۱) پالایشگاه ستاره خلیج فارس زیر مجموعه تاپیکو از رینگ صادراتی بورس انرژی، بنزین صادر کرده است. مقصد بنزین صادراتی افغانستان بوده ضمنا گفته می شود که ۹ کشور متقاضی خرید بنزین ایران هستند. برخی امارها نشان می دهد ۷۰۰۰ تن با قیمت ۵۸۱ دلار، شنبه آینده نیز عرضه خواهد شد.

۲) در حالی آقای ظریف مورد تحریم آمریکا واقع شده که گفته می شود ۳ هفته پیش سناتور رند پال، وزیر امورخارجه ایران را به ملاقات دونالد ترامپ در کاخ سفید دعوت کرده که آقای ظریف پس از مشورت با تهران، آنرا نپذیرفته لذا تحریم وی در واکنش به عدم پذیرش دعوت به کاخ سفید بوده است.

۳) کیاموتورز همکاری خود با سایپا را قطع کرد بر این اساس تولید خودرو کیا سراتو در سایپا متوقف شد. البته با توجه به تحریم ها عملا میزان تولید این خودرو به صفر رسیده بود.

۴) وزیر حج عربستان با طرف ایرانی دیدار کرده که بر اساس آن سفر عمره ایرانیان از سر گرفته شود. برخی منابع خبری گفته اند بن سلمانی طرحی برای مذاکره با ایران در سر دارد که به واسطه مذاکره در خصوص “حج” آنرا آغاز کرده است. سوئیس حافظ منافع خواهد بود و دفتر نمایندگی ایران در سفارت سوئیس در عربستان نیز دائر می شود.

۵) پس از آنکه آمریکا از پیمان هسته ای با روسیه خارج شد حالا مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفته است که موافق استقرارسریع موشک‌های میان‌برد در آسیا است! ترامپ هم می گوید هر نوع توافقی هسته در آینده با روسیه، شامل چین هم باید بشود.

۶) ظریف در اولین سخنرانی پس از تحریم شدنش گفته گام سوم کاهش تعهدات در چارچوب برجام اجرا می‌شود! او گفته خواسته‌های ایران از ابتدا مشخص و روشن بوده و ما انتظاری فراتر از برجام نداشته‌ایم. ۱۶ شهریور موعدی است که ایران باید تصمیم بگیرد گام سوم را بر خواهد داشت یا خیر. اگر اینچنین شود، بریتانیا آنرا دستمایه ای برای خروج از برجام قرار می دهد.

۷) خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان برای رایزنی و فراهم کردن مقدمات سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه به ریاض، عازم مسکو شده است. موضوع فریز نفتی هم بخشی از گفتگو ها است.

۸) آمریکا ترکیب جدیدی از نفت را تولید کرده و برای مشتریان ایران ارسال کرده است. برخی پالایشگاه های مصرف کننده نفت ایران در کره جنوبی مشخصات این نفت را مطابق خواسته خود اعلام کرده اند. این نفت سبک است و طبعی شیرین دارد و ناخالصی‌های موجود در آن، از جمله گوگرد، در حد پایینی است.

۹) بانک مرکزی در نامه ای به روسای بانک ها اعلام نموده که به نرخ ۱۵درصد سود سالانه پایبند باشند! این نرخ و تثبیت آن به معنای رشد متوسط p.e بازار سهام است چون p.e با میزان ریسک و سود بدون ریسک ارتباط داره و بازده مورد انتظار نیز بر حسب بازده بدون ریسک تعیین می گردد لذا نرخ سود ۱۵درصد بانکی و رعایت آن برای بازار سهام مفید است.

۱۰) سیمان اردبیل در حال صادرات سیمان به گرجستان، قزاقستان، آذبایجان و افغانستان است همچنین خط دوم این سیمانی در حال بهره برداری است.

۱۱) وزارت صمت اعلام کرده با توجه به نیاز کشور به الکترود گرافیتی، فولاد مبارکه طرح تولید آنرا اجرا کرده که در سال جاری به نتیجه می رسد همچنین به صورت جدی قصد دارد فولاد هرمزگان را توسعه دهد.

۱۲) پروژه عظیم مس و طلای اویو تولگوی به تاخیر افتاده و بهره‌برداری از آن به ماه می سال ۲۰۲۲ تا جون ۲۰۲۳ موکول شده است. این مساله می تواند محاسبات در خصوص مس را تغییر داده و محرک رشد قیمت آن شود.

موفق باشید. ۱۳ مرداد ۱۳۹۸

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *