انتظار کاهش قيمتها در شرایط فعلی بی‌معناست

علی سعدوندی، اقتصاددان در گفت‌وگو با صمت در پاسخ به این پرسش که چرا نرخ کالا و خدمات با کاهش نرخ ارز پایین نمی‌آید، تاکید کرد: کاهش هم‌سطح نرخ ارز و تورم، انتظار بی‌معنایی است که در جامعه ایجاد شده است. باید بپذیریم کاهش سطح عمومی قیمت‌ها به فاکتورهای زیادی وابسته است و فقط موضوع نرخ ارز نیست که بر این مهم تاثیرگذار باشد.
او با بیان اینکه وقتی دولت سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی را در کشور اجرا و ارز را با این نرخ به بازار تزریق می‌کند، چگونه می‌توان انتظار داشت کالاها، از جمله کالاهای وارداتی در بازار با نرخ پایین عرضه شود، اظهار کرد: باید بپذیریم بازار تعیین‌کننده نرخ‌هاست و در شرایطی که اقتصاد کشور با حجم بالایی از نقدینگی روبه‌رو است که همچنان رو به رشد است و تورم بالایی را تجربه می‌کند، چگونه می‌توان انتظار داشت سطح عمومی قیمت‌ها کاهش یابد؟

وی تاکید کرد:

سیاست اقتصادی کشور در دهه‌های گذشته همواره تلاش بر پایین‌تر نگه‌داشتن نرخ ارز از نرخ تعادلی بوده که این سیاست نه‌تنها تورم را کنترل نکرده بلکه در تمامی این سال‌ها تورم‌زا هم بوده است. در چنین شرایطی، اینکه جامعه انتظار داشته باشد وقتی نرخ ارز تثبیت می‌شود، به‌سرعت نرخ تورم هم کنترل شود و سطح عمومی قیمت‌ها کاهش یابد، استدلال درستی نیست و این انتظار بی‌معنا است.

سعدوندی ادامه داد:

البته برعکس این شرایط وجود دارد؛ متاسفانه زمانی که نرخ ارز بالا می‌رود، نرخ تورم به‌سرعت با رشد همراه می‌شود و نرخ کالا و خدمات هم به همان نسبت گران‌تر می‌شود.
به گفته این کارشناس، ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز، پیامدهای منفی زیادی دارد که یکی از آنها افزایش کسری بودجه دولت است. از آنجا که دولت همواره در زمان کسری بودجه تلاش می‌کند از طریق پول پرقدرت بانک مرکزی یا به عبارتی، از طریق پایه پولی، این کسری را جبران کند، این موضوع خود به یک عامل تورم‌زا در کشور تبدیل شده که سرانجام به رشد نقدینگی و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها منجر می‌شود.
این کارشناس تاکید کرد: در چنین شرایطی، با تثبیت یا کاهش نرخ ارز، نرخ کالاها و خدمات کاهش نخواهد یافت و این فاکتور به‌تنهایی نمی‌تواند در شرایط فعلی اثرگذار باشد. او بر اعمال سیاست‌های درست و کارآ، برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور تاکید کرد و گفت: ما همواره شاهد اتخاذ سیاست‌هایی در کشور هستیم که این سیاست‌ها با علم روز اقتصاد فاصله زیادی دارد و نتیجه آن هم این می‌شود که این سیاست‌ها در نهایت منجر به شکست می‌شود. بنابراین، اتخاذ سیاست‌های درست و عملی از اقدام‌های مهمی است که باید در شرایط فعلی اقتصاد مورد توجه قرار گیرد تا زمینه بهبود شرایط فراهم شود.

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *