دنبال چه میگردی ؟!

بازار امروز خیلی خوب و دقیق حکایت همان دل دل زدن و بند بازی روی یک خط را بیان میکرد و یادضرب المثل قدیمی افتادیم که میگفت نه دل دارد یار بگیرد و نه صبر دارد قرار بگیرد! خلاصه بین رفتن و ماندن معطل شده و نمیداند چه کند . از یک سو برخی خط ریزش و اصلاح را برای او تجویز میکنند که البته با این گزارش ها ما خیلی قبول نداریم و برخی دیگر هم صعود را در پیشانی او میبینند .

گزارش های ماهانه هم آمده و کمترین واکنش را نسبت به این گزارش ها داشتیم و تنها باعث شد تا بخش هایی از بازار با عدم ریزش جدی مواجه شوند و سهم های بزرگ امروز کمی خوشحال تر باشند . واقعا شرایط عجیبی است این حجم خبرهای خوب و بنیادی و بی تفاوتی بازار عجیب است …

امروز یکی از بزرگان بازار در مطلب خود جالب قید کرده بود که واضح است شرایط امروز بازار به صورت کلی نه تنها حباب و مصداق پسرک واکسی نیست که در برخی سهام رکورد های under value هم در حال ثبت شدن است ولی همزمان در قسمت دیگری از بازار، جایی که سوداگران طمع سرمایه گذاران را هدف گرفته اند، شاهد کازینویی هستیم که احتمالا مجروحانی خواهد داشت. نمی دانم در کدام سمت بازار در حال سرمایه گذاری هستید، ولی در مقطع حساس کنونی بیش از هر زمانی باید چشم های باز باشد، باید فکر کرد و مراقب بود. اگر گله را تعقیب می کنید رفتارش را زیر نظر داشته باشید، ترس و طمع گله را بسنجید، مراقب باشید.

اگر بر مبنای ارزش معامله می کنید، به استراتژی های خود پاییند بمانید و صبور باشید. و در انتها فراموش نکنید بقا، شرط اول موفقیت در بازارهای مالی در بلند مدت است. بقای خودتان را هرگز در معرض خطر قرار ندهید.

برخی مدام از ما گلایه میکنند که چرا در مورد سهم های کوچک و یا برخی اتفاقات حرف میزنید اولا بهتر است کمی به عقب برگردید تاریخ بازار سرمایه پر است از این نماد ها ولی انچه مانده وضعیت بنیادی است شاید دیر حرکت کرده ولی بالاخره در توفان ها استوار تر مانده است و در بحران ها قدرتمند تر ظاهر شده است .

ببنید نمونه آن را همین امروز در نمادی مثل کرمان دیدیم اصلا با کرمان و این که سهم خوبی است یا بد و یا میارزد و نمیارزد کاری نداریم به این که پروژه شده یا نشده هم کاری نداریم فقط از یک بعد این موضوع را نگاه میکنیم در سهم های این چنینی که با قدرت پول و به اصطلاح خودمان هماهنگی بالا می روند وقتی بازی یک جای کار خراب می شود سهم در صف فروش گیر افتاده و قدرت معاملاتی خود را از دست میدهد حالا ممکن است همین فردا صف کرمان جمع شود و یا ممکن است جمع نشود ولی به هر حال این ریسک کار است که برای سهم های این چنینی به راحتی نمی شود کف خاصی را متصور بود.

حالا فرض کنید غدیر و فولاد و یا فارس این اتفاق برایش رخ دهد حداقل می شود امیدوار بود یک متولی برای جمع و جور کردن این بازی وجود خواهد داشت این همان چیزی است که ما از آن میترسیم و معتقدیم فضای فعلی بازار با مقطع ۲ الی ۳ماه گذشته فرق دارد و باید مراقب نتایج بازی های این چنینی بود بازار هنوز خوب به گذشته ها فکر نکرده به قول سیاوش خان قمیشی تو بارون نموندی که دلگیریه این هوارو بفهمی … واقعا هنوز باد سردی که این نماد ها را تهدید کند وزیده نشده به سرعت تغییر مسیر میدهند و باید مراقب بود …

و اما در مورد بازار

این را بی تعارف عرض میکینم ازنظر بنیادی در یکی از بهترین مقاطع گزارش ماهانه شرکت ها هستیم یعنی هم ۳ ماهه بنیادی ها و بزرگتر ها خوب بوده و هم ماهانه اکثر انها . دو حالت وجود دارد یا وضعیت بنیادی شرکت ها به همین شکل در ماه های مختلف کم و بیش پیش می رود و خوب خواهد بود که در این صورت قیمت های فعلی بهترین قیمت ها برای بازار و در واقع قیمت های جذابی خواهند بود و یا پیش نمی رود که درجا زدن در همین نرخ ها را به همراه دارد .

ولی بحث این است با علم به این که میدانیم پول بزرگ با بازار قهر کرده و ریسک های زیادی اطراف بازار است ولی با توجه به سکون سایر بازار ها قیمت های فعلی اگر شرایط ادامه دار خوب فروش و گزارش های ۳ماهه ادامه پیدا کند یک قیمت اکازیون برای پول های بزرگ است . به نظر می ارزد که حداقل بخشی از حقوقی ها با توجه به فعل و انفعالات مالی و بنیادی شرکت ها این ریسک را با قیمت های فعلی انجام دهند .

و در پایان یک خواهش از عزیزان در سازمان

که گزارش های ماهانه ایده بسیار خوبی بود که حالا همه قدر ان را میدانند این گزارش ها هر چه جنبه مقایسه ای و تحلیلی تر پیدا کند به نفع سهامداران خواهد بود خواستیم این پیشنهاد را مطرح کنیم در کنار این ستون ها ستون تجمعی فروش و میانگین نرخ ها و جمع مقادیر سال گذشته در مدت مشابه نیز اورده شود تا سهامداران با دقت ان را مقایسه کرده و امکان تجزیه و تحلیل قوی تری را داشته باشد . به نظر این تغییر کار سختی نخواهد بود ولی اثرات بهتر ومثبت تری دارد.

بتا سهم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *