۱) آمریکا که قصد داشت تعرفه های پلکانی بر علیه مکزیک وضع کند:

با توئیت صبح امروز ترامپ این تصمیم را به تعویق انداخت. این خبر باعث شده بود تا کامودیتی ها و نفت افت سنگینی کنند. این سوال مطرح است که وزن مکزیک در اقتصاد جهانی چقدر است که تا این اندازه تعرفه ۵درصدی بر علیه این کشور بازارهای جهانی را متلاطم کرده؟ در واقع مکزیک مهم نیست بلکه نگران هستند با آغاز جنگ تجاری، توافق سه جانبه، کانادا، مکزیک و آمریکا به هم بخورد. این معاهده در دوران اوباما NAFTA نام داشت، ترامپ زیر این توافق زد اما توانستند یک توافق جدید ایجاد کنند. رسیدن به توافق با مکزیک، خطر بر هم خوردن توافق با کانادا را پوشش می دهد ازین جهت به نظرم روز دوشنبه کامودیتی ها و نفت معاملات مثبت داشته باشند.

۲) سخنان پاول ( رئیس فدرال رزرو آمریکا ) در راستای این بود که هر اقدامی لازم باشد برای جلوگیری که از کاهش اشتغال و حفظ سطح تورم انجام خواهد داد.

داده های اشتغال این هفته در آمریکا اساسا خوب نبود و مشاغل زیادی از دست رفته بود، حالا با کاهش های تدریجی در نرخ بهره، انتظار داریم به مرور کامودیتی ها تثبیت شوند و کاهش نیابند، اونس طلا رشد کند، شاخص دلار تضعیف شود، لیر تقویت شود و ريال در مقابل دلار تضعیف نشود یا به شکل محدود تقویت گردد.

۳) چینی ها به مشتریانی که حساب دلاری نزد بانک دارند، پیشنهاد داده اند…

که به ازای هر ۲۵۰۰ دلار که به یوان تبدیل کنند، ۳۰ یوان پاداش می گیرند. این مساله چاشنی یک بمب بزرگ اقتصادی است به شرطی که یک سیاست چند ساله پشت آن باشد! خصوصا که چین در تلاش است با اقتصادهای بزرگ معاملات دلاری خود را محدود و با ارزهای ملی معامله کند. همچون توافق اخیر با روسیه.

۴) دو هفته تا اجلاس اوپک پلاس باقی مانده است.

منابع خبری در نفت می گویند روسیه قصد دارد سطح تولید خود را به بالاتر از تولید آمریکا برساند. این یعنی روسیه احتمالا از توافق کاهش سطح تولید نفت خارج می شود. عرضه ها می تواند تا ۱ میلیون بشکه رشد کند و این مساله به نفع ترامپ است. روسیه بودجه خود را با نفت ۶۰ دلار بسته اما این حرکت روسیه، به نفع ترامپ برای رقابت انتخاباتی و به ضرر عربستان سعودی است.

۵) قیمت کامودیتی ها در بورس لندن و شانگهای تقریبا به هم رسیده اند.

آربیتراژ در حال مثبت شدن و انبار چینی ها در حال خالی شدن است. این پیام را می دهد که کامودیتی ها به کف قیمتی برای کوتاه مدت نزدیک می شوند اما در میان مدت روند قیمت را این مسائل تعیین نمی کند و رشد اقتصادی حرف اول را می زند.

ولید هلالات

 

تحلیل تصویری تکنیکال را می توانید در کانال تلگرام و آپارات ببینید:

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

با سامانه فارابیکسو ، شما به صورت همزمان می توانید در بازار آتی سکه ، زعفران و بورس اوراق بهادار معاملات آنلاین انجام دهید.
تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *