقوقی ها برای شناسایی سود قطعا بیشتر می شود این برای بار چندم است که این اتفاق رخ میدهد و این رویداد را داریم دفعات قبل عرض شد بازهم میگوییم این دلیلی نمی شود که در روند مثبت بازار اصلاح و استراحت نداشته باشیم این اصلاحات به دوام و قوام بازار کمک میکند .

از همین رو شاید فردا بازار طبق روال معمول و منطقی یک موج عرضه قوی تر را داشته باشد ولی به نظر جای نگرانی نیست وضعیت بنیادی بازار آنقدر خوب هست که این عرضه ها طی چند روز آتی هضم می شود حتی اگر منجر به افت و درجا زدن چند روزه هم شود باز اتفاق عجیبی نیست و می توان گفت در روال طبیعی بازار است که برای بازار نیز لازم است .

دلایلی برای رشد بازار

اما بازار برای رشد دلایل خاص خود را دارد ببنید موج نقدینگی و جریان پول ، به قیمت بودن دارایی های بورسی یکی از مهم ترین این عوامل است و از نظر بنیادی نیز بازار سرمایه هنوز جا برای فرمان دادن را دارد . گزارش های ماهانه خوب بودند و و قطعا گزارش های ۱۲ ماهه و ماهانه اردیبهشت هم خوب خواهند بود.

ولی به نظر این عوامل یک طرف قضیه است و عوامل دلاری و تحولات آن طرف دیگر. دوباره دلار هوس نرخ های جدیدی کرده و امروز تقریبا دلار بالای ۱۴ هزار را داریم که تثبیت شده است بورس کالا را داریم که داغ شده و خلاصه این اختلاف ما را یاد روزهای مرداد و تیر سال ۹۷ می اندازد که بورس کالا همینطور پر تقاضا و داغ بود.

این یک برگ برنده برای بازار است که نرخ تسعیر هنوز زیر ۱۲ است و می تواند فرصت خوبی برای رشد های آتی سود شرکت ها باشد بازار تا این جذابیت ها را دارد برای او سر و دست میشکنند و از سوی دیگر در یک فاز مثبت سیاسی هم بازار برنده خواهد بود از همین رو فعلا جمیع عوامل به سود بازار است ولی این را بازتاکید میکنیم استراحت های بین راهی و عرضه های میان روزی برای بازار طبیعی و اتفاقا به روند خوب و ادامه دار بازار کمک میکند .

این را بار قبل دیدیم و تست کردیم

موضوع آخر

مقدمه بازار امروز بحث گزارش هایی بود که رسید و تقریبا موج آن به اتمام رسید تمام شرکت ها گزارش ماهانه فروردین خود را منتشر کردند فروردینی که تعطیلی آن بیش از اوقات دیگر بود در یک ماه نیمه تعطیل که سیستم حمل و نقل کشور نیز تا حدودی تعطیل بود شرکت ها فروش های خوبی را ثبت کردند واقعا گزارش ماهانه فروردین شرکت ها چه از نظر مقداری چه نرخ عدد مناسبی بود و نسبت به فروردین سال ۹۷ رشد قابل توجهی داشت.

این یک اتفاق خوب برای بازار است حقیقت امر فکر نمیکردیم گزارش ها انقدر خوب باشد . این گام اول از یک سه گانه بود اولی ماهانه فروردین دومی ۱۲ ماهه ها و سومی گزارش اردیبهشت که امیدواری به ۲ گام پیش رو را بیشتر کرده است .
امروز انرژی داریم و مثبت هستیم زیاد حرف زدیم بر ما ببخشید …

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *