۱) فدرال رزرو نرخ بهره را ۱درصد کاهش داد! این بیشترین کاهش در نرخ بهره است و به بازار سهام آمریکا این پیغام را داد که وضعیت بحرانی است. در بخشی از بیانیه فدرال رزرو نیز آمده که شيوع كرونا به جوامع و اقتصادها ضربه زده و انتظار تاثير مستقيم بر روند كوتاه‌مدت اقتصاد و تاثير منفى بر چشم‌انداز بلندمدت را داریم. “همین کافی بود تا شاخص های بورس آمریکا به بازه منفی حداکثری در بازگشایی برسند.”

۲) قرار بود ۱۸ مارس نرخ بهره در جلسه FOMC تعیین تکلیف شود و حتی ترامپ هم منتظر یک کاهش ۰٫۷۵درصد بود! پاول در سخنرانی شب گذشته گفت از همين الان ميتوانيم پيشبينى ثبت يك توليد ناخالص ضعيف را در فصل دوم سال داشته باشيم! نميدانيم كه اين ضعف چقدر است و چقدر طول ميكشد! شيوع كرونا ضربه محسوسى به اقتصاد ما ميتواند بزند. در ماه جارى تزريق نقدينگى به بازارها حداقل به ٢ تريليون دلار خواهد رسيد. ما مطمئنيم كه با اتخاذ سياستهاى فعلى ، اقتصاد به اطمينان و پايدارى خواهد رسيد.

۳) صندوق JP MORGAN که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری در جهان است، خرید سهام را متوقف کرد و یک سیگنال منفی به بازار سهام داد که باعث شد ASX200 استرالیا ۷درصد، نیکی ژاپن ۸درصد و داوجونز آمریکا در فیوچر ۵درصد افت کند.

۴) خبری در خصوص کشف واکسن کرونا توسط دایتمارهاپ، که سرمایه‌گذار اصلی شرکت کیوروک در آلمان است منتشر شده اما دولت آلمان می گوید آمریکا با پیشنهاداتی می خواهد به این واکسن احتمالی دسترسی پیدا کند! آلمان گفته واکسن کرونا نباید در انحصار کشوری باشد همچنین کارآفرین آلمانی گفته قصد فروش واکسن را نداریم و برای همدلی با مردم جهان آن را تهیه می کنیم.

۵) وزیر انرژی آمریکا گفته ظرفيت خالى ذخاير استراتژيك نفتى ما بيش از ٧٧ ميليون بشكه است و آن را پر می کنیم اما بازگشایی نفت در دنیا چنگی به دل نمی زند. برنت حدود ۵درصد منفی است.

۶) بانک مرکزی امارات ۲۷میلیارد دلار برای حمایت از مشاغل به بازار تزریق می کند. عربستان ۱۳میلیارد دلار و مصر ۷میلیارد دلار به بازار خود تزریق کردند.

۷) شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات در تماس تلفنی با همتای ایرانی بر همبستگی با دولت و ملت ایران در مبارزه با شیوع کرونا تاکید کرد. ظریف از امارات بابت کمک های کرونایی تشکر کرده و گفته در کنار همدگیر کرونا را شکست می دهیم.

۸) تنوین ۴۰۰میلیارد تومان اوراق دولتی را تعهد کرد و ۲۸میلیارد سود برد.

۹) گروهی از محققان انگلیسی از دانشگاه امپریال کالج لندن مشغول ساخت واکسنی برای کرونا هستند که روی موش‌ها نتیجه مثبت داشته است.

۱۰) تاپیکو ۱۷درصد سهام مرجان را به شفن داد.

۱۱) گفته می شود که بانک دی به سمت سود عملیاتی در حرکت است و وضعیت بانک بهبود یافته است.

۱۲) نرخ شمش در CIS حدود ۳۸۰دلار نسبتا ثابت است. ورق گرم ۴۶۵-۴۸۰ دلار معامله می شود. سنگ آهن ۶۲درصد به بالای ۹۰ دلار رسیده است!

۱۳) در معاملات روز گذشته خالص خرید حقوقی ها ۲۳۷میلیارد تومان مثبت بود. طی چند روز اخیر، اولین بار بود که حقوقی ها تا حدودی حمایت کردند.

۱۴) گروه مالی پارسیان توسط بانک پارسیان فروخته شد. این شرکت به زودی مجمع افزایش سرمایه را برگزار می کند.

۱۵) بانک ملت ۳۴۴درصد، بکام ۱۲۴۰درصد، حریل ۳۰درصد، غاذر ۲۰۰درصد، افزایش سرمایه…

۱۶) افزایش سرمایه از محل سایر اندوخته ها در بانک ملت به پس از تصویب صورت مالی ۱۲ ماهه ۱۳۹۸ موکول شد. بنابراین بانک ملت افزایش سرمایه ۳۴۴درصد از تجدید ارزیابی در دستور کار قرار داده است. این بانک در ۱۲ماهه با دلار ۱۰۵۰۰ تسعیر می کند و پس ازان در سال ۱۳۹۹ افزایش سرمایه از اندوخته را نیز انجام خواهد داد و این بخش منتفی نشده بلکه به تعویق افتاده است.

۱۷) دلار پتروشیمی ها در این هفته ۱۳۵۲۱۷ ريال خواهد بود.

۱۸) مواد آروماتیکی پتروشیمی کمتر از کاهش قیمت، کاهش یافتند. پارازایلین ۱۷درصد، بنزن ۱۷درصد، پروپان و بوتان ۱۲ الی ۱۵درصد، برش سنگین CFO حدود ۳۷درصد،اتیلن گلایکول ۱۱ تا ۱۸درصد و متانول ۱۰درصد کاهش یافت. در طرف مقابل اوره پریل ۷درصد رشد کرد.

۱۹) شمش فولاد در بورس کالا ۴۳میلیون ريال قیمت خورد. لوبکات ۴۰میلیون ريال.

۲۰) داروسازی ابوریحان نیز با تغییر کاربری موقت یکی از خطوط تولید، در مدت کوتاهی تولید ژل ضدعفونی دست را آغاز کرد.

۲۱) شرکت های پخش دارو در بالاترین سطح و ظرفیت از فروش قرار دارند. هجرت و دتوزیع طبق خبرها رکورد زده اند.

۲۲) گفته می شود که افق کوروش رکورد درآمدی زده است.

۲۳) ملی مس در سال ۹۸ به درآمد بالای ۲۲هزار میلیارد تومان رسیده است!

موفق باشید. ۲۶ اسفند ۱۳۹۸

ولید هلالات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *