مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت:

زنگنه با ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس مخالف بود. با روی کار آمدن دولت یازدهم، تلاش می‌کرد تا با گرفتن ایرادات کوچه بازاری به پالایشگاه ستاره خلیج فارس، این طرح را زمین بزند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در نشستی با موضوع “بررسی کارنامه وزارت نفت” که دیروز به میزبانی سایت نود اقتصادی برگزار شد، جلیل سالاری مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: درباره طرح سهمیه‌بندی بنزین یک سوال جدی مطرح است. چرا کارت سوختی که فعال بود به یکباره حذف شد و مجددا احیا شد؟ این قضیه نشان از اقدامات آزمون خطایی وزیر نفت است و نشان میدهد ظاهرا شخص بیژن زنگنه درک درستی از مسائل نفتی ندارد.

وی در ادامه گفت: متاسفانه در دوران زنگنه در دهه ۷۰ در زمینه‌ی احداث پالایشگاه اقدام خاصی انجام نشد. این موضوع در کنار بی‌توجهی وزارت نفت به کنترل میزان مصرف بنزین باعث شد که سال ۸۵ میزان مصرف بنزین به روزانه ۷۴ میلیون لیتر برسد؛ درحالیکه تولید ما آن موقع ۴۲ میلیون لیتر در روز بود.

سالاری اظهار داشت: در دولت یازدهم نیز همین تفکرات دوباره به وزارت نفت حاکم شد و ما در سال ۹۵، ۱۲ میلیون لیتر واردات بنزین داشتیم و سال بعد که رکورد واردات بنزین را زدیم و این رقم به حدود ۱۳ میلیون لیتر در روز رسید. نگاه زنگنه این بود که سامانه کارت سوخت را به کلی از بین ببرد و اگر این مسیر ادامه می‌یافت و تحت فشار رسانه‌ای تغییر نمیکرد الان دچار بحران بنزین شده بودیم.

*زنگنه از اساس اعتقادی به کارت سوخت نداشت

مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: مجموعه میراثی که از دوره قبل از وزارت زنگنه به یادگار مانده بود باعث شد که کشور در بحث بنزین دچار مشکل نشود. یکی از این میراث، پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود که با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی تحویل وزیر فعلی نفت شد. البته ایشان به ساخت این پالایشگاه اعتقاد نداشت و این پروژه را به موقع به بهره برداری نرساند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات دوره قبل از زنگنه، توسعه جایگاه‌های CNG بود که در دوره ایشان مورد غفلت واقع شد. یعنی اگر ما همان ۲۱ میلیون متر مکعب مصرف CNG را نداشتیم و زیرساختش را در دوره قبلی ایجاد نمیکردیم، الان حتی با وجود بهره‌برداری ستاره خلیج فارس باز هم واردکننده بنزین بودیم.

سالاری گفت: زنگنه از اساس اعتقادی به کارت سوخت نداشت و حتی صراحتا اعلام کرد که کارت سوخت تاثیری بر کنترل مصرف ندارد. همچنین می‌گفت سامانه کارت سوخت هزینه‌بر است. این فرد با چنین دیدگاهی باعث شد تا صنعت نفت کشور دچار عقب‌ماندگی شود.

رئیس اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: چطور یکبار کارت سوخت را حذف میکنند و دوباره آن را احیا می‌کنند. مگر وزارت نفت جای آزمون و خطا است که این افراد الان بر کرسی این وزارتخانه تکیه زده‌اند؟ همین بی‌تدبیری‌های ایشان باعث شد که از سال ۹۲ تا ۹۷ بالغ بر ۱۷ میلیارد لیتر واردات بنزین داشته باشیم.

*پالایشگاه سیراف که زنگنه کلنگش را زد چیزی جز زمین خاکی نیست

وی تاکید کرد: زنگنه اصلا اعتقادی به ساخت پالایشگاه نداشت. مثلا در سال ۷۹ توسعه پالایشگاه اراک با فاینانس خودگردان را متوقف کرد و بعد این پروژه در سال ۸۵ مجددا فعال شد. ایشان با پالایشگاه خوزستان چه کرد؟ ۷۵ درصد سهامش را به یک دلال داد و او هم با ۱٫۲ میلیون یورو از کشور فرار کرد. بعد آقایان به جای پیگیری پرونده حقوقی آمدند مجوز پالایشگاه را باطل کردند.

سالاری افزود: تنها پالایشگاهی که زنگنه کلنگش را زد پالایشگاه سیراف بود که الان بعد از ۸ سال چیزی جز زمین خاکی نیست. این پالایشگاه اصلا مبنای مطالعاتی نداشت و صرفا یک مجوز کاغذی داده شده بود. در واقع از پروژه‌های پالایشی زنگنه چیزی جز کاغذ وجود ندارد.

مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: زنگنه حتی با ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم مخالف بود. با روی کار آمدن دولت یازدهم وی تلاش میکرد تا با گرفتن ایرادات کوچه بازاری با پالایشگاه ستاره خلیج فارس این طرح را زمین بزند. طرحی که باید سال ۹۴ به بهره‌برداری رسید را عقب انداختند و آخر آن را به عنوان دستاورد برجام معرفی کردند.

وی ادامه داد: خلاصه اینکه ایشان و تیم همراهش فقط بلدند با طرح‌های دیگران عکس یادگاری بگیرند. در سال ۹۶ هم که ستاره خلیج فارس افتتاح شد در واقع یک حرکتی نمایشی و انتخاباتی بود زیرا در آن سال این پالایشگاه اصلا تولید نداشت و صرفا خواستند یک مانور انتخاباتی داشته باشند. زنگنه در وزارت نفت یک جریان رسانه‌ای ایجاد کرده که هیاهو میکنند و میخواهند از این طریق برای خودشان دستاورد درست کنند.

*زنگنه با هجمه به بنزین تولید داخل، زمینه را برای دلال‌های بنزین فراهم کرد

سالاری خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ کلی هجمه رسانه‌ای درست کردند که بنزین پتروشیمی‌ها دچار مشکل بود و همین باعث آلودگی هوا شده است. من تقاضا دارم که همین الان بروند و از بنزین پتروشیمی نوری و ستاره خلیج فارس نمونه‌برداری کنند و بگویند چه فرقی بین بنزین این دو وجود دارد. آن موقع است که کذب ادعاهایشان مشخص می‌شود.

مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: برای اثبات نامناسب بودن بنزین دولت قبلی کلی به دانشگاه‌ها پول دادند و جعل اسناد کردند تا این قضیه را اثبات کنند اما نتوانستند. در آن زمان کمیسیون اصل ۹۰ در گزارشی اعلام کرد که ادعاهای زنگنه فاقد اعتبار است. اتفاقا اسناد و شواهد میگفت که آقایان در این قضیه متهم هستند ولی میخواستند با کار رسانه‌ای جای متهم و مدعی‌العموم را عوض کنند که نشد.

وی گفت: در سال ۸۰ تا ۸۴ که خانم ابتکار رئیس سازمان محیط زیست بودند و زنگنه نیز وزیر نفت بود؛ بنزین پیرولیز به پالایشگاه تهران تزریق کردند که ۴٫۶ درصد بَنزن داشت. وضعیت مابقی پالایشگاه‌ها هم همینگونه بود. یعنی این آقایان خودشان متهم هستند که چرا از موادی استفاده کردند که این درصد بنزن داشته است. بعد همین افراد به بهانه‌های اثبات نشده شروع میکنند به واردات بنزین.

سالاری در پایان گفت:

یک بررسی ساده حاکی از این است که ۱ میلیارد لیتر بنزینی که تحت این پوشش وارد کردند از لحاظ کیفیت اصلا استانداردهای ۱۵ سال پیش ما را هم نداشت و اصلا در دنیا همچنین بنزینی ممنوع شده بود. تازه این بنزین را با قیمت گران‌تر نسبت به سایر بنزین‌ها وارد کردند. به این بهانه‌ها واردات بنزین را آغاز کردند. همین بستر برای خیلی‌ها منافع مالی داشت و بستری شد برای واسطه‌گری و دلالی. متاسفانه مدیران سیاسی در وزارت نفت حاکم هستند که اصلا جنبه کارشناسی ندارند.

خبرگزاری فارس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *