آتش بس !

امروز بازار با شرایط خاصی پیش میرفت خاص و البته امیدوار کننده که می توان پرچم سفید و صلح را برقرار دید . امروز انگیزه ها برای فروش به شدت کم شده بود و این مهم ترین اتفاق بود البته خریداران هم قدرت کافی را نداشتند . و نکته جالب این است که دوباره اقبال به سهم های کوچک بیشتر شده و سهم های بزرگ و قوی بازار گوشه گیر هستند .

بازار عجیبی شده است . واقعا سخت است بخواهیم بازار را تا حدودی پیش بینی کرد ولی به نظر امروز انگیزه مقامات دولتی و سازمان برای حفظ و کمک به بازار قابل تقدیر بود هر چند خیلی هم قوی عمل نکردند و وارد نشدند به نظر از ابزارهای موجود یعنی پول و گزارش فعلا پول کمی احتیاط کرده و اجازه داده است گزارش ها جلو بروند .

اما بازهم حرف خود را که دیروز هم بیان کردیم میزنیم …

اول از همه باید این سوال را با خود مطرح کرد که ایا این روندی که از روز به خصوص دوشنبه آغاز شد سه شنبه به اوج رسید آغاز یک روند نزولی برای بازار است که برخی ان را با ۶ ۷ مهر مقایسه میکنند یا این هم یک اصلاح از فرایند رشد شاخص است . دیروز هم عرض شد پاسخ به این سوال همه چیز را مشخص میکند و این پرسش به بسیاری از سوالات است . دیروز نظر شخصی خود را گفتیم که از دید ما شاید بخش هایی از بازار با ریزش احتمالی مواجه باشند ولی به هیچ وجه جنس این بازار از جنس ریزش آن مقطع نیست .

شرایط بسیار متفاوتی را داریم …

اما یک ترس و واهمه هم در دل داریم که امروز بیان میکنیم . ببنید به نظر برگشت دوباره دلار تک نرخی شدن ان ، کاهش تنش های سیاسی گزارش های پیش رو ، قیمت های جذاب و شرکت های قوی رکود بازارهای رقیب و … همه و همه عواملی است که به ما میگوید این ریزش شاید بیشتر شبیه یک اصلاح و یا در بدترین شرایط یک رکود و درجا زدن باشد سقوط معنایی ندارد . این اعتقاد ماست ومعتقدیم حرکت امروز هم نشان میداد که بازار انقدر تمایلی به فروش ندارد این را نیز با اطلاع و نه تحلیل عرض میکنیم دست اندرکاران از سازمان تا مقامان دولتی به شدت علاقه به رونق بازار و عدم ریزش و کنترل بحران آن را دارند …

اما همه این ها را گفتیم یک نکته به نظر می تواند این موارد را نقض کند .

اتفاقات عجیب غریب را کنار بگذارید به نظر اگر صورت های مالی نتواند انتظار سهامداران را برآورده کند بی شک بازار پر چالشی را داریم . مثال میزنیم .

ذوب آهن در اوج فصل فروش خود چه در ۳ ماهه چهارم سال قبل و چه در ۳ ماهه اول تقریبا به یک میزان سود عملیاتی داشته و تقریبا بازار به این نتیجه رسیده تحولات عجیب سودآوری را ممکن است به این زودی ها نداشته باشد . قطعا این واکنش بازار را در پیش دارد فقط کافی است تعداد این دست گزارش ها در بازار زیاد شود انوقت است که می توان گفت چالش بیخ گوش بازار خواهد بود …

این یکی از دغدغه های ماست و چیزی است که از ان میترسیم و بارها و بارها در گزارش ها به ان اشاره شده است وگرنه ریزش دلار خیلی دغدغه عجیبی نیست چرا که معتقدیم دلار این ریزش را خیلی تحمل نمیکند و منطقی نیست دلار ازاد زیر نیما باشد خیلی زود دوباره این اعداد نزدیک خواهند شد .

به هر حال فعلا بازار آتش بس موقتی را می بیند و به سراغ اخر هفته و خبرهای آن میرود بازارهای جهانی و خبرهای سیاسی همیشه دو آهنگ گاهی گوش نواز و گاهی گوش خراش اخر هفته های سهامداران است و باید دید چه می شود فعلا بازار با یک اتش بس موقت این هفته را تمام کرد تا آغاز گر هفته ای خاص باشد هفته ای که شاید کدال اتش بار عجیبی از گزارش ها را شاهد خواهد بود و یکی از پر خبر ترین و پر حاشیه ترین هفته های تابستان خواهد بود .

بتا سهم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *