هجوم نخ اولی ها !

امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که برای دلیل منفی شدن ان دنبال قاتل بروسلی نباید گشت طبیعی بود که بعد از دو روز مثبت بازار کمی امروز عقب نشینی نماید و شدت عرضه ها بیشتر شود حتی فردا هم به همین شکل خواهد بود و احتمالا این فشار فروش وجود دارد برخی گلایه میکنند که الان وقت عرضه نوری بوده ؟! اول از همه معتقدیم این عرضه و به طور کلی عرضه های اولیه هر چقدر هم بزرگ باشند دیگر ان اثر گذاری سابق را ندارند گذشت زمانی که تن و جان بازار با عرضه های اولیه می لرزید امروز به لطف کد اولی ها و کد های بیکار کیک عرضه اولیه انقدر خرد و کوچک می شود که اصلا فشاری به بازار نمی آید .

اتفاقا معتقدیم این عرضه های اولیه در میان مدت به بازار کمک میکند و باعث می شود حکایت همان نخ اول سیگار باشد که دست این عزیزان میدهیم و بعد کم کم خودشان راه می افتند و بهمن جوج و ماربرو های بازار را میخرند ! این عرضه ها برای درگیر کردن و اشنایی افراد با بازار سرمایه بسیار اتفاق مبارکی است و به نظر یکی از کارهای مثبت سازمان خواهد بود که هر ماه حداقل ۲ عرضه اولیه بزرگ و ۲ عرضه کوچک را داشته باشد .فردا باز مفصل تر صحبت میکنیم.

امروز میخواستیم در مورد مسایل سیاسی بیشتر بنویسیم ولی…

هر چه فکر کردیم بازهم معتقدیم هر چه تصمیم گیری ها را از مسائل سیاسی دور تر کنیم بهتر است ولی چند خط ساده از برخی رخداد های پیش رو و احتمالاتی که در ذهن است بیان میکنیم تا فضا روشن تر باشد . ببنید اگر میخواهید بازار را بسنجید به نظر بهتر است ابتدا شرایط فعلی این بازارها را کنار هم بگذارید و بعد خبرهای سیاسی را در انها دخیل کنید . فرض کنید دو حالت وجود دارد در حالت اول ما احتمالا طی چند روز آینده یک لبخند ژکوند از سوی ترامپ خواهیم دید کمی کوتاه می اید برخی تحریم های نفتی و بانکی را بیخیال می شود و این طرف هم ما کمی کوتاه می اییم و خلاصه قبول می شود که همه دوباره سر یک میز بنشینیم .

چه بلایی سر بازار سرمایه و سایر بازارها می اید .؟! این تحلیل شخصی است می تواند قطعا اشتباه باشد ولی به نظر بازار سرمایه یک صعود هیجانی موقت را گرفته و بعد تصمیم گیری میکند . دلار هم اندکی نزولی شده و به سطوح ۱۱۸۰۰ و ۱۱۵۰۰ در نهایت افت میکند دلار نیما هم خود را همین حوالی نگاه میدارد . بانک مرکزی خریدار ارز شده و به نوعی بازار ارز در حالت تدافعی قرار میگیرد شک نکنید بازار مسکن و خودرو نیز ریزشی خواهند بود . به نظر دراین حالت امن ترین بازار بازار سرمایه است .یعنی درست است چالش احتمالی نرخ ارز را داریم ولی فضا مثبت می شود و بازار کمی پی به ای میگیرد .

اما در حالت دوم

فرض کنید طی همین روزها اقای کله زرد ینگه دنیا یک اظهار نظر تند علیه ایران کند و با پیش شرط های الکی پادرمیانی مطرح شده را بهم بریزد در این صورت و این حالت این طرف هم یک لایک خوشگل تحویل ایشان میدهد و دوباره وضعیت به حالت منفی قبل باز میگردد ولی در این شرایط چه اتفاقی پیش می اید البته بازار اخبار قوی تر ازاین را شنیده و فراموش کرده است ولی به هر حال در بدترین حالت و با اثر گرفتن از تحریم ها و هزار عامل دیگر اخر سال دلار میخواهد بشود ۱۶ نه ۱۸ !

دیگر بدتر ازاین که نداریم یعنی بازدهی حدود ۳۵% در بازار ارز . به نظر با توجه به این ریسک ها و این اتفاقات بازدهی ۳۵% در همین ۴ سهم بزرگ بازار تا اخر سال هم محقق می شود خیلی کار سختی نیست . نکته مهم دیگر این است که دلار اگر صعودی شود دوباره وضعیت بازار مثبت تر می شود و این معادله دو حالتی نشان میدهد در هر دو سر خیلی نباید برای اوضاع سیاسی نگران بود ولی نباید حکایت قورباغخه جوشان دیروز را نیز فراموش کرد و ناگهان اسیر شد .

اما یک نکته بسیار مهم این روزها که ذهن بازار درگیر کرده است

بحث تجدید ارزیابی دارایی هاست . ببنید با خوب و بد و انتقاد و تعریف این موارد کاری نداریم ولی باید اذعان داشت این قانون می تواند به واقعی شدن دارایی برخی شرکت ها کمک نماید و اتفاق خوبی برای سهم های بزرگ و کوچ بازار است ولی نمیتواند تنها عامل برای رشد سهم باشد تجدید در کنار موارد دیگر موثر خواهد بود و به تنهایی عامل موثری شاید باشد ولی پایدار نیست .

نکته بعد بسیار دقت کنید بسیار زیاد دقت کنید برای شرکت ها تجدید ارزیابی از محل ساختمان و ماشین الات چیزی جز استهلاک و زیان و خورده شدن سود ندارد برای همین باید دقت کرد که افزایش سرمایه از این محل اگر تصویب می شود بازی خاص خود را دارد و تحلیل گران دقت کنند که سراغ هر نوع افزایش سرمایه ای نباید رفت بهترین حالت تشویق شرکت ها به افزایش سرمایه از محل زمین است و اگر شرکتی هم افزایش سرمایه ندارد تعارف که نداریم بگوید نداریم اقا نداریم تا بازار روی هوا به او قیمت های ستاره دار ندهد !

و نکته آخر

را بگوییم و سراغ ادامه گزارش برویم … عزیزان در بورس حرف ما را که گوش نمیکنند … ولی به عنوان یک پیشنهاد مطرح میکنیم . مجامع شرکت ها محل خوبی برای تبادل نظر است مدیران خود را برای نشان دادن و دادن اخبار خوب اماده میکنند ولی قطعا همه سهامداران نمیتوانند در مجمع حاضر باشند .

این توصیه به عزیزان دربورس می شود که به عنوان ناظر در مجمع حاضر میشوید اجازه بدهید اخبار و خبرها از سوی مدیران به سهامداران منتقل شود و از سوی دیگر شرکت ملزم شوند خلاصه نکات مهم را در یک فایل شفاف سازی روی کدال نیز منتشر نماید . به یاد داشته باشید عزیزان هر چه بیشتر اطلاعات در بازار در جریان باشد فضای بازار قوی تر و بهتر می شود .

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

برای دریافت کد بورسی روی گزینه افتتاح حساب کلیک کنید:

کد بورسی ( کد بورس ) - دریافت کد بورسی رایگان و غیر حضوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *