رفیق بی کلک کدال !

امروز روز بدی نبود ولی واقعا انصاف است که با این همه خبرخوب بنیادی بازار برای بالارفتن درست شبیه بچه سیگاری باشد که روی تردمیل برای ۲ کیلومتر راه رفتن نفس نفس بزند ! به سختی گام بردارد! برخی از خود میپرسند با این حجم گزارش خوب بازار بی رمق است وای به روزی که بازار عادی باشد !! البته نباید ناشکری کرد بازار بد نبود ولی انتظار حرکات بهتری از بازار را داشتیم و همچنان سهم های کوچک بیشتر در چشم فعالان بازار می درخشند !

امروز بازار با وجود این همه خبر مثبت و شرایط خوب شرکت ها بازهم لنگ لنگان داشت تحولات بازار را با دیده تردید نگاه میکرد بازار طی این مدت با این همه خبرهای خوب و مثبت بنیادی بازهم نمیداند چه کند و با اشتیاق سراغ سهم های قوی و بنیادی نمی رود و درست در نقطه مقابل هنوز سهم های کوچک جذابیت های خود را دارد نمیدانیم چه باید گفت ولی انصافا در یکی از بهترین مقاطع بنیادی بازار هستیم البته دوست تحلیل گری دلیل این موضوع را نا اطمینانی بازار می دانست که از آینده دارد .

جالب است که این عدم اطمینان همیشه همراه شرکت های بزرگ و بازار بوده است مگر زمانی نمیگفتند بعد از ۳ ماه از تحریم ها فروش ها کم می شود به نظر این اتفاق رخ نداد و شاهد افت فروش نبودیم و همین امر سبب گزارش خوب فروش شرکت ها شد ولی ابهام فعلی برخی روی تداوم این رفتار است بسیاری معتقدند عدم چشم انداز شرایط تورمی و ثبات دلار و سفت و سخت شدن حلقه تحریم ها این روند را کاهشی میکند .

همین موضوع باعث شده تا این فشار به شرکت ها وارد شده و آنها با ابهام سودآوری پی به ای خوبی نگیرند دوستی مثال جالبی می زد از این که در بهمن سال قبل بود که وقتی بازار اثرات تحریم را تقریبا بی اثر دید و جریان فروش و سود سازی را مطمئن ، به سمت بازار امد و حالا به نظر هر ابزاری که کمک کند این موضوع برای سهامداران مطمئن و مسجل شود به بهبود بازار کمک میکند .

البته ریسک جدیدی هم به آن اضافه شده است بودجه دولت طی این مدت با تحولات مختلفی مواجه شده است گفته می شود فروش نفت را به ۳۰۰ هزار اوردند که عددی باور نکردنی است ! از صندوق توسعه در حال برداشت هستند و از سوی دیگر به نظر ناچار به چاپ پول خواهد شد . تحولات رکودی ناشی از انقباض بودجه دولت به بازار ها میرسد و هزار ایتم دیگر دوست نداریم این موضع را خیلی بسط دهیم ولی به هر حال بخشی از نگاه های تردید امیز به بازار از همین موارد نشات میگیرد .

اما دو نکته در انتهای مقدمه اول گزارش بازار ما …

نکته اول زمزمه هایی به گوش میرسد که برخی بانک ها دوباره روی نرخ های سود بالاتر چراغ سبزهایی را گرفته و در حال اعلام نرخ های بالاتری هستند به نظر این موضوع هنوز همه گیر نشده و امیدواریم این موضوع هر چه سریعتر برخورد و تکذیب شود ولی دقت کنید در این فضا بدترین چیزی که ممکن است ضربه بزرگی به بازار باشد همین افزایش نرخ سود است و البته در مقابل بهترین اتفاق ثبات ان خواهد بود .چرا که جریان مستمر سود اوری شرکت ها می تواند با نرخ سود مقایسه شده و جذابیت های بازار را افزایش دهد … فقط کمی پذیرش ریسک و فضای محاسبه گر واقعی میخواهد …

و نکته دوم …

میخواهیم سراغ رفیق بی کلک کدال برویم ! ببنید این صورت های مالی و گزارش های ماهانه واقعیت شرکت هاست. به این موضوع و این گزارش ها اهمیت ویژه ای باید داد روی حرف و حدیث و جو و پروژه نباید خیلی حساب کرد توصیه ما این است که روی این رفیق بی کلک و اطلاعات ان بیشتر حساب کنید مقطع حساسی را در بازار داریم بارها نوشتیم بازهم می نویسیم دوران برو بروو تمام شده است حفظ سرمایه موجود از اوجب واجبات است …

و در نهایت

این که این رفیق از امروز کمی کم کار تر می شود و اطلاعیه ها اکثرا تا امروز منتشر شده این خود عاملی برای سکون در بازار می شود امیدواریم انگیزه و عوامل دیگری برای این موضوع وجود داشته باشد که بتواند جای خالی این نمودار ها را پر کرده و فضا را برای بازار همچنان جذاب تر نماید . در مرداد داغ تابستانی هوای بازار خیلی داغ نیست و باید برای خبرهای مختلف و رسیدن آن دعا کرد …

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *