سبز سیّدی !

امروز دوشنبه بازار سرمایه یک روز سبز خوش رنگ سیدی را داشت که شاخص نیز صعودی بود واقعا این را باید صادقانه بگوییم انتظار این مثبت این چنینی را در یک روز در استانه تعطیلی نداشتیم و البته اتفاقات بازار به خوبی نشان میدهد جریان نقدینگی در بازار حضور دارد ببنید روز را به خاطر بیاورید که در بین جو انتقادی برخی عزیزان نسبت به عرضه های اولیه نوشتیم عرضه های اولیه درست شبیه همان نخ اول سیگاری است که دست این عزیزان داده می شود و بعد از ان جریان پول انها در بازار بیشتر می شود و حالا شاهدیم که به خوبی این جریان نقدینگی در بازار فعال شده است فقط مسیر این پول ها کمی عجیب است امروز در مورد این موضوعات بیشتر صحبت میکنیم و از یک شکاف طبقاتی میگوییم …

قبل از هر چیز به چند نکته دقت کنید

گفته می شود به زودی قوانین جدید بازار پایه و بازار برتر اجرایی می شود در مورد این موضوع چند نکته حائیز اهمیت است . ببنید در مورد اتفاقات جدید شرایط کمی خاص است ابتدا بهتر است از وضعیت بازار بگوییم بارها از شکل کاریکاتوری بازار صحبت کردیم بخش هایی از بازار انقدر بزرگ و غیر منطقی شدند که باورش سخت شده و حتی بسیاری از سهامداران با علم به این که این شرکت ها سود ندارند سراغ انها می روند و در کل مولفه سود مولفه ای عقب افتاده تبدیل شده است .

بازار به انتخاب سهم هایی روی آورده که شاید با بحث سود تجزیه و تحلیل نمی شوند و به نظر سراغ ارزش جایگزینی و سایر موارد رفته است و درست برعکس شرکت های بزرگ را به هر دلیلی در این بازی راه نمی دهند . این بازی از سوی مدیران تا جایی تحمل می شود و از جایی به بعد این حس نگرانی در انها نیز بروز کرده و از دل ان قوانین جدید بازار پایه رونمایی می شود وپس از ان هم می شنویم که بازار برتر با حضور نماد های قوی و بزرگ بازار با دامنه نوسان ۱۰% اغاز به کار میکند این به چه دلیل است به این دلیل که شکاف طبقاتی ایجاد شده بین نماد ها را کم کند .

اما به نظر یک جای این بازی عزیزان در حال اشتباه هستند

ذائقه بازار تغییر کرده و عوض شده و دیگر کسی که ۱ سال است غذای فست فود میخورد و از ان لذت میبرد و میداند مضر است را نمی شود سمت سالاد فصل و میوه برد ! او در بهترین حالت به جای پیتزا اکبر جوجه بخورد ! رژیم را فعلا فراموش کرده است. حالا مدیران با یک شرایط خاص میخواهند افراد را از سمت این نماد ها به سمت سایر شرکت ها و در واقع رژیم جدیدی سوق دهند . به نظر کمی این بازی لنگ میزند و شرایط فعلی بازار در ان دیده نشده .

سهامداران سهم های کوچک را برای جریان سود و فروش نمیخرند…

اگر قرار بود بخرند بعد از گزارش های ۳ماهه و گزارش های ماهانه باید همه از این شرکت ها روی گردان میشدند . بازی این سهم ها دلایل دیگری دارد جریان پول و رفتار سهامداران عمده باعث این شکاف شده است به نظر مدیران بازار سرمایه در کنار این طبقه بندی بازارها که کاری درست و پایه ای ست باید به فکر هدایت جریان نقدینگی به سمت بازارباشند . این جریان باید از بیرون صورت گرفته و در حداقل ممکن از بازار نباشد تا تنش و شوک را به بازار وارد نکند . با تغییر قوانین می شود کمی نگاه ها به سمت سهم های بزرگ و بنیادی را بیشتر کرد ولی انچه این گروه را حرکت میدهد جریان پول است.

ببنید همین امروز انچه بازار را سرحال و سرپا نگه داشته بود همین جریان پول بود ولی میدیدیم که این جریان در بازار همه گیر نبود و همه شرکت ها مثبت نبودند به نظر این شکاف طبقاتی با قانون و شرایط این چنینی پر نمی شود باید جریان پول قوی وارد بازار شود . بگذریم شاید در بازار امروز که مثبت است خیلی این حرف ها نمی چسبد ولی باید منطقی دید و بازهم میگوییم جوری تحلیل کنید و سهم بخرید که غافلگیر نشوید !

در آخر کمی شرایط تکنیکال بازار را نیز با هم مرور کنیم

برخی معتقدند بازار حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار واحد دیگر به سمت مثبت شدن پیش می رود و بعد داز ان نقطه استراحت بازار آغاز می شود برخی نیز این تحلیل ها را سطحی میدانند و فعلا همه چیز را صعودی می بینند ولی انچه بسیار جالب است این بوده که شاخص از سطح مهمی عبور کرده و این نشانه خاصی است اگر به خاطر داشته باشید.

در روز ۲۲ مرداد از دو عزیز تحلیل گر تکنیکال تحلیل زدیم که بسیار جالب بود تحلیل اول میگفت با توجه به وضعیت اسیلاتورها و اندیکاتورهای این شاخص بنظر میرسد بتواند تا سقف ۳۲۷هزار واحدی که هدف کلاسیک این روند است رشد داشته باشد و تحلیل دیگری بر این عقیده بود که گارد بازار در این چند روز بسیار خوب بوده است و به نظر میرسد مقاومت ۲۵۸۵۱۴ واحد اولین نقطه پیش روی شاخص باشد که در صورت شکسته شدن هدف بعدی شاخص می تواند ۲۹۷۳۴۱ واحد باشد .

به نظر اعداد هم نشان میدهد شاخص اهداف خوبی دارد ولی واقعا این محرک چه خواهد بود این روزها این بزرگترین سوالی است که بارها از خود میپرسیم ایا قرار است سوار بر دوش شرکت های کوچک باشد و یا بزرگان هم کم کم بیدار می شوند ؟!

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *