سربلند از آزمون ؟!

امروز یکشنبه بازار از یک آزمون سخت سربلند بیرون آمد آزمونی که می توانست فضای بازار را بسیار پیچیده سازد و ترس را بر برخی از افراد مردد به روند مستولی کند ولی انقدر قوی و محکم گام برداشت که همه نسبت به تغییر مهم ایجاد شده در بازار ایمان پیدا کردند .

امروز یک اتفاق مهم دیگر هم رخ داد و سهم های بنیادی قد علم کرده و قدرتنمایی قوی تری داشتند انها از دل این توفان های ریز و درشت خوب خود را نشان داده و بیرون کشیده و وضعیت مثبتی را رقم زدند و هر چند هنوز برخی چارتیست ها از ترس و ریزش و اصلاح میگویند ولی معتقدیم بازار امروز اگر قرار بر اصلاح بود وضعیتش طور دیگری پیش می رفت .

البته در ادامه همین گزارش به اتفاقاتی که ممکن است برای بازار چالش افرین باشد اشاره میکنیم ولی در هر صورت امروز بازار سرمایه روز خوبی را داشت و از ان شدت منفی که فکر میکرد فاصله گرفته بود.

اما سراغ حاشیه های پررنگ تر از متن بازار امروز برویم …

در ادامه گزارش موضوع مهمی را باید گفت که کاملا در راستای همین بحث است ببنید بسیاری مطرح میکنند از تقریبا ۱ ماه قبل و با خبرهای سیاسی مثبت حضور جریان نقدینگی در بازار زیاد شده و نقد شدن بازارهای رقیب و حرکت به سمت بازار سرمایه شدت گرفته این موضوع از بعد از سفر ظریف با شدت بیشتری دنبال شد و نشان میدهد چه پول های هوشمند و چه غیر هوشمند به سمت بازار حرکت میکنند این تا بدین جای کار یک اتفاق خوب است ولی روی دیگر این لبه تیغ تحولات دیگری قرار دارد ببنید به هر حال بازار با پشتوانه خبرهای خوب سیاسی حرکت میکند اگر سنس و خبری خلاف این به بازار مخابره شود به نظر کمی شرایط دشوار خواهد شد .

این موضوع و این ریسک به نظر تنها تهدید کننده فعلی بازار است که می تواند پر چالش باشد وگرنه تحولات بازارهای جهانی تا حدودی کنترل شده و رفتار دلار نیز منطقی است . از همین رو برخی میپرسند ترمز بازار کشیده می شود یا خیر ؟به نظر تا وقتی جریان سیاسی منفی به بازار وارد نشود و شوک منفی نباشد ترمز دستی بازار بالا نخواهد آمد …

تازه در آن حالت هم حتی فضا شکل دیگری خواهد بود و بازار با رشد دلار می تواند حرف هایی داشته باشد ولی این جریان نقدینگی کند تر خواهد شد .

و باز در همین راستا یک نکته بسیار مهم در مورد بازار …

عزیزان فعال در حوزه صندوق های سرمایه گذاری طی روزهای گذشته این درخواست را داشتند که موضوع مطرح شود پول بزرگی به سمت صندوق ها امده و حالا این صندوق ها درگیر پول هایی شدند که ظرفیت بابت این موضوع وجود ندارد …

حالا هم که یک سری از تازه وارد ها راه درست را انتخاب کرده و از طریق صندوق ها قصد ورود به بازار را دارند این طور باید معطل شود . نکته اول این موضوع این است که بخشی از نقدینگی از سمت سایر بازارها و حتی نقدینگی سپرد ها به سمت بازار سرمایه می اید و این اتفاق بسیار خوبی است به خصوص حرکت پول از سمت بازار ارز و سکه به سمت بازار سرمایه اتفاق مبارکی است که امیدواریم دولت در این میان سوتی ندهد و بتواند این مسیر را حفظ کند .

(فکر میکنیم حالا متوجه شده باشند که حضور این جریان های پولی در بازار به سود همه و بازی برد برد است ) این اتفاق مبارکی برای بازار است ولی باید قدر این روزها و لحظات را دانست باور کنید مهم ترین وظیفه فعلی سازمان و دولت و وزارت اقتصاد این است که چطور در بهترین حالت ممکن این پول ها به سمت بازار سرمایه به شکلی درست و هدفمند هدایت شود .یک بار تصمیم درست و منطقی گرفتن می تواند برای مدت ها جریان نقیدنگی بازار را بیمه کند و تحولات خوبی را حول محور بازار رقم بزند.

یک نکته دیگر در مورد بازار پایه

امروز خبر رسید واحیا که در بازار پایه است قرار است راهی بازار بورس شود دیروز هم خدمت عزیزان عرض شد این بهترین اتفاق است که به شرکت های این بازار ۲ ماه فرصت داده شود تا حداقل های بازار های بالاتر را به دست اورده و کوچ کنند به نظر این میان مساعدت بورس و فرابورس و سازمان و همه به نوعی باید بر این مبنا باشد که ارتقا و یا تنزل شرکت ها با قدرت و با تشویق اجرا شود باید نقش مدیران این میان بیشتر و بیشتر شود مدیران هم باید در جریمه و حرص و جوشی که سهامداران میخورند شریک باشند …

بتاسهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *