شنبه شش گیر شده !

امروز بازار تا  رشد بیش از ۶ هزار واحد  شاخص پیش رفت و در استانه حاکم کتی موقتا  شش گیر شد ! تاکید میکنیم موقتا !
امروز از آن روزهای خاص بازار بود صبح  همه چیز  آرام و رام و خبرها  بیشتر حول محور بازار پایه میچرخید بازار هم  ناگهان  با رشد کار خود را  آغاز کرد  سرعت  رشد بازار بی نظیر بود  طوری که در عرض ۱۰  دقیقه  ۲ هزار واحد و بعد از ۱ ساعت  ۶ هزار واحد شاخص مثبت  شد .

به چند نکته میپردازیم چون اتفاقات  بازار امروز مهم است .

از همان ابتدا مشخص بود وقتی بازار این  طور مثبت می شود طبیعی است که فشار فروش ایجاد می شود و به واقع اتفاقی که  برای نیمه دوم  بازار افتاد از دید ما اتفاق عجیبی نبود منتهی طبق معمول افرادی که هیجانی سهم میخرند هیجانی هم دست  به  فروش میزنند و این  تصمیم گیری را سخت کرده است  و باعث شده تا  شرایط بازار کمی عجیب به نظر برسد و شما میبیند در عرض نیم  ساعت  ناگهان همه چیز جابجا می شود این ناشی از عدم  شناخت  افراد در بازار است .

با توجه  به اتفاقات

به نظر فردا  بازار ابتدای وقت خوبی را ندارد ولی بعد از آن  یک  دوراهی سخت  را در پیش دارد اگر مثل روز چهارشنبه جمع و جور شود وضعیت  ادامه دار خواهد بود ولی رفتن  به  صفوف فروش در برخی نماد ها کار را خطرناک تر میکند ولی بازهم میگوییم در مورد  بازار پایه ای ها شاهدیم چطور سهامداران  این گروه غافلگیر شدند در مورد بازار بورس و فرابورس هم  برخی نمادهایی از این دست حضور دارند که افراد باید  مراقب واکنش بازیگران آن  باشند.

و اما امروز نقل همه محافل یک  چیز بودبازار پایه و قوانین جدید آن

کنفرانسی هم  برگزار شده و گویا یک نشست هم  امروز با حضور وزیر در حال  برگزاری است . به نظر تا  به امروز با ادبیات ما اشنا بوده اید جایی ایراد  و انتقادی باشد بیان میکنیم و این  رویه همواره با  قدرت ادامه داشته و خواهد داشت . امروز کمی خودمانی تر در مورد این اتفاقات حرف میزنیم …
در مورد این بازار قبل از هر چیز یک باردیگر بیان میکنیم روزها قبل مدام مینوشتیم مراقب باشید غافلگیر نشوید بازار پایه با توجه به ریسک های خاص خود این حس غافلگیری را مدام در دل خود دارد و اگر کسی چه قبل و چه بعد از اخبار و چه حالا که قوانین منتشر شده به سراغ این بازار می رفت اصل غافلگیری را اطلاع داشت و اگر حالا صفگیر شده به نظر کمی باید مقصر را در جای دیگر جستجو کند .
همه به این موضوع اذعان دارند که فضای بازار پایه فضای نرمالی نیست حباب ایجاد شده در برخی شرکت ها که وضعیت بنیادی ندارند ( به شدت با این که برخی همه شرکت های بازار پایه را با یک چوب میزنند مخالفیم ) به شدت نگران کننده شده و این برای بازار اسیب جدی خواهد بود . حرف های دیگری هم هست …

در مورد بازار پایه  بسیاری حرف های عجیبی میزنند که بله پول این  بازار پول خاصی است و قدرت  دارد و این حرف ها  …

با کمی تحقیق راحت متوجه میشوید که  پول فعال در بازار پایه  بیشتر ان  متعلق به افراد تازه واردی است  که وارد این  بازار شده و نه  البته  مستقیم  بلکه  به واسطه  برخی افراد که  داعیه پرتفوی گردانی و  این مسائل را دارند  وارد  این  بازار شده  و ان  طرف مانده و یک  ان لاین گروهی و بسم الله … و ته این  بازی را کسی نمیداند چه خواهد شد  و اتفاقا  در این  بخش نماد های قوی و بنیادی بازار پایه  قربانی سایر نماد ها شدند و انها که هم  چوب حضور در این  بازار را میخورند و هم  از مزیت های جریان  پول بی بهره اند بازندگان  بازی هستند.
اما این تمام ماجرا نیست این طور نیست که عزیزان در سازمان و فرابورس هم بی تاثیر باشند به نظر این بار در اعلام خبر خوب عمل شد ولی قانون فعلی هنوز ابهامات خاص خود را دارد:

۳ پیشنهاد را برای عزیزان مطرح میکنیم :

۱- بیخیال قیمت باز و اکشن و این حرف بشوید اجازه بدهید معاملات بر اساس ۳ ۲ ۱ زرد نارنجی و قرمز پیش برود و باز شدن گره کار را به گره معاملاتی بسپارید به شکلی که اگر نمادی در بازار پایه در بازار زرد ۴ روز درگیر صف خرید و فروش بود در بازار نارنجی ۶ و در بازار قرمز ۱۰ روز درگیر بود به شکل نوسان حداکثر ۱۰% مثبت و منفی باز شود .
۲- به همه عزیزان اعلام شود این قانون برای مدت ۱ ماه به طور ازمایشی انجام شده و بعد از ۱ ماه ایرادات ان گرفته شده و دوباره تغییرات در جهت بهبود پیش می رود .
۳-بارها این موضوع را نوشتیم ولی عزیزان در سازمان و فرابورس نمیخواهند گوش بدهند کسی که در این بازار پایه باید قبل از هر چیز جواب پس بدهد و جریمه شود سهامداران نیستند.مدیران این شرکت ها هستند که باید پاسخگو باشند چرا وضعیت شرکت این طور شده اکثر آنها اطلاعیه ها و شفاف سازی ها و گزارش ها را به موقع ارسال نمیکنند سازمان بورس که برای یک چارتیست و کانال این طور چکشی برخورد میکند چرا اجازه میدهد عده ای این طور با سرمایه مردم بازی کنند این طرز فکر که بازار پایه بازار دایمی است باید خراب شود !
بازار پایه فقط محلی برای انتقال یک شرکت برای خروح از بازار و یا ورود به بازارفرابورس است قرار نیست او اینجا اتراق کند … به نظر باید به این شرکت ها بعد از اجرایی شدن قانون ۱ماه فرصت اول و سپس ۱ ماه فرصت نهایی داده شود و بعد از ۲ ماه با این مدیران متخلف برخورد شود . در شکل دیگر نظام ارتقا شرکت ها از بازارهای پایه به فرابورس باید صورت گیرد به نظر شرکت های خوبی در بازار پایه هستد که میتوتانند وارد بازار فرابورس شوند .

به هر حال ماجرای بازار پایه به این راحتی تمام نمی شود فردا نوسان این گروه ۳% است و احتمالا صفوف فروش را داشته باشیم

ولی یک نکته حائز اهمیت است که بی تعارف بیان میکنیم اگر عزیزان در بازار پایه سهمی بدون بنیاد بدون هیچ منطق و دلیل و تحلیل خریده باشند به نظر با توجه به هشدارهایی که داده شده بود تا حدودی خودشان مقصر هستند به هر حال خربزه ای است که ان مقطع که نوش جان میکردند و روزی ۱۰% میگرفتند شیرین بود و حالا کمی لرز هم دارد . و اما اگر هم کسی با تحلیل و بررسی سهمی خریده به نظر اسیر این حرف ها و خبرها و جو این روزها نباید باشد (کما اینکه برخی از سهم های بازار پایه امروز بدون صف و مثبت بودند ) به هرحال سهم خوب مسیر رشد قیمت خود را پیدا میکند .

ولی این نکته را در ذهن داشته باشید فرقی ندارد پایه یا غیر پایه اخرو عاقبت سهمی که بدون جریان سود آوری بخواهد مسیری را با سرعت سرسام اوری طی کند کمی و بیش همین خواهد بود و در سقوط قیمت ها کسی حاضر به نجات او نیست …

گزارش امروز کمی دارد طولانی می شود و باید سخن کوتاه کنیم و البته امروز حرف و حاشیه زیاد است دوست داشتیم از رفتار دلار تحولات سیاسی و حتی عرضه بی امان حقوقی ها بنویسیم ولی وقت نمی شود …

ولی بحث مهم در مورد مطلبی بود که روز چهارشنبه بیان شد :

آن روز نوشتیم مطلبی که عرض می شود از سر تحلیل نیست و از سر اطلاع است طی هفته های گذشته جلسات متعددی در سطح کلان تشکیل شده تا مردم به هر شکل ممکن جهت حضور در بازار سرمایه تشویق شده و از بازارهای موازی مخرب نظیر سکه و دلار فاصله بگیرند و تقویت این بازار در ستور کار باشد . این موضوع از کانال های مختلف به مسئولین رده بالای کشور رسیده و قصد بر این است که به بازار سرمایه کمک شود . البته شاید کمی دیر ولی بازهم باید گفت این ماهی را هر وقت از اب بگیرید تازه است .
به نظر این اتفاقی است که در حال رخ دادن است و در طول این مسیر باید بسیار مراقب بود این جذب نقدینگی ابزارهای خود را دارد و باید حرفه ای عمل کرذ ولی این اتفاق خبرخوبی است و شاید همین رویداد ها باعث بروز تحلیل هایی در بازار شده که شاخص را ۳۲۰ هزاری و مسیر بازار را فعلا صعودی می داند به نظر بازار فردا و روزهای اتی را نیز می شود به همین شکل تحلیل کرد که شاید در این مسیر یک افت و اصلاح داشته باشیم ولی روند بازار با شیب خوبی در حال صعود است و فضا هم مثبت ارزیابی می شود .
منتهی کمی بازار باید به تحولات سیاسی حساس باشد بازار ار وقتی ظریف به فراسنه رفت تند ترو اتشین تر حرکت میکند این طور نشود که با یک خبر منفی سیاسی ناگهان همه چیز برهم بریزد . خبرهای سیاسی را زیر نظر بگیرید و کمی در مورد انها با احتیاط باید رفتار کرد.
بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *