یک چرت بین راهی !

بازار شبیه پسری شده که ۳ شب متوالی در مهمانی بزن و برقص و عشق و حالش پربابوده و صبح قرار است مسیر تهران شیراز را رانندگی کند ! انصافا ریسک او در این مسیر بالاست و از همین رو بین راه کنار زده و چرتی هم بزند کسی به او ایراد نمیگیرد ! حکایت این عرضه ها و این فشار فروش ها بعد از رشد های سنگین دقیقا شبیه همین چرت های بین راهی بعد از مهمانی است که باید وجود داشته باشد . البته به همین سادگی هم نیست بازار در این مقطع پیچیدگی های خاص خود را دارد از سیاست تا کدال از جهانی تا بازارپایه و چند عامل دیگر باعث و بانی این موضوع شده است …

به هر حال هر چه بود امروز بازار روندش کمی تغییر کرد

و بعد از رشد خوب این چند روز کمی به سمت افزایش عرضه و شناسایی سود و تحولات سنگین تر شدن طرف فروش رو اورد . ببنید بارها عرض شد بازهم میگوییم در یک روند صعودی قرار نیست روزی ۵ هزار واحد مثبت باشیم اگر این طور شود فضای بازار بعد از ۲ هفته دچار ریزش شدیدی تری خواهد شد از همین رو فراز و فرود های بازار طبیعی است و به نظر امروز هم نرسیده به مرز ۲۸۰ هزار بازار کمی ترمز کرد تا یک استراحت بین راهی را برای ایستگاه ۲۸۰ هزار داشته باشد . بازار با خبرهای خوب سیاسی رشد کرده بود و گزارش ها نیز او را هل میداد با اتفاقات و خبرهای رخ داده بهانه برای اصلاح هم جور شد و فضا کمی به این سمت رفت و البته هنوز معتقدیم موج گزارش ها موج خوبی است …

در تحولات سیاسی بسیاری معتقد بودند سیگنال های دیروز روحانی و بعد ترامپ و ماکرون عامل رشد بازار بوده و امروز که روحانی کمی عقب تر نشست وضعیت پر عرضه تر شد . دیروز نکته ای را در گزارش بازار نوشتیم که برخی عزیزان معترض بودند که چرا در فضای مثبت این موارد را مطرح میکنید.

ولی به حرف دیروز خوب توجه کنید :

در مورد تحولات سیاسی خیلی با ابهام و احتیاط باید حرف زد قبل از هر چیز باید اذعان داشت بیش از اندازه نباید خوش بین بود یادتان باشد طرف مقابل مردکی دیوانه به نام ترامپ است . به نظر هیچ چیز با سرعت پیش نمی رود و بازار باردیگر درگیر مذاکرات مختلف می شود.

این حرف دیروز بود و حالا هم تاکید داریم زمین بازی سیاسی زمین ما نیست که بشود دقیق تجزیه تحلیل کرد ما بیشتر تماشاچی هستیم ولی یادتان باید که این سیر تحولات مثبت که انشالله آغاز شده با سرعت پیش نمی رود و باید صبرو تحمل را بالا برد . شاید خیلی از دوستان به یاد نداشته باشند در مقطعی در بازار چه خبر بود … در روزهای برجامی و بازاری مردیم تا برجام را پیش بردیم !

اما دو موضوع را امروز دوست داریم مطرح کنیم و به نظر مهم است …

خبر رسید که از روز چهارشنبه مورخ ۱۳۹۸/۰۶/۱۳ نماد های بازار پایه متوقف و نمادهای معاملاتی پس از انجام عملیات فنى و انتقال به تابلوهای مربوطه، در روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۸/۰۶/۲۵ مجدداً قابل معامله خواهند بود .

به نظر به سبک ترین شکل ممکن کار پیش می رود تا شوک به بازار وارد نشود البته همین اطلاعیه ممکن است از فردا کمی فشار فروش را رقم بزند ولی به نظر مثل قبل نیست … بارها مفصل در مورد این قانون و بازارپایه ها صحبت شده واتفاقات آن مورد بررسی قرار گرفته است هنوز هم معتقدیم باید بخشی از جریمه ها نیز برای مدیران شرکت ها لحاظ شود و قرار نیست انها تصور کنند برای همیشه اینجا می مانند بازار پایه یک جایی شبیه برزخ است که باید ظرف مدتی معیین تعیین تکلیف شود به نظر بهترین راهکار این است ظرف ۳ ماه اتی دوباره لیست ها بازبینی و شرکت ها تشویق و تنبیه شوند .

نه تنها در مورد بازار پایه در مورد بسیاری از شرکت های کوچک بازار بورس و فرابورس بهتر است با احتیاط حرکت کنید بارها و بارها عرض شد سرعت رشد قیمت این شرکت ها از سرعت تحولات بنیادی بسیار بیشتر بوده و این دو باید همراه و همگام حرکت کنند… مراقب باشید غافلگیر نشوید …

و اما یک نکته در مورد یک اتفاق که خیلی به تحولات بازار ربطی ندارد .

کشاورزی را تصور کنید که ۱۰ سال قبل زمینی داشته و سیب زمینی و گوجه و خیار و خلاصه این جور موارد را می کاشت و اخر کار با نیسان ابی ان را راهی شهر میکرد ! حالا ۱۰ سال از ان مقطع میگذرد کشاورز زمین های اطراف را مال خود کرده و حجم تولیدات و محصولات او ۱۰ برابر شده است !

عمر ان نیسان ابی هم ۱۰ سال بیشتر شده ولی کشاورز حاضر به تغییر این نیسان نیست و با زحمت فراوان همچنان روی حضور ان تاکید میکند ! حالا این حجم معاملات و یک نیسان ابی قدیمی ! باور کنید بزرگی اسباب بزرگی میخواهد میدانیم با محدودیت های تحریمی و … مواجه اید ولی به نظر یک راه حل خوب پیدا کرده و ان را با فعالان بازاردرمیان بگذارید حتی شده بازار ۱ هفته تعطیل باشد ولی این موضوع برطرف شود به نظر کار بزرگی است که تصمیم بزرگی میخواهد ولی ماندگار خواهد بود.

بتاسهم

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *