تو فکر یک سقفم ؟!

امروز بازار روز جالبی را داشت بازار شبیه این اقایون تازه ازدواج کرده شده است که عاشق سورپرایز و جنتلمن بازی است ! بازار هم این روز ها خوب همه را سورپرایز میکند و به نظر امروز یکی از ان روزها بود که کسی انتظارش را نداشت بازار این طور قوی و خوب مثبت باشد هر کسی برای مثبت بازار امروز یک دلیلی داشت یکی دلیلش را قطع شدن سامانه کنترل اعتبارها میدانست یکی دیگر تحولات قیمت و جذاب بودن قیمت ها و در حداقلی بودن نمودار پی به ای شرکت ها را دلیل آن میدانست یکی دیگر بحث نموداری میکرد و دیگری تحولات خوب کاهش احتمالی نرخ بهره و بازارهای جهانی را به یاد می اورد و برخی هم تماس دیشب روحانی با مکرون را اتفاق خوب سیاسی می دانستند …

به هر حال هر چه که بود امروز بازار با شرایط خوبی مواجه شد و این حرکت بازار امروز قبل از هر چیز یک الارم قوی برای چارتیست ها بود که کمی نگران بودند این حرکت امروز شاخص و بازارو نمودار ها انها را به روند اتی بازار خوش بین کرده و حرکت جالبی بود که به قول انها تازه اگر شنبه شکل ادامه دهنده خود را داشته باشد بازار جالب تر هم خواهد شد .

امادیروز در مورد چند موضوع صحبت کردیم

و قول دادیم امروز مفصل تر صحبت کنیم . اولی در مورد بازار پایه ای ها بود. شاید خیلی از عزیزان در بازارما تازه به این وادی وارد شدند و خیلی صحبت های ما را جدی نگیرند ولی این دریای پر تلاطم بازار پر از چنین تجربه هایی است که به وضوح از جلو چشم ما رد شدند و رفتند و حالا برخی اوقات دوباره تاریخ در شکل و لباس دیگری تکرار می شود .

هیچ کسی نمیگوید بازار پایه بد است خیر به هیچ وجه .

برخی از شرکت های بازار پایه حتی چندین مرحله از شرکت های بازار اصلی بورس هم بالاترند ولی بنا به دلایلی انجا گرفتار شدند . روی صحبت ما شاید اصلا فقط بازارپایه ای ها نباشند حتی شرکت های داخل خود بازار هم شامل این موضوع می شوند از این روند ها و رشد ها بازار زیاد دیده است و بعد هم سرنوشت همه انها اکثرا یک چیز است . داشتیم نمودار یک سهم را میدیدیم حدود ۶ سال قبل بود که در یک مقطع ۳ ماهه دو برابر می شود و بعد ناگهان قیمت دوباره از ۳۰۰ تا ۱۰۰ و حتی تا ۷۰ هم افت میکند .

چندین و چند سال در گنجه بورس خاک میخورد که ناگهان از بهمن سال قبل شروع به رشد کرده و از ۱۳۰ تا همین چند روز قبل تا ۴۰۰ می رود ! ببنید این که بعد چه می شود زمان باید بگذرد تا ببنیم ولی بازار سرمایه پر از این اتفاقات و رویدادهاست مهم این است که در این بازی اسیر این هیجانات و اتفاقات نشوید . حرف ما بسیار ساده است خود را در معرض ریسک های سنگین در این شرایط قرار ندهید !

اما موضوع دوم دیروز

که برخی حتی آن را دلیل مثبت امروز میدانند این بود که نمودار پی به ای بازار دوباره در نقاط جذابی قرار گرفته است در چند مقطع از نمودار پی به ای بازار استفاده های خوبی کرده ایم و هر وقت این نمودار در حوالی عدد ۶ قرار میگیرد بازار واکنش های خوب برگشتی را شاهد است این روزها نیز شاهد قرار گرفتن این عدد در محدوه ۶ هستیم که در مقطع همیشگی برگشت قرار دارد امروز هم واکنش بازار درست در مواجه شدن با این کف جالب بود ! البته ما دلیل مثبت بازار امروز را این نمی بینیم ولی معتقدیم در بازار با این شرایط فروشنده ها کم می شوند و خریداران شجاع تر و به نظر این موضوع بیشتر خود را نشان میدهد .

خلاصه تر بخواهیم بگوییم این نمودار و شاخص پی به ای عامل برگشت بازار نیست ولی یک پاس روی تور قشنگ برای بازار است که به گل تبدیل شود ! یک بستر خوب برای برگشت است مهم خبرها و عوامل بعد از آن هستند که باید هر طور شده بازار را امیدوار کرده و به سمت بالا هدایت کنند . این را نه از روی تحلیل و یا اتفاق خاص که حسی عرض میکنیم فکر میکنیم عامل بعدی برای فنر شدن زیر این قیمت ها باید سیاسی باشد …

و حرف آخر …

امروز در خبرها امد که سخنگوی دولت گفته در جلسه امروز هیئت دولت کلیات لایحه حذف سه صفر از پول ملی در دولت تصویب شدجزئیات این لایحه در جلسات آتی دولت بررسی می‌شود. سعی می‌کنیم لایحه را با دوفوریت به مجلس ارسال کنیم با رسیدن خبر کافی بود که بر و بچه های بورسی هر یک تحلیل خاصی ارائه دهند یکی فباهنر میخرید چون سکه ضرب میکند و دیگری سهم پنی استاک و زیر ۱۰۰ تومان !! ولی واقعیت این است که تا این موضوع عملی و نهایی شود زمان خواهد بردو اتفاقا زمان زیادی هم خواهد بود و توصیه این است فعلا فقط به این دسته اخبار احسنت بگویمم !!

بتاسهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *