گزیده سخنان رییس کل بانک مرکزی :پس از شوک ارزی و تورمی که در اقتصاد ایجاد شد، ثبات نسبی حاصل شد

در حد قابل قبولی توانستیم پول ملی را تقویت کنیم.ماهیانه حدود ۵۰ هزار میلیار د تومان تسهیلات دهی انجام می شود.تسهیلات بخش مسکن از ۱۳ تا ۱۴ درصد به ۲۰ درصد افزایش می‌یابد
از ابتدای سال ۸ هزار میلیارد تومان کمک به سیل زدگان انجام شد.

طرحی در کمیته نقدینگی به منظور کمک به تولید بدون پول تورمی در حال بررسی است.

براساس این طرح و با حمایت بانک مرکزی و شبکه بانکی، واحدهای تولیدی، نهادهای تولیدی مورد نیاز خود را با گواهی تضمین بانکی می فروشند.
طرح برای تامین سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی است و در صورت مثبت بودن شرایط ظرف چند هفته آینده نهایی و اجرایی می شود.

بعد از ایجاد ثبات در بازار ارز، بانک مرکزی فراغت بیشتری برای تمرکز برای مشکلات نقدینگی بنگاه ها یافته است
بانک ها آمادگی کمک به رونق تولید را دارند.

وضعیت ارز نسبت به ماه های گذشته تقویت شده است.

اردیبهشت ماه نرخ ارز ۱۴ و ۵۰۰ تومان بود ولی این رقم در روزهای اخیر و در بازار آزاد به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید
به دنبال آن هستیم تا تقاضاهای کاذب، بحث های مربوط به خروج سرمایه از کشور و تقاضاهای سفته بازانه را کاهش دهیم.بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز در ماه های گذشته روان شده است.
تورم ظرف چهار ماه گذشته کنترل شده و تورم ماهانه و نقطه به نقطه کاهنده بوده است.امروز دیگر تب اَبَرتورم و ونزوئلایی شدن کنترل شده است.در ۳ ماه ابتدایی سال جاری ۳۲۰ هزار اشتغال بیشتر شده است.بانک مرکزی ۸۰۰۰ میلیارد تومان منابع برای اشتغال در نظر گرفته است.
تازه ترین آمارها در مرداد ماه نشان می دهد که نرخ متوسط قیمت معاملات مسکن کاهش پیدا کرده است.دولت قصد دارد ۴۰۰ هزار مسکن بسازد و بانک مرکزی هم قصد دارد تا وام ساخت بدهد و بعدا به خریدار منتقل می شود.

وام ازدواج

در سال ۹۷ به میزان یک میلیون وام ازدواج و در ۳ ماه اخیر نیز ۳۸۰ هزار وام پرداخت شد.۱۲۰ هزار وام در حال نهایی شدن است و ۸۰ هزار وام ازدواج نیز در حال ثبت و آغاز پرداخت آن است.

طبق قانون مجلس دو ضامن برای وام ازدواج نیاز است، ولی بانک ها در صورت ارائه یک ضامن معتبر هم همکاری کنند. چهارشنبه هفته جاری با صدور یک بخشنامه به سیستم بانکی ابلاغ می کنیم که با یک ضامن وام ازدواج هم پرداخت ها را انجام دهند.امیدوار هستیم که بخشی از صادرات نفت کشور امسال احیا شود.پیش بینی کرده ایم که کمترین آسیب از محل کسری بودجه به بانک مرکزی وارد شود.

در شورای عالی هماهنگی سران قوا نزدیک به ۶۲ هزار میلیارد تومان از سقف بودجه کاهش یافته که این موضوع نیز به تائید رهبر معظم انقلاب رسید
۳۱۰ هزار میلیارد تومان از بودجه برای حقوق و دستمزد و بیمه است.

اگر قیمت بنزین افزایش قابل توجه داشته باشد، باید آثار تورمی آن را نیز دید.

ترجیح می دهیم تا زمانی که طرح مجلس برای قانون بانکداری و بانک مرکزی به صحن نیامده، درباره آن اظهار نظر نکنیم.

بدهی های خارجی کشور کاهش یافته است.در اواخر سال ۹۶ بدهی های خارجی کشور ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که با وجود مشکلات، این رقم به ۹٫۵ میلیارد دلار کاهش یافت.

از ابتدای امسال تاکنون نیز بیش از ۱۴ میلیارد دلار برای واردات تامین ارز کرده ایم.ما خواهان اعتبار قابل توجه در اینستکس هستیم. ارقامی که طرف مقابل می گوید برای ما اهمیتی ندارد نام ۷ بدهکار دانه درشت را در قالب نامه ای به شورای عالی سران قوا فرستادم.هریک از این افراد بین هزار تا ۳ هزار میلیارد تومان به بانک ها بدهی دارند.تعویق در راه‌اندازی بازار متشکل ارزی به دلیل مشکل نرم افزار بانک‌ها .هم اکنون بالغ بر ۱۰۰ صرافی در بازار متشکل ارزی ثبت نام کرده‌اند که نیاز است تا دوره آموزشی آنها طی شود.

عدم شروع به کار بازار متشکل ارزی در حال حاضر مشکلی ایجاد نکرده است.

در حوزه کالاهای اساسی هیچگونه مشکلی وجود ندارد.بالغ بر ۶٫۲ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و دارو از سوی بانک مرکزی با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و نیمایی تامین شد .در حدود ۱۴٫۲ میلیارد دلار ارز برای واردات تا به امروز تامین شد.یکی از مسائل مهمی که در سیستم بانکی داریم بحث اموال مازاد است.بانک‌های ناتراز را در حال شناسایی و کنترل هستیم .برای اصلاح نظام بانکی نباید عجله کرد.

بانک‌ها امسال اموال مازاد را خوب به فروش رسانده‌اند.بانک مرکزی در یک سال اخیر اجازه نداده تا بانک‌ها اضافه برداشت داشته و عملکرد خوبی داشتند.بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد..

بتاسهم

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *