بگو برمیگردی ؟!

امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که ضعف تقاضا نسبت به دیروز در بازار کمی بهبود یافته بود و عرضه ها هم کنترل شده تر رفتار میکرد ولی به نظر نمی توان این موضوع را نادیده گرفت که عرضه اولیه های بزرگی چون زکوثر و اریا ساسول و ساوه که بیش از ۴ هزار میلیارد تومان پول لازم دارد در راه باشد و بازار بدون واکنش خاصی حرکت کند …

به هر حال کمی هم بازار را قلقلک میدهد ! . امروز تقریبا روشن شد که جنس ریزش و اصلاح این بار کمی از دفعات قبل متفاوت تر است اگر قرار بود به مانند دفعات قبل باشد ۹:۳۰ امروز که بازار جمع وجور شد باید از قرمز به سبز می رفیم ولی این طور نشد و حتی بعد از بهتر شدن دوباره جو منفی به سراغ بازار امد که در این موضوع چند اتفاق دخیل است . قبل از هر چیز اثرات عرضه های اولیه دخیل بود که مفصل در مورد ان صحبت میکنیم .

اخر اسفند بودن و فشار عرضه نیز موثر بوده که هر چه به پایان سال نزدیک تر شویم این موضوع نیز کمتر می شود ولی به نظر انچه پایدار تر و عمیق تر و موثر بود تغییر برخی عوامل بنیادی از نفت تا شرایط فلزات بوده که این موضوع از دیشب تا امروز کمی بهبود داشته ولی هنوز به نقاط عالی برنگشته و بعید است به این راحتی برگدد ولی به هر حال بازار با ریزش اخیر بخشی از ان را در قیمت ها لحاظ کرد و با برگشت فلزات می توان این جو منفی را که از این موضوع ریزش های جهانی ناشی شده بود کمتر دید .

برخی چارتیست ها معتقدند

جنس ریزش این بار جدی تر و واقعی تر است و چون شرایط بنیادی هم همراه ان است احتمال افت تا محدوده ۵۰۵ هزار هم می رود ولی دیگر ان نقاط کف افت شاخص بوده و افت بیشتر بعیداست به نوعی بازار هم نشان میدهد برای دو روز چهارشنبه و شنبه کمی روزهای متعادل تری را داریم بعد بازار ارام میگیردو سپری می شود و دوباره به مدار خود بازمیگردد . به هر حال یک نکته را باید پذیرفت طی مدت اخیر زدیم و رقصیدیم و نوشیدیم و چرخیدیم و خلاصه بازدهی بازار سرمایه در عین رکود اقتصادی از همه بازارها بالاتر بود شاید کمی استراحت غیرمنطقی هم نباشد و اتفاقا این استراحت را به فال نیگ میگریم چرا که پتانسیل بازار برای رشد راند بعدی ذخیره شده و جمع می شود و اماده حرکات قوی تر در فصل مجامع می شویم . پس از این اصلاحات نباید ترسید …

یک نکته …

روزهای قبل و شاید خیلی قبل تر از اهمیت عرضه های اولیه میگفتیم که باید در بازار شدت بگیرد نمیدانیم دیگر چقدر باید حرف بزنیم و بگوییم این یک بازی برد برد است . نیاز نیست این طور محدودیت گذاری نوسان و حجم مبنا را داشته باشید … جریان پول میتواند با این عرضه های اولیه نمیگوییم به طور کامل تا حدودی کنترل شود همین چند عرضه اولیه را ببنید ۴۰۰۰ میلیارد تومان جریان پولی قرار است از دل بازار جمع شود وسمت بنیاد شهید و هلدینگ فارس و ساتا و تامین برود . همین ۴ قلم مگر کم مشکل دارند ؟

فارس با بخشی ازاین پول بیدبلند را سرو سامان میدهد . ساتا و بنیاد شهید که مظلوم ترین قشرهای جامعه را پوشش میدهند با این پول ها می توانند جبران بخشی از کسری بودجه و خدمات را داشته باشند بازهم تکرار میکنیم این یک بازی برد برد برای همه است ای کاش یکی پیدا شود اهمیت آن را در گوش این دولتمردان زمزمه کند و بدانند که با اولویت قرار دادن بازار سرمایه میتوان نقدینگی را اینجا خوب به رقص دراورد و از دیدن ان لذت برد … همه هم خوشحال باشند و از همه مهم تر برنده .

اما امروز بعد از ظهر خاصی است

روزهای قبل در مورد اتفاقات و حاشیه ها بحث شده بود ما هم برحسب وظیفه پیشنهاد هایی را داده بودیم که محدودیت ۳% تا ۱۵ فروردین یا نهایت ۳۱ فروردین یکی از انها بود ولی تاکید میکنیم و با شدت هم تاکید میکنیم این چاره کار نیست باید اقدامات مهمی انجام شود که دیروز بخش هایی از ان بیان شد برگشت دوباره سود و پیش بینی سود ، برداشته شدن محدودیت های سهامداری و کد گرفتن و … ، طبقه بندی بازارها که این یکی از مهم ترین انهاست .

چرا باید معاملات سهم افتابه سازی با سهم های بزرگ و روشن و شفاف بازار یکی باشد به نظر نه در کوتاه مدت در همین مدت ۱ ماه باید نشست و فکری کرد طرحی را پخته کرد و همه جانبه بررسی کرد و بازهم تاکید میکنیم از ۲۰ الی ۳۰ نفر از بزرگان بازار نظرخواهی شود و چکش کاری شود بعد رونمایی گردد . نکته دیگر نمیدانیم چرا عزیزان در بورس و سامان خود را انقدر تافته جدا بافته از همه میدانند به نظر برای راهبرد هدایت بازار باید از بدنه خود بازار کمک گرفت .

بارها این پیشنهاد عرض شد چرا از ظرفیت کانال ها و فضای مجازی فعلی برای اموزش و تشویق و تبلیغ اموزش استفاده نمیکنید

اصلا چرا بورس با این همه بودجه و کارمزد به فکر راه انداز یک تلویزیون اینترنتی نیست که آموزش و اخبار از دل ان بیرون بیاید . چرا کلیپ های ۴ الی ۵ دقیقه ای اموزشی درمورد هر مطلبی ساخته نمی شود ؟ این پیشنها از قول کانال بتاسهم و ۵ الی ۶ کانال معتبر و پرمخاطب دیگر مطرح می شود که همه گونه همکاری بدون هیچ چشم داشتی برای گسترش فرهنگ آموزش و یادگیری و تشویق مردم به حضور در بازار را مطرح میکنیم منتهی در طرف مقابل انگار انگیزه ای بابت این موارد نیست ؟! صرفا با چکش و دستور نمی شود بازار را هدایت کرد کارهای زیربنایی لازم دارد .

و اما نکته اخر …

امد چرخ نچرخید و اوضاع همینطور به هم ریخت و این به هم ریختگی فعلا ادامه دار شد از کرونا بگیر تا عوامل دیگر به هر حال وضعیت بازار را خراب کرد چه باید کرد ؟! تکلیف چیست ؟ . دیروز اخر مقدمه گزارش بازار عرض کردیم یک اصل باید وجود داشته باشد تا به امروز بورس زنده بود به پول ! بی تعارف جریان پول بود که نفس بورس بود و او را هدایت میکرد به هردلیلی تاکید می شود به هر دلیلی این جریان پول نباید از بازار فاصله بگیرد … این یک اصل را عزیزان تصمیم گیر هم باید بشنوند که اگر قصد ارامش سایر بازارهای را دارید باید همچنان بازار سرمایه برای پول های سرگردان جذاب باشد .

چیزی که امروز ما اینجا بیان میکنیم سیاستمداران و اقتصاد دان های دیگر کشورها عمل میکنند ! تازه کسانی که در مهد سرمایه داری هستند در مواقع لزوم به بازارها پول تزریق میکنند . صندوق توسعه طی این مدت عملکرد خوبی داشته ولی اقای رئیس همتی که برای بازار اهمیت ویژه ای قایل است و روز جمعه بیانیه میدهد باید اماده باشد تا خط اعتباری برای این صندوق جهت خرید و تزریق احتمالی پول باز کند . امیدواریم هیچ وقت کار به انجا نکشد ولی به نظر اگر لازم شد باید جریان حمایت از بازار به شکل جدی به عنوان یک سناریو مهم چیده شود هم معنوی و هم مادی …

حرف اخر را بگوییم و سراغ بازار برویم

شرمنده بسیاری از عزیزان هستیم که طی ۲ هفته گذشته از ما خواستند دو نکته را به عرض مدیران سازمان بورس و شرکت بورس برسانیم اولی خرابی سیستم بود که دیگر تقریبا زبان ما هم مو دراورده و بسیاری از سهامداران گلایه دارند و دومی بخشی از بدنه کارگزاران هستند که از این هجوم مردم به کارگزاری ها و بیماری کرونا وحشت دارند . انصافا این روزها شعب کارگزاری ها از بانک ها شلوغ تر است نمیدانیم وظیفه ما انتقال پیام این عزیزان بود بهتر است با غیرحضوری و مجازی کردن برخی امور بستر عدم حضور افراد را فراهم کنید به داد این بندگان خدا برسید که استرس این بیماری این روزها از استرس خود بازار بیشتر شده …

بتاسهم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *