۱) شورای پول و اعتبار در دستور العملی جدید اعلام کرد از این پس تملک سهام توسط هر شخص حقوقی با مجوز بانک مرکزی می تواند به ۳۳درصد سهام کل شرکت برسد. این در حالی است که پیشتر هر حقوقی نهایتا می توانست ۱۰درصد سهام یک بانک را در مالکیت داشته باشد. شایعاتی مطرح است که سهامداران بانک سامان و پاسارگاد علاقه به افزایش مالکیت خود در این بانک ها دارند.

۲) ایران گازدهی به سانتریفیوژ آی.آر ۶ را آغاز کرد و این در حالی است که طبق برجام ۱۱ سال پس از توافق هسته ای مجوز این کار را داشت بر این اساس ایران یکی از بندهای اصلی برجام را نقض کرده است.

۳) ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران، می‌گوید در شرایط کنونی بر جامعه ایران “فضای مقاومت” حاکم است و نه “فضای مذاکره”.

۴) تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده توسط شرکت فناوری فضایی آمریکا نشان از آن دارد که ابرنفتکش آدریان دریا ۱ در نزدیکی بندر طرطوس سوریه مستقر شده است. بریتانیا به این امر واکنش نشان داده و در اینباره اظهار تاسف کرده است. برخی می گویند ایران به بریتانیا ضمانت داده بود که در صورت آزادسازی نفتکش آدریان دریا، محموله به سمت سوریه نرود. بریتانیا می گوید این مساله ورشکستگی اخلاقی است!

۵) مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، با فلورانس پارلی، همتای فرانسوی خود در پاریس دیدار کرده و مسائل مربوط به ایران یکی از محورهای صحبت‌های آنها بوده است. خانم پارلی بر اراده قدرت‌های اروپایی برای استفاده از دیپلماسی به منظور حفظ توافق هسته‌ای تاکید کرد.

۶) وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای گفته است: “در حالی که ما و شرکای اروپایی و بین المللی برای کاهش تنش با ایران تلاش سختی می‌کنیم، گام سوم ایران در فاصله گرفتن از تعهداتش در توافق هسته‌ای به طور ویژه مایه نومیدی است.

۷) جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید در توییتر مدعی شده که مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این علت به تهران سفر کرده که در آخرین گزارش این نهاد سازمان ملل متحد که قرار است به اعضای شورای حکام آن ارایه شود به فعالیت‌های غیر علنی هسته‌ای از سوی ایران اشاره شده است. واشنگتن اکزمینر هم چند روز قبل چنین محتوایی را منتشر کرده بود.

۸) مشاور اقتصادی کاخ سفید می گوید هرچند آمریکا تمایل به توافق تجاری با چین دارد اما تصور می کنم این جنگ سال ها به طول بیانجامد.

۹) طبق اعلام سازمان خصوصی‌سازی، ابوالفضل روغنی به‌عنوان مدیرعامل هپکو معرفی شد. پس از اعتراضات کارکنان این مجموعه، رئیس جمهور مستقیما دستور داد تا مدیرعامل هپکو سریعا تعیین شود.

۱۰) شرکت سرمایه گذاری سرچشمه در نظر دارد از محل آورده نقدی افزایش سرمایه انجام دهد همچنین رتاپ برای تامین کارتخوان با تاپکیش قرارداد منعقد کرده است.

۱۱) قیمت سنگ آهن در چین ۳٫۵درصد رشد و قیمت میلگرد ۱٫۷درصد کاهش نسبت به هفته قبل را ثبت کرد.

۱۲) در پی تشدید بحران اقتصادی در جهان، صنعت فولاد در هند نیز متاثر از این مساله با مشکلات فراوانی روبرو شده و میزان سود دهی این صنعت با کاهش شدیدی روبرو شده است. کارخانه های چینی، ژاپنی و هندی با قیمت های فعلی سطح جهانی به آستانه زیان دهی رسیده اند. ورق گرم در چین ۱۳درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است.

۱۳) دو میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی در رینگ بین‌الملل بورس انرژی با قیمت پایه ۵۶ دلار و ۹ سنت برای هر بشکه ۲۰ شهریور عرضه می شود.

۱۴) پتروشیمی غدیر محموله PVC خود را با قرارداد تحویل درب کارخانه ۸۲۰دلار قیمت گذاشته اما تحلیلگران می گویند با عرضه های سنگین از سمت غرب به ترکیه، این کشور بعید است در چنین قیمت هایی خریدار محصول ایران باشد.

۱۵) ترکیه، اوره پریل خود را بین ۲۵۰ تا ۲۶۰ دلار در قرارداد FOB قیمت گذاشت. ایران به سبب تحریم ها هر تن اوره را زیر ۲۰۰ دلار می فروشد.

۱۶) یکی از مدیران ارشد ذوب آهن می گوید ظرفیت های نصب شده کارگاه های ذوب آهن توان تولید ۴ میلیون تن مذاب را داراست.

۱۷) علی رغم فضای اقتصادی بین چین و آمریکا و کند شدن رشد اقتصادی اما در ماه آگوست ۳٫۵ میلیارد دلار افزایش در دارایی های خارجی چین ثبت شد. این مساله مانع از افت بیشتر یوان در مقابل دلار شد. چینی ها یک بسته عظیم مالی تصویب کرده اند که بازارهای جهانی را امیدوار کرده است. ترامپ می گوید در حالی که آن ها محرک مالی تصویب می کنند، فدرال رزرو دست روی دست گذاشته است.

ولید هلالات. ۱۷ شهریور ۱۳۹۸

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *