ریز موج قایق های کوچک !

در نزدیک نیمه های تابستان تازه بازار دارد داغ می شود و با هیجان یکی یکی لباس های زمستانی را در می آورد البته امیدواریم رعایت همه جور مسائل را بکند ولی در مجموع بازار امروز یک روزخوب دیگر را پشت سرگذاشت و دو اتفاق مهم در بازار به چشم میخورد اول از همه این که بازی بازار از سهم های کوچک آغاز شد و بعد کم کم به خیلی از سهم های بازار تسری پیدا کرد و وضعیت کمی بهتر شد. نکته دیگر در بازار امروز این بود که برخی از عزیزان بازار که اخیرا در سر فکر ریزش و اصلاح بازار را داشتند و یا اعتبار کم کرده بودند طی روزهای گذشته دوباره دل به دریا زده و کمی سهم خریدند منتهی این بار بازار سراغ سهم هایی رفته که داستان و قصه پشت سر آنهاست .

از همین جا موضوع امروز را آغاز میکنیم قصه !

بازار این روزها از سهم های بزرگ فراری و یا حداقل سراغ انها نمی رود و قصه پردازی را دوست دارد . سراغ سهم هایی میرود که بازی داشته منتهی یک تفاوتی را این بار با ماه های قبل داریم کمی قصه ها معقول تر و منطقی تر و انتخاب سهم ها محدود تر شده است. این اتفاق خیلی بد نیست و جریان نقدینگی و پولی بازار را بهبود می بخشد ولی ممکن است یک اتفاق دیگر را رقم بزند و صبر و تحمل برخی که روی سهم های بزرگ بازار گذاشته اند را به پایان برده و کم کم بازار وارد این بازی شود که بازدهی را از دل این سهم ها بیرون بکشد.

ببنید تا وقتی جریان این پول منطقی و عاقلانه و بنیادی حرکت کند موج های ایجاد شده در این سهم ها خود به خود سایر سهم های بزرگ را نیز حرکت میدهد درست شبیه قایق هایی که کمی کوچک هستند ولی سرعت دارند و موج انها تکانی هم به قایق های بزرگتر می دهد ولی وقتی از منطق خارج شد حرکت انها منطق مشخصی ندارد و وضعیت متفاوت خواهد بود . به نظر از این جریان باید استقبال کرد همین که شورو هیجان در بازار جریان دارد اتفاق خوبی است به نظر بازار یک پله بهبود یافته و از حرکت روی برخی سهم های عجیب و غیر منطقی به سمت سهم های منطقی تر گام برداشته است .

بازهم حرف دیروز را تکرار میکنیم…

طی این مدت گزارش های ماهانه که رسیده حاشیه سود ۳ ماهه نیز مشخص شده به نظر شرکت هایی که ارزش بازار زیر ۲۵۰۰ میلیارد تومان را دارند را کمی فیلتر کنید و اگر سهمی با حاشیه سود مناسب و گزارش های خوب پیدا میکنید یاد داشت نمایید به نظر می تواند لیست جالبی باشد حالا ۲۵۰۰ می تواند کمی بیشتر هم بشود و هر چه به نظر جلوتر برویم این عدد بالاتر و دامنه بررسی شرکت ها گسترده تر می شود.

حرف آخر

این که امروز در خبرها داشتیم که یک بنده خدایی از اداره مالیات گفته بود : بحث های اخیر سازمان امور مالیاتی را به تسریع در ارایه این لایحه مصمم تر ساخت و لذا لایحه جامع مالیات بر عایدی سرمایه به نحوی که عایدی همه انواع دارایی هایی از این نوع شامل املاک، مسکن، سهام!!!! ، خودرو، طلا ، ارز و سکه و سایر حق الامتیازها را پوشش دهد، تهیه و تقدیم وزارت امور اقتصادی و دارایی شد. دوستان باور کنید راه را دارید اشتباه می روید ولله دارید اشتباه میروید !

بستن مالیات روی عایدی سهام چیزی جز فراری دادن افراد به سمت بازارهای موازی مضر نیست یعنی واقعا در سازمان بورس به این عظمت کسی نیست جلوی این طرح ها قرار بگیردو زبان باز کند که این طرح ها غیر کارشناسی است ! (البته شنیده هایی داریم که حمایت هایی شده ولی اگر شده اصلا چنین حرف هایی نباید مطرح شود ) سهامدار بدبخت یک بار از سود شرکت ها باید مالیات را بپردازد یک بار از سود خود یک بار هم حتما از سود افزایش قیمت ! بعد انتظار دارید سراغ بازارهای دیگر نرود ؟!

باور کنید کمی مطالعه چیز خوبیست …

امیدواریم موضوع در همان موارد اولیه رد شود و نیاز به مطرح شدن و رایزنی های بعدی هم حتی قرار نگیرد … مشکل ما این است که اصلا کسی نباید به خود این جرات را بدهد این موارد را مطرح کند تا ذهن سهامدار اشفته باشد و تصمیمات غیر منطقی بگیرد …

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *