۱) اجلاس امنیت دریایی در بحرین هفته گذشته برگزار شد. در ائتلافی که آمریکا قصد دارد در خلیج فارس ایجاد کند، کره جنوبی هم حضور دارد اما آنچه باعث داغ شدن جریان شده، حضور اسرائیل در ائتلاف و رایزنی عربستان در این خصوص است. ایران به شدت واکنش نشان داده و می گوید اسرائیل را در منطقه تحمل نخواهد کرد. این موضوع می تواند سطح تنش ها را به شکل قابل ملاحظه ای افزایش دهد.

۲) ترامپ در توئیتی گفته که فرانسه یا هیچ شخص و کشور دیگری نماینده آمریکا نیست. فرانسه به سخنان ترامپ واکنش نشان داده و گفته آزادانه به دنبال کاهش تنش ها خواهد بود. چین ازین موضع فرانسه استقبال کرده و گفته از فرانسه در این زمینه حمایت خواهد کرد.

۳) منابع خبری گفته اند که صادرات نفت ایران در سطح ۴۰۰ هزار بشکه در روز است. همچنین جاسوسان آمریکایی در تلاشند تا خریداران نفتی ایران را شناسایی کنند.

۴) رئیس جدید اینستکس هم نیامده استعفا داد. هر سه ماه یکبار رئیس جدید مشخص می شود اما رئیس جدید که سفیر سابق آلمان در ایران بوده چند روز بیشتر دوام نیاورد و از کار کنار رفت. برخی خبرها از تزریق منابع به این سامانه خبر میدهند.

۵) برخی منابع خبری گفته اند: تا اواخر ماه تیر نرخ مصوب فروش سیمان به ازای هر تن ۱۸۰ هزار تومان بوده است که کارخانجات با توجه به بحث عرضه و تقاضا با تخفیف ۱۵۳ هزار تومان آن را عرضه می کرده اند. از اول مرداد ماه تاکنون با افزایش حدود ۵۰ درصدی قیمت، کارخانجات سیمان را به ازای هر تن ۲۲۰ هزار تومان عرضه می کنند.

۶) در بازارهای جهانی آمارها نشان می دهد که رشد ناخالص فصل دوم بريتانيا به زير صفر سقوط كرده همچنین آمارهای اقتصادی آلمان و ایتالیا نیز شرایط مشابهی دارد. آمارهای صادر شده در خصوص چین وضعیت نسبتا خوبی داشت و نشان می دهد چین فضا را کنترل کرده است. آمارهای تورمی این کشور علی رغم جنگ تجاری و نوسانات نرخ یوان در مقابل دلار مناسب است.

۷) چین خرید کالای کشاورزی از آمریکا را متوقف کرد و نرخ یوان در مقابل دلار را تغییر داد. در طرف مقابل امريكا اعطاى مجوز و لايسنس به كمپانيهاى امريكايى براى مراوده با كمپانى هواوى چين را به تعليق دراورد! حالا چینی ها نرخ دستوری یوان در مقابل دلار را بالای ۷ حفظ کرده اند اما برخی می گویند چین در هفته آینده بازی جدیدی روی یوان آغاز می کند و این جنگ تجاری به جنگ ارزی تبدیل می شود.

۸) پيتر ناواروو مشاور کاخ سفید و یکی از اعضای دارای حق رای در فدرال رزرو می گویند که نرخ بهره در سال جاری بارها کاهش خواهد یافت. ناواروو گفته کاهش نرخ بهره ۳ تا ۴ مرتبه خواهد بود. بر همین اساس پیشبینی ها برای اونس به ۱۶۰۰ دلار افزایش یافته است.

۹) مدیرعامل بانک پارسیان خبر داده که این این قصد دارد از آورده و تجدید ارزیابی افزایش سرمایه بدهد. ضمنا در خبرها آمده که بسته پیشنهادی جدیدی به بانک مرکزی ارائه شده همچنین هزینه پول در ماه ۱٫۵درصد است.

۱۰) عربستان تولید نفت خود را برای حفظ قیمت نفت باز هم کاهش می دهد. همچنین در واکنش به کاهش قیمت نفت، كميته مشترك وزراى اوپك روز ١٢سپتامبر در ابوظبى اجلاس خواهند داشت.

۱۱) عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می‌گوید دیوان محاسبات طی نامه‌ای از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست پیش از واگذاری ایران خودرو و سایپا دارایی این شرکت‌ها تجدید ارزیابی شده و قیمت‌ها به روز شود.

۱۲) کره شمالی ۲ موشک جدید آزمایش کرد در حالی که ترامپ می گوید یک نامه زیبا از رهبر کره شمالی دریافت کرده است.

۱۳) کاهش ۱۲٫۱ درصدی تولید مس کودلکو در نیمۀ نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت شده است. تولید مس کودلکو به ۷۶۹ هزار تن تنزل یافته و معدن مس اسکوندیدای با ۱۲ درصد افت به ۵۷۰ هزار تن تولید رسیده است.

موفق باشید. ۱۹ مرداد ۱۳۹۸

ولید هلالات

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *