۱) ستاد مشترک نیروهای مسلح اعلام کرد به دلیل خطای انسانی، سهوا هواپیمای مسافربری را هدف قرار داده است. در اطلاعیه آمده چرخش هواپیما و کاهش ارتفاع به سمت یکی از مقرهای سپاه باعث این اشتباه شده است.

۲) سلطان قابوس، پادشاه عمان به دلیل بیماری سرطان فوت شد. وی به دلیل آنکه پسری نداشت بر سر جانشینی اش بحث ها بود. ارتش در خیابان ها مستقر شده است.

۳) برخی منابع می گویند پمپئو بدون اطلاع قبلی وارد عراق شده و نظامیان آمریکا فرودگاه بغداد را بسته اند.

۴) دامنه نوسان بورس طی روز جاری ۲درصد خواهد بود و از فردا، یکشنبه به حالت عادی باز می گردد.

۵) تصمیماتی جهت حمایت از بازار اتخاذ شده است. حمایت ها همچنان ادامه دارد و سقف مشتریان اعتباری از ۵۰ به ۶۰ درصد افزایش یافت. این مساله باعث می شود حقوقی ها که طی روز های اخیر برای حمایت از بازار سهم خریده اند، در قیمت های بالاتر نسبت به فروش اقدام نکنند.

۶) نرخ بهره اوراق اخزا همچنان زیر ۲۰درصد معادل سود بانکی.

۷) نانسى پلوسى (رياست كنگره امريكا)لايحه محاكمه استيضاحى رئيس جمهور ترامپ ، هفته آينده به مجلس سنا ارسال خواهد شد و محاكمه به زودى اجرا ميشود!

۸) بانک جهانی گزارش ماه ژانویه خود از چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش اوضاع اقتصاد جهان امسال به دلیل کاهش تنش‌های تجاری، بهتر می‌شود و رشد اقتصادی جهان به ۲.۵ درصد می‌رسد. رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۹ به میزان ۲.۴ درصد بود. گزارش بانک جهانی، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۹ را منفی ۸.۷ درصد اعلام کرد و برای سال ۲۰۲۰، صفر درصد رشد اقتصادی پیش‌بینی کرده است.

۹) روز گذشته تحریم هایی مجددا بر علیه شرکت هایی از گروه فلزی و معدنی وضع شد. این شرکت ها پیشتر نیز در لیست تحریم بوده اند. فولاد مبارکه و سرمایه گذاری غدیر گفته اند از سهام خود و زیر مجموعه ها به طور کامل حمایت می کنند.

۱۰) شارل میشل، رئیس شورای اروپا گفته که با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران دیدار کرده و از او خواسته تا این کشور به تعهدات خود در توافقنامه هسته ای برگردد.

۱۱) ایالات متحده در نامه‌ای به سازمان ملل گفته “آماده است تا برای مذاکرات جدی بدون پیش‌شرط با ایران تعامل کند.”

۱۲) جلس نمایندگان آمریکا طرح محدود کردن اختیارات دونالد ترامپ برای عملیات نظامی علیه ایران را تصویب کرد. البته سنا باید حرف آخر را بزند.

۱۳) عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، از مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا خواست که مکانیسمی را برای خروج سربازان آمریکایی از عراق به اجرا بگذارد. آمریکا درخواست عادل المهدی را به منظورآغاز تدارکات خروج نیروهای این کشور رد کرد.

۱۴) فرمانده دانمارک و لتونی در پایگاه عین الاسد گفته اند که حداقل ۶ ساعت جلوتر از حمله ایران، از آن مطلع شده بودند.

۱۵) سه عضو اروپایی برجام، درخواست ترامپ برای خروج از این توافقنامه را رد کردند.

۱۶) اعضای اروپایی برجام روز جمعه دور هم جمع شدند اما تصمیمی برای اجرای مکانیزم ماشه اجرا نشد.

۱۷) معاون نخست وزیر چینLiu یک هیئت ۱۰ نفری را در سفر به واشینگتن همراهی خواهد کرد.امضای فاز اول توافق تجاری قرار است در روز ۱۵ ژانویه صورت بگیرد.

۱۸) مدعیان بیکاری هفتگی ایالات متحده که انتظار می رفت عدد۲۲۱K را نشان دهد به ۲۱۴K رسید. دوره قبل عدد۲۲۲K بوده است.

۱۹) دونالد ترامپ می گوید مذاکرات فاز دوم توافق تجاری با چین به زودی شروع می شود.

۲۰) گزارش های تایید نشده ای از سرایت آتش سوزی های فعلی استرالیا به ترمینال خروجی کیپ لمبرت شرکت ریوتینتو حکایت دارد که باعث صدمه و خسارت به برخی تجهیزات شده است.

۲۱) مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت کارخانه ذوب مجتمع مس سرچشمه در آذرماه با رشد ۱۵ درصدی نسبت به برنامه، موفق به تولید ۲۲ هزار تن آند مس شد که در تاریخ شرکت مس بی‌سابقه بوده است.

موفق باشید. ۲۱ دی ۱۳۹۸

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *