گل گهر و کگهر

گل گهر یک میلیون تن گندله در تیرماه تولید کرده و در تلاش است مجموع تولید سالانه را به سطح ۱۴ میلیون تن برساند. نکته جالب گل گهر این است که گندله را با نرخ ۱۲٫۳ میلیون ريال برای هر تن صادر کرده در حالی که نرخ فروش داخلی آن ۸٫۹ میلیون ريال است.

کگهر نیز توانسته کنسانتره سنگ آهن خود را ۸٫۳ میلیون ريال در هر تن بفروشد که میانگین آن در ۶ ماه قبل ازات ( دی تا خرداد ) در سطح ۳٫۸۷ میلیون ريال بوده است!! همچنین کلوخه که به طور میانگین با نرخ ۲٫۲۷ میلیون ريال به فروش می رسید در تیرماه با نرخ ۴٫۲۷ میلیون ريال به فروش رسیده است.

یکی از اتفاقات این صنعت، بهره برداری از سنگ آهن سنگان است. در آن منطقه فولاد مبارکه ۵ میلیون تن کنسانتره و گندله تولید می کند. این رقم برای فولاد خوزستان ۲٫۵ میلیون تن است و دیگران همچون فولاد خراسان هم در حال بهره برداری هستند که بر سود ومعادن اثر غیر مستقیم دارد.

نهایتا اینکه رشد قیمت جهانی سنگ آهن میل به صادرات را بالا برده و از طرف دیگر تعدیل فرمول تعیین نرخ سنگ آهن و گندله بر اساس شمش فخوز، میانگین نرخ را بالا برده است. این فضا به نفع سنگ آهن و فولادسازهایی است که در سنگان، طرح های خود را به بهره برداری رسانده اند.

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *