۱) عموم شرکت های بازار سرمایه گزارش عملکرد ماهانه مربوط به تیرماه خود را منتشر کردند. مقدار فروش به طور کلی نرمال است و اگر در برخی صنایع نسبت به بهار کاهش یافته اما نسبت به تیرماه سال ۹۷ روندی منطقی و غیر کاهشی دارد. نرخ های فروش در عموم صنایع افزایش یافته به شکلی که در شرکت های دریافت کننده دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز حداقل ۱۰درصد رشد نرخ های فروش اتفاق افتاده که دور از انتظار بوده است. در تایر، لبنی، دامپروری، خوراکی و آشامیدنی به همراه فلزات رشد نرخ ها و در پتروشیمی ها ثبات نرخ های فروش مشهود است. در اکثر پتروشیمی ها مقدار فروش بهتر از انتظارها بوده و در شرکت هایی که محصول مایع را با کشتی ها خاص صادر می کنند، مقدار صادر شده از میانگین ماهانه بالاتر است که برخی از تحلیلگران آنرا دهن کجی به تحریم ها دانسته اند.

۲) ترامپ، الیجا کامینگز، نماینده آفریقایی تبار مجلس از مریلند را با حرف های نژادپرستانه مورد تمسخر قرارداد. نانسی پلوسی رییس دموکرات مجلس نمایندگان به این سخنان ترامپ واکنش تندی نشان داد. او گفت به دنبال طرحی برای استیضاح ترامپ هستیم. خصوصا حالا که برخی اعترافات در خصوص نقش روسیه در انتخابات آمریکا منجر به فشارها بر ترامپ شده است.

۳) ترامپ می گوید چین با خودش گفته ۱۴ – ۱۵ ماه منتظر شوم تا انتخابات آمریکا برسد، ببینیم چه کسی پیروز می شود! این ایده خوبی نیست … در واقع چین استراتژی شبیه ایران در پیش گرفته، تا حدی منتظر است ببیند ترامپ باز هم رئیس جمهور می شود یا نه.

۴) روز چهارشنبه فدرال رزرو در خصوص نرخ بهره تصمیم میگیرد. ترامپ می گوید در حالی آلمان بهره صفر دارد که ما ۲٫۵درصد پرداخت میکنیم و اوضاع اقتصادی ما خیلی بهتر از آنها است. وی معتقد است که نرخ بهره باید سریعا کاهش یابد.

۵) دولت بریتانیا معتقد است که با اتحادیه اروپا طی ۳ ماه آینده نمی تواند به توافق برسد بنابراین خود را برای تنش های حاصل از خروج بدون توافق آماده می کند!

۶) یک نظرسنجی جدید از کارشناسان اقتصادی آلمان نشان می‌دهد اقتصاد این کشور دیگر با موانع کوچک روبه‌رو نیست، بلکه آنچه این کشور را تهدید می‌کند آهنگ کند رشد اقتصادی ا‌ست که به درازا خواهد کشید و این کشور را به ورطه رکود خواهد کشاند.

۷) روز گذشته نشست مشترک اعضای برجام در وین برگزار شد. خروجی ها مختلف بود، عراقچی ابتدا آنرا سازنده خواند، خبرگزاری های اروپا گفتند که همه موافق بودند که باید از طرح راکتور اراک حمایت کرد اما اندکی بعد عراقچی در یک مصاحبه گفت ایران تا برقراری خواسته‌هایش به کاهش تعهدات خود در برجام ادامه می‌دهد. ریباکوف از روسیه هم گفت که ایران قصد دارد گام بعدی کاهش تعهدات خود را بردارد! همچنین گفت در خصوص نفتکش ها درک مشترکی بین ایران و بریتانیا پدید نیامد. عراقچی بعدا گفت که سازنده بودن این نشست ازان جهت است که همه خواستار حفظ برجام بوده و آمریکا را مسئول این شرایط می دانند.

۸) محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین لغو تمامی توافقات با اسرائیل را اعلام کرد!

۹) تولید رمز ارزها در ایران مجوز قانونی گرفت و به عنوان یک فعالیت صنعتی مشمول مالیات شد که در صورت برگشت ارز حاصل از آن، معافیت ۱۰۰درصد مالیاتی هم میگیرد!

۱۰) بازار متشکل ارزی در راستای تحقق کامل برنامه های همتی ۲۱ مرداد آغاز به کار می کند. این بازار ساعت ۸:۳۰ تا ۱۵:۳۰ فعال بوده و سایت آن به آدرس http://ice.ir است.

۱۱) در ماه گذشته شاهد راه‌اندازی کوره شماره یک کارخانه آهک و دولومیت شرکت ممرادکو مربوط به میدکو بوده ایم.

۱۲) شرکت فولاد مبارکه خبر داد که قصد دارد طی سال ۹۸ شرکت های غیر بورسی خود را وارد بازار سرمایه کند. این مساله می تواند به شناسایی سود ازین ناحیه منجر شود.

۱۳) چین می گوید خرید نفت از ایران به میزان ۲۰۰ هزار بشکه را علی رغم تحریم های آمریکا ادامه خواهد داد.

۱۴) یکی از مقامات سازمان بورس در متنی خبر داده که با کانال های سیگنال فروش برخورد قانونی خواهد شد و به زودی اطلاعاتی در این خصوص منتشر می شود! این اقدام بسیاری خوبی است و امیدوارم سازمان بورس تدبیری برای نظام مند کردن فعالیت کانال ها در قالب دریافت مجوز بیندیشد.

موفق باشید . ۷ مرداد ۱۳۹۸

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *