چهارشنبه سوری شهریوری !

چه بازاری بود امروز …چهارشنبه سوری بود برای خودش! در یک روز خاص که تعطیلات را در پیش داریم ،جهانی ها سردرگم هستند توپ توافق بین فرانسه و امریکا و ایران دست به دست می شود ! چه می شود که بازار این طور حجم میخورد و مثبت می شود یا ما چیزی را نمیدانیم و نمی بینیم و برخی پول ها میبینند و یا قدرت این پولی که به دل بازار زده فراتر از این موارد است . بارها و بارها البته نوشتیم که در روند مثبتی هستیم و اصلاح هم بخشی از این روند است ولی اصلا انگار فرصت یکی دو روز اصلاح هم نمی دهند . واقعا بازار جالبی شده است .

اتفاقات و هیجانات بازار در روزهای اخیر

با منطق برخی از ما بورسی های پر کار کرد کیلومتر بالا که شبیه این کامیون های دوران جنگ جهانی هستند و همه جور بحران را دیده اند خیلی نمی خواند.برخی از هفته قبل نقد کردند و مثلا بچه زرنگ بودند و فکر میکردند دوباره در ریزش جاری زیر گیری خواهند کرد ! برخی اعتبار کم کردند …

برخی هم که وارن بافت زیاد میخوانند ! با تز گاز دادن به وقت ترمز سایرین، اقدام به خرید کردند …بارها و بارها در ذهن خود این جمله را مرور کردیم که قدیمی های بازار میگفتند فروخته پشیمان بهتر از نفروخته پشیمان است، مدتی است که دیگر از این جملات نقض نمی شود در بازار استفاده کرد … جریان پول ازروی همه رد شده ! این چهارشنبه هم روش …البته ما دیروز در بخشی عرض کرده بودیم که این جریان پول می تواند ترس هایی مانند تسویه و غیره را مغلوب کند.

امروز عزیزی میگفت چرا انقدر بازار را سخت میگیری ؟چرا دنبال ورود و خروج و استراحت و گاز و ترمز هستی ! کار ما تنها شناسایی گل سرخ خودمان در بازار است به این امید که گل سرخ ما چشم خریداران جدید بازار را هم بگیرد…

از خود میپرسیدیم بازار امروز سیاسی بود ؟نبود ؟

جریان پول بود چه شد که اصلا بازار به این شکل هیجان مثبت و قشنگی را گرفت … بسیاری معتقدند بازار امروز روی تحولات سیاسی ریسک کرده است ولی ریسک این تصمیم کم و احتمال برد برد زیاد حالا باید گفت چرا ؟ واقعا چرا بازار از تحولات سیاسی نمیترسد.

به هر حال برکسی پوشیده نیست آخر هفته ای کاملا سیاسی را خواهیم داشت همین حالا که برای شما مینویسیم هر ۱ ساعت یک خبرمی اید یکی میگوید تکذیب شده و دیگری می گوید تایید شده و توافق میکنیم . درست شبیه شب های عملیات ! نه عملیات های قدیم خیر منظور عملیات برجام بود که چنین حسی در بین خبرها بود …

قبل از هر چیز باید گفت بی شک این تحولات در بازار موثر است

اصلا بخشی از خوش بینی بازار به همین دلیل است ولی معتقدیم این اخبار بیش از انکه برای بازار سرمایه مهم باشد سایر بازار رها را تحت تاثیر قرار میدهد و در واقع سرکوب و رکود بازار دلار و مسکن به خصوص دلار و سکه می تواند به بازار ما کمک کند در واقع ما شاید از این توافق خیلی سود نبریم حتی افت دلار بازار را تحت تاثیر قرار دهد ولی بی رمقی و رکود ان بازارها می تواند در صورت عدم اتفاق منفی پول را جذب این بازار نماید همان چیزی که امروز می بینیم که جریان پول مسیر فکری و تحلیلی همه را تغییر داده است .

تا این لحظه خبرهای زیادی رسیده است یکی میگوید تمام شده و توافق جدی است یکی دیگر میگوید اجرای گام سوم تعویق افتاده ان یکی از رد پیشنهاد فرانسنه توسط ترامپ می گوید و دیگری همه چیز را برفنا رفته قلمداد میکند و در کل هر لحظه خبری میرسد.

به نظر همه منتظر چراغ سبز امریکا هستند حالا باید دید اگر تایید شود چه رخ میدهد و تاید نشود واکنش بازار چیست حقیقت امر ما امیدوار هستیم و معتقدیم نه به این راحتی و سرعت ولی این موضوع تایید می شود و ۲ هفته بعد اتفاقات مهم تری می تواند در نیویورک رخ دهد و این اتفاق دیدار سران ۵+۱ دور یک میز است و شاید برای اولین بار ایران و امریکا به این شکل دور میز باشند به نظر اتفاق خوبی است ولی نباید رویا پردازی کرد داستان های سیاسی مانند سیبی هستند که هزار چرخ خورده و ممکن است روی کرم زده ان به ما برسد .

ولی به هر حال اتفاقات سیاسی را باید در اخر هفته دنبال کرد که میتواند بسیار مهم باشد البته شکی نیست اگر هم ناگهان همه چیز به هم بریزد و زیر میز بزنند قطعا بازار واکنش خوبی نخواهد داشت ولی این موضوع به همین راحتی نیست شاید بازار در ان صورت دوباره از رشد دلار سود ببرد . در واقع این موضوع نشان میدهد فروش به واسطه جریان های سیاسی و کنار نشستن و دیدن انها خیلی منطقی نیست بازار در فضایی قرار دارد که می تواند سناریو برد برد را تجربه کند.

بتا سهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *