لبخند محتاطانه !

امروز بازار صبح را با دلهره آغاز کرد … دلهره از این که نکند بخواهد در مسیری برود که اصلاح او طولانی شود و حتی ما خود را برای یک روز منفی ۲ الی۳ هزار واحدی و منفی حتی فردا و رکود این دو روز اماده کرده بودیم به هر حال در مسیر رشد اصلاح طبیعی است ولی صبح روحانی با انرژی از بازار سرمایه گفت و قیمت ها هم تمایلی به افت از خود نشان ندادند نکته جالب بازار امروز این بود که فروشنده ها یکی دو باری خواستند به سمت فروش حرکت کنند اما سد تقاضا قوی تر بود تا باردیگر یک چیز ثابت شود …

در این روند مثبت اتفاقات خاص و تحولات منفی که دیروز مانند ان رخ داد طبیعی است حتی فردا ممکن است دوباره بازار با شرایط خاص تری مواجه شود و کمی منفی شود این موضوع طبیعی است ولی فعلا روند مثبت است . در مورد یک رفتار باید صحبت کرد موج هیجان در بازار بیداد میکند ناگهان دیروز رنج میزنند و صف است و بعد صف فروش می شود و می فروشند و دوباره میخرند و خلاصه چیزی که در بازار وجود ندارد استراتژی است . خیلی هم نباید حرفه ای غیر حرفه ای و حقوقی و غیرحقوقی کرد . حتی برخی باسابقه های بازار هم روی همین زمین بازی میکنند . حتی برخی حقوقی ها !

ولی به هر حال بازار امروز نشان میدهد که این جریان به این اسانی سر باز ایستادن ندارد

در پیش بینی دیروز خود ما فکر نمیکردیم انقدر سریع و زود و با سرعت بازار بتواند خود را جمع و جور کند به نظر این جریان تا وقتی بازار های رقیب در سکون و سکوت هستند تا وقتی نیمچه تحولات مثبت سیاسی در جریان است و در واقع تا وقتی جریان پول با کمک این دو اتفاق به سمت بازار می اید شرایط خوب است . البته از حق نگذریم بیس بنیادی شرکت ها نیز خوب بوده است گزارش ماهانه مرداد گزارش های جالبی بودند که در صورت تکرار در شهریور نوید رویداد خوبی برای گزارش ۶ ماهه ها را میدهد .

اما این همه ماجرا نیست از خوبی های بازار گفتیم کمی باید واقع بین باشیم ببنید بازار امروز یک افول حجم را داشت که ازدید بسیاری طبیعی است در رویدادهای پیش رو تحولات خاص سیاسی را داریم . روز جمعه اتفاقات سیاسی به اوج میرسد بازارهای جهانی هم لنگ میزند و نزده میرقصد و …

این به ما میگوید که انقدر خوش بین نباشید که همه چیز را نادیده بگیرید

هنوز هم ابهامات بالای سر بازار دور میزنند و درست در همین حوالی و فکر ها هستیم که تئوری بچه زرنگ متولد می شود ! این درست در نقطه مقابل بحث است ببنید تقریبا می توان گفت یکبار در مهر سال ۹۷ بازار رکب بدی به فعالان حرفه ای خود زده و عمده افراد از شناسایی خروج به موقع در ان مقطع جا ماندند حالا دوست دارند نقش ان بچه زرنگی را داشته باشند که دیگر اسیر بازی نزول نشده و زودتر خروج کرده باشند این تارگت های خروج مداوم برخی دوستان هم از همین روست و انصافا حق دارند ولی باید دقت کرد شناسایی این نقطه با این پازل هزار تکه ای اتفاقات کار سختی است .

البته روزهای بعدبه طور مفصل در مورد این تئوری بچه زرنگ صحبت خواهیم کرد که بسیار با این موضوع کار داریم .از پهلوان پنبه های مجازی گرفته ، تا پول های چند ده میلیونی با ژست میلیاردی و در نهایت بچه زرنگ هایی که با پول حقوقی سهم شخصی بادمیکنند … شاید کمی تلخ و کثیف باشد ولی واقعیت های بازار ماست .

و نکته آخر

در موردآخر شهریور بودن ! انگار اگر همه هم تکذیب کنند باز یک حسی برخی عزیزان را ترغیب میکند که اخر شهریور باید مراقب بود برخی این را ناشی از تسویه اعتبار کارگزاری ها و برخی دیگر فروش سرمایه گذاری ها و صندوق ها میدانند ولی به نظر دیگر ان دوران خاص قبل سپری شده و این فشار بعید است روی بازار باشد ولی اسم و سایه ان بازار را کمی آزار میدهد.

به نظر جریان پولی که وارد بازار شده این دو را حریف است ولی جو روانی ان را باید کنترل کرد از همین رو شاید با توجه به موج تعطیلات و تحولات جهانی و سیاسی کمی سرعت بازار در نیمه دوم شهریور کم شود ولی این نشان دهنده این که بازی تمام شده باشد و یا به فاز منفی میرویم نیست . کما اینکه ما داریم در مورد حدود ۸ روز کاری فقط صحبت میکنیم که نمیتواند روند ساز باشد .

بتاسهم

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *