۱) بخشی از برجام که به موجب آن امکان ادامه همکاری در زمینه های غیرنظامی فعالیت هسته ای با ایران وجود دارد، احتمالا از سوی دولت آمریکا با تمدید معافیت همراه می شود. به موجب آن چین، روسیه و اروپا قادر به همکاری های صلح آمیز هسته ای خواند بود.

۲) شرکت هایی که تانکرهای نفتی را رد گیری می کنند گفته اند صادرات نفت ایران در روزهای اخیر به ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است!

۳) در پی افزایش تنش ها با بریتانیا، ایرلند شمالی پرتره‌های ملکه الیزابت دوم را از مقر وزارت ایرلند شمالی برداشت!

۴) ژاپن و آلمان اعلام کردند در ائتلاف با آمریکا برای خلیج فارس مشارکت نمی کنند. در واقع طرح ائتلاف آمریکا شکست خورد چون بریتانیا هم در آن مشارکت نکرده است. برخی می گویند آمریکا قصد داشت پس از ایجاد ائتلاف، یک درگیری با ایران ایجاد کند تا در قالب این ائتلاف بتواند رویارویی جدیدی با ایران داشته باشد و سایر کشورها با درک نیت آمریکا از این ائتلاف عقب کشیدند.

۵) آمریکا، وزیر خارجه ایران را تحریم کرد و با بی احترامی به او لقب ماله‌کش اعظم داد. اتحادیه اروپا واکنش نشان داده و می گوید همکاری با ظریف را ادامه می دهیم.

۶) آمریکا تصمیم گرفته بر علیه ۳۰۰ میلیارد دلار مبادله با چین ۱۰درصد تعرفه وضع کند. این تصمیم پس ازان صورت گرفت که ترامپ احساس کرد مذاکرات رو چهارشنبه به سمت توافق پیش نمی رود. البته موعد اجرای این تعرفه ها ابتدای ماه آینده میلادی است و فرصت زیادی برای مذاکره وجود دارد تا چین مانع ازین مساله شود.

۷) فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش داد و سیاست خود در خصوص ترازنامه را متوقف کرد اما اقای پاول که رئیس فدرال رزرو است گفت که قصد دارد با ابزار دیگری همچون اشتغال وضعیت اقتصاد را بهبود بخشد این یعنی قصد ندارد باز هم نرخ بهره را کاهش دهد لذا ترامپ به او حمله کرد و قیمت اونس طلا هم با افت مواجه شد.

۸) آمارهای اقتصاد آمریکا در این هفته نسبتا شرایط خوبی را به نمایش گذاشت. تراز تجاری بهبود یافت هرچند که منفی بود، درآمد ساعتی رشد کرد و میزان مشارکت در بازار اشتغال افزایش یافت.

۹) وام دهی بانکهای چین در ماه ژوئن از ۱۱۸۰ به ۱۶۶۰ میلیارد یوان رسیده و همین عاملی بوده تا شاخص pmi چین رشد کند البته هنوز به بالای عدد ۵۰ نرسیده است.

۱۰) طرح های توسعه ای شبریز به بهره برداری رسید. تبدیل استاندارد بنزین تولیدی به استاندارد یورو ۵، تولید گازوئیل یورو ۵ و تولید روغن پایه و روغن‌های روان‌ساز از جمله طرح های این شرکت بود.

۱۱) مدیرعامل شرکت مس در بازدید از کارخانه ذوب خاتون آباد از افزایش ۴۰ هزار تنی تولید آند در این کارخانه داد.

۱۲) اطلاعات گروه مطالعات بین‌المللی مس (ICSG) درخصوص عرضه و تقاضای جهانی مس در ۴ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که تولید معدنی مس در جهان حدود ۱درصد، تولید کنسانتره به میزان ۰،۵درصد و تولید کاتدSX-EW نیز ۲،۵درصد کاهش پیدا کرده است.

۱۳) نرخ شمش فولادی صادراتی ایران متاثر از معاملات پر جنب و جوش صورت‌گرفته آخرین هفته جولای؛ با شرایط تحویلی سپتامبر [تا اوایل مهر]؛ پیوسته افزایش داشت. کارشناسان گفته اند اختلاف قیمت فولاد ایران و cis به دلیل حجم تقاضا در حال بسته شدن است.

۱۴) بانک مرکزی، در بخشنامه‌ای سقف حواله‌های ارزی را افزایش داد که بر مبنای آن، صدور حواله ارزی توسط شبکه بانکی برای شرکت‌های تجاری تا سقف ۵ میلیون یورو و برای شرکت‌های تولیدی تا سقف ۱۰ میلیون یورو افزایش یافته است.

موفق باشید. ۱۲ مرداد ۱۳۹۸

ولید هلالات

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *