چی شد ؟ چرا شد؟!

امروز بازار به هر دلیل و بهانه ای کمی منفی شد! واقعا بهانه مهم نبود منفی بودن امروز و اصلاح احتمالی مهم است … حرف های زیادی حول محور بازار مطرح میشد یکی میگفت اوضاع سیاسی خوب نیست و وضعیت منفی می شود ایران اخر هفته گام سوم برمیدارد و گامش روی ذهن بازار اثر گذار خواهد بود ! دیگری این منفی بازار را به بازار پایه ای ها نسبت میداد و تصمیمات کلان سازمان و فرابورس را عامل این ریزش میدانست یکی دیگر عوامل بنیادی و رکود ایجاد شده در اقتصاد را موجب تیره شدن چشم انداز بازار و ریزش و اصلاح میداند .

یکی از محرم و یزید و این موارد حرف میزند آن دیگری تسویه اعتباری ها را ملاک میداند ولی به نظر مهم ترین عامل یک حرف است… اصلاح !

باقی بهانه است ممکن است همه این عوامل موثر باشد ولی درست همان حکایت قبلی است که وقتی بازار قد میکشد ریسک های جدیدی را دیده و حساس می شود درست شبیه نوعروس ها که از حرف هر کسی گلایه میکنند و ناراحت می شود ولی شاید در دوران نامزدی و خلاصه قبل از ان همه چیز را جور دیگری می دیدند و می شنیدند .

ولی به هر حال باید قبول کرد در یک روند صعودی اصلاح هم جزیی از ان است و شاید حتی تا اخر هفته بازار درجا بزند جنس اصلاح این بار نیز با توجه به ابهام در سیاست و خنک شدن کدال از گزارش دهی کمی بیشتر است نمیخواهیم از حالا حرفی در مورد روز و عدد بزنیم ولی به نظر بازار دو روزی درجا می زند و شاید تا ۲۷۶ و ۲۷۷ هزار نیز اصلاح کند و بعد دوباره مسیر خود را با یک جرقه مثبت آغاز نماید .

کمی شاید این بار اصلاح ذهن بازار را بیشتر ازار بدهد ولی رفتار بازار فردا مهم است باید بازار طوری حرکت کند که نگرانی خاصی در چهره سهامداران دیده نشود …

دوست داشتیم باردیگر در مورد بازار پایه و انتقاد ها و این موارد صحبت کنیم ولی به روزهای بعد موکول میکنیم کما این که معتقدیم طی ۲ روز اتی کمک هایی هم به این بازار می شود … امروز موضوع مهم تری را بحث میکنیم .

امروز هیجان فروش برخی عزیزان عجیب بالا بود و ادم گاهی اوقات از این شدت هیجان تعجب میکند …

در چنین روزهایی که بازار منفی می شود همه به این فکر می افتند که:

۱- چرا این هیجان در بازار وجود دارد و این کد های تازه وارد چرا باید این طور عنان بازی بازار را در دست گرفته و این طور هیجانی خرید و فروش کنند . سهمی که دیروز در صف خرید قفل بود امروز تا منفی معامله می شود و دوباره به مثبت می رود و این به خوبی نشان از روند با هیجان و غیر منطقی خرید و فروش ها دارد .

۲- این که چه کسی قرار است این هیجان را کنترل کند و ای کاش دست نامرئی دورادور هوای بازار را داشت تا این فضا به وجود نمی امد . در مورد موضوع اول به نظر بخشی مقصر عزیزان در سازمان هستند که مسیر هدایت انها را فراهم نکرده و هر کسی با یک ان لاین یا احتمالا سپردن ان لاین خود به برخی افراد این اتفاقات را رقم زدند !

یک پیشنهاد مشخص برای این موضوع داریم

که البته روزهای قبل بیان شده بود ولی امروز شکل دیگری گرفته و عملیاتی تر است . بازار سرمایه صندوقی را دارد که طبق برخی اطلاعات ۳۰۰۰ میلیارد تومان منابع دارد صندوق توسعه بازار ! . ارزش ذاتی صندوق طی این دو سال از ۱۰۰ به ۲۳۹ تومان رسیده است طی سال های گذشته تا حدودی مستقل و مثبت عمل کردند و البته زیرگیری بازار را هم در مقاطعی داشتند که فعلا به سود آنها شده است .

یک نظر داریم و آن هم این است که جریان نقدینگی نباید از بازار دور شود و این جریان باید به سمت بازار سرازیر باشد در چنین روزهایی ممکن است ترس در برخی اهالی بازار تازه وارد رسوخ کرده و فراری شوند ولی دولت اگرقصد حمایت از بازار را دارد می تواند با یک تیر چند نشان بزند .

به نظر صندوق توسعه به عنوان صندوقی جنرال برای بازار معرفی شود

حالا می تواند مولتی ان ای وی تعریف شده و یا اصلا تعریف نشود و مثل یک شرکت سرمایه گذاری پذیرش شود و قیمت بگیرد . حتی می تواند شکل افزایش سرمایه به خود بگیرد . ولی یک قید دارد و آن قید هم این است که دولت باید بر اساس نقدینگی که مردم وارد میکنند سود و اصل را به هر شکل شرعی ممکن تضمین کند یعنی مثلا نرخ سود ۱۶% علی الحساب و در صورت سود کردن صندوق سود بیشتر و قوانین دیگری که می شود وضع کرد ولی شخص خیالتش راحت باشد اینجا ضرر نخواهد کرد …مزیت هایی هم برای این صندوق در نظر بگیرید مثلا ۵% همه عرضه های اولیه به غیر از ان ۱۰% به این صندوق برسد و …

حمایت از این صندوق و جذب پول از بیرون و حضور منطقی و حرفه ای و درست و تحلیلی در بازار می تواند مشکلات بازار را کاهش دهد و در ثانی روند مستمر جریان پول را نیز مثبت نماید .

مگر وزیر اقتصاد از حضور بانک ها در بورس صحبت نمیکرد به نظر این بهترین راه است سریعترین مسیر ممکن نیز خواهد بود که مثلا در افزایش سرمایه صندوق توسعه شرکت کند در مجموع صندوق توسعه می تواند محور جذب نقیدنگی در بازار باشد و در این وادی نقش موثری را ایفا کند فقط عزیزان در سازمان بورس باید سریعتر دست به کار شوند خود دوستان در صندوق توسعه بازار نیز میتوانند ایده های بهتری را مطرح کنند . به نظر جای این صندوق در بازار خالی است می تواند کمک بزرگی برای بازار در این مقاطع باشد .

برخی عزیزان مطرح میکنند که چرا این مسائل اصلا مطرح می شود ؟معتقدیم باید هر کسی هر نظری دارد برای کمک به بازار بیان کند حتی در همین بازارپایه ها برخی عزیزان در حال انتقاد هستند باور کنید مدیران سازمان و فرابورس هم همین حالا زیر فشار هستند ولی بیایید ایده مطرح کنیم پیشنهاد بدهیم با این که عزیزان سخت می شنوند ولی شاید شنیدند و موثر واقع شد این که حال بازار پایه خوب نبود و نیست درست است ولی چه کنیم بهتر شود … !(فقط خواهشا دوباره فریاد نزنیم که طرح به تعویق بیافتد .. تعویق هر باره اجرای قوانینی که به سود همه است را سخت تر میکند )

بتاسهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *