روی خوش خبرها یا … !

امروز بازار خوشحال بود و خوب اغاز کرد . تثبیت کانال ۳۲۰ هزار و گذر از ان کار اسانی نبود ولی فتح سنگر به سنگر بازار جواب داده و با کمک و پشتیبانی دلار و جو خبرهای رسیده موج کمی بهترو مثبت تر بود البته اخر وقت بازار امروز برخی با شایعه ظریف و این حرف ها کمی پای بازار را شل کردند ولی در مجموع هوای بازار هوای خوبی بود و شرایط شرایط مثبتی بود .

این مثبت امروز که خوشبختانه با افزایش حجم همراه بود نه این که شبیه دیروز بسیار خاص باشد خیر ولی در مجموع از ان هوای رکودی مهر و ابان فاصله گرفتیم و اذر برای بازار خوش یمن پیش می رود . البته دیروز هم تاکید شد و امروز هم عرض میکنیم که این که بازارهای رقیب ساکت و ارام اند و این که دلار و بازارهای کالایی دوباره روند صعودی گرفته خود یکی از عواملی است که کمک شایانی به بازار میکند .

در مورد بازارهای رقیب

همواره دو بازار به طور عمده و سنتی بازارهای رقیب بازار سرمایه به شمارمی روند قدیم ترها بازار بانکی و مسکن و از دید حقیر در شرایط فعلی دو بازار نرخ سود بانکی و دلار و طلا ۲ بازاری هستند که به عنوان رقبای بازار مطرح اند که البته ما بازار ارز و سکه را با هم میبینیم . ببنید در مورد این بازارهای رقیب دیروز در مورد بازار بانکی و نرخ اوراق صحبت کردیم خیلی بعید است فعلا نرخی بالاتر از ۲۰% نصیب سود های سپرده شود در مورد بازار سکه و دلار ولی ۲ بحث وجود دارد . این بازارها را نفی نمیکنیم ولی ایا بازار سرمایه در همین مدت که دلار بین ۱۱ تا۱۳% بازدهی داده است بازدهی معقول را نداشته است . بازار دلار اهرم ندارد ؟! ولی بازار سرمایه دارد .

بازار دلار امنیت سرمایه گذاری و حاشیه های زیادی دارد که تازه حقوقی ها نیز به شدت از سوی نهاد های نظارتی برای حضور منع شدند پس یکی از بهترین اتفاقات این است که بازار های رقیب ما بازارهای تضعیف شده ای هستند در هر صورت این یعنی بازار سرمایه تا وقتی بتواند این افزایش نرخ دلار و تورم را در گزارش های ماهانه و فروش شرکت ها نشان دهد پیش می رود و رکود از جایی اغاز می شود که این نوار پیشروی پشت سر هم قطع گردد .

البته در مورد قیمت برخی شرکت ها حرف بسیار داریم

ولی هر بار که میخواهیم چیزی بگوییم با سرو صداهای زیادی مواجه میشویم که نگاه درستی به بازار ندارید و … البته انصافا بازار هم بین برخی پارادوکس ها گیر افتاده . انتخاب این روزهای بازار حکایت انتخاب بین ۲ دختر برای یک پسر مجرد است . یکی دختری زیبا تحصیل کرده کمی چاق با وضع مالی خوب ولی خانواده ای پر چالش که تا میخواهند مزه یک اتفاق خوب را تجربه کنند یکی دعوا درست میکنند و ان یکی رنج به پایین میکشد و خلاصه نمیگذارند ۲ روز اب خوش از گلوی این زوج پایین برود و دختر دوم دختری لاغر ، ترکه ای با قیافه ای معمولی و وضع مالی نه خیلی خوب ولی با محبت و خانواده بی سر و صدا .

شاید پسرهای قدیمی و دهه ۵۰ و ۶۰ بازار خاطرات خوبی را با ان دختر های دسته اول داشته باشند ولی ان روزگار سپری شده و حالا سلیقه اکثر بچه های بازار فنچ پسند شده و اولویت دسته دوم است ! چالش سهامدار عمده در مقابل بنیاد یک شرکت چالشی اساسی شده که به نظر ادامه این وضعیت این چالش و شکاف را بیشتر خواهد کرد .خیلی دوست داریم در مورد این موضوع بیشتر بنویسیم ولی فعلا بازار مثبت است و همه خوشحال … سعی میکنیم در یک روز دیگر مفصل تر در مورد این موضوع بحث کنیم .

اما دو موضوع مهم را امروز کوتاه بیان میگنیم .

یکی تحولات سیاسی

امروز روحانی حرف های جالبی می زد به نظر تحولات اخیر اقتصادی و شلوغی ها باعث شده تا میل به مذاکره کمی بیشتر شود و مشکلات کشور نیز این را نشان میدهد بدون نفت مشکلات زیاد است و کار دشوار . به نظر طی ۳ الی ۴ ماه اتی فضای سیاسی کمی باز تر می شود و می تواند جالب باشد .

و دیگری بودجه …

سعی میکینم کمی کوتاه بیان کنیم بالاخره روز تعطیل است و وقت شما برای خانواده … در مورد مالیات یک نکته عرض کنیم که به نظر انتشار رسمی ان هفته بعد کمک خوبی برای بازار است . ربیعی امروز گفت درباره اخذ مالیات نیز مذاکراتی انجام شد که در این مذاکرات توافق وزیر اقتصاد نیز به دست آمد و تمرکز ما بر دریافت مالیات از کسانی است که فرار مالیاتی دارند.در همین حال زمزمه هایی در جریان است که با دفاع و تلاش وزیر اقتصاد و سازمان بورس بحث اخذ مالیات از صادرات و حذف برخی معافیت های مالیاتی از دستور کار خارج شده است که خبرخوبی برای بازار سرمایه است . امیدواریم واقعا این خبر به زودی تایید رسمی شود که شوک مثبت خوبی برای هفته بعد بازار است.

بتاسهم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *