در بازارهای مالی، تلاش برای کنترل بازار نه‌تنها فایده‌ای ندارد، بلکه کاملاً هم غیرممکن است…

* بسیاری از فعالین در بازارهای مالی تلاش می‌کنند تا در حد توانایی خود بازار را کنترل کنند. چنین تفکری باعث می‌شود نتوانند به لحاظ ذهنی معامله‌ای را که به‌سرعت روند خود را تغییر داده و وارد ضرر می‌شود را مدیریت کنند. یا بلعکس معامله‌ای که نه‌تنها اهداف سود را محقق نساخته است، بلکه روند معکوس نیز به خود گرفته است! اگر بخواهید در این مسیر موفق شوید باید: اول از هر چیز، تلاش برای سر درآوردن از همه مسائل را متوقف کنید.

شما هیچ‌وقت نمی‌توانید تک‌تک داده‌های دخیل در بالا و پایین رفتن بازار سهام را بشناسید. به‌عبارت‌دیگر، شما حتی ممکن است هیچ‌وقت نتوانید بفهمید که چرا بازار در جهت خاصی در حال حرکت است؛ تنها چیزی که به‌طورقطع می‌توانید بفهمید این است که قبلاً چه اتفاقی افتاده است و در حال حاضر چه چیزی در حال اتفاق است و سپس، می‌توانید با استفاده استراتژی معاملاتی خودتان چارچوبی را برای اقدام و عمل در پاسخ به آنچه در آینده ممکن است روی بدهد، برای خود تهیه کنید.بسیار مهم است که بدانید تحلیل و بررسی بیش‌ازحد اخبار مربوط به معاملات یا حتی ساعت‌ها خیره شدن به چارت‌های معاملاتی نمی‌توانند به شما در شناسایی دقیق آنچه در آینده رخ خواهد داد،‌کمک کنند.

شما نمی‌دانید چه چیزی در آینده پیش می‌آید

شما صرفاً می‌توانید حدس‌ها و احتمالات را بررسی کنید. به خاطر داشته باشید که معاملات بر اساس احتمالات مرتبط با استراتژی معاملاتی و نه «قطعیات» صورت می‌گیرند.تا پیش از وقوع رویدادها، هیچ‌وقت نمی‌توانید بفهمید که در آینده چه اتفاقی در بازار رخ خواهد داد. درنتیجه، همه‌ در تلاشند تا در معاملاتی با احتمالات متفاوت و غیرقابل‌پیش‌بینی به‌صورت مستمر در بازار حرکت کنند که البته کار بسیار سختی است اما در صورت تحلیل درست به موفقیت و در نهایت سود دست خواهند یافت. در این صورت اگر با حقیقت متغیر بودن نتایج کنار نیایید، کار سخت‌تر هم خواهد شد. بااین‌حال شما می‌توانید در بازار سرمایه سود به دست آورید اما باید بدانید که با «مدیریت ذره‌بینی» تمامی ابعاد فرایند معامله‌گری و تلاش برای کنترل بازار به‌جایی نخواهید رسید.

این دقیقاً، همان تله ایست که بسیاری در تلاش برای انجام معاملات، راه‌اندازی شرکت یا حتی برقراری ارتباط، در آن گیر می‌افتند.وقتی‌که سرانجام این مسئله را درک کردید، آن را پذیرفتید و توانستید نیاز به کنترل بازار و مدیریت ذره‌بینی تک‌تک جزییات را کنار بگذارید و بر این باور که می‌گوید اطلاعات بیشتر از بازار مترادف با کنترل بیشتر روی نتایج است، غلبه کنید، کم‌کم وارد فازهای اولیه ذهنیت صحیح معامله‌گری خواهید شد.موفقیت در معامله‌گری عموماً نتیجه الگوی‌های ذهنی صحیح و سپس استفاده از آن‌ها در جهت کنترل رفتار خود در بازار است. وقتی‌که بر خودتان تسلط پیدا کردید، کم‌کم و در طی زمان، شاهد رشد و بهبود عملکرد معاملاتی خود نیز خواهید بود. البته ممکن است این جملات در نگاهتان کلیشه‌ای به نظر برسند اما حقیقت محض‌اند.

فرهنگ سازی بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *