گزارش بازار شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷

بازار سرمایه امروز با وجود شنیدن خبرهای نسبتا مثبت از معافیت برخی شرکت ها بازهم منفی بود ولی به نظر بیش از این که منفی بازار به چشم بیاید بی رمقی بی حالی و بی حرکتی بازار بود که به چشم می امد و نشان میداد چقدر طبقه مردد ها و مبهم ها زیاد است .

بازار در کل مدت هاست بعد از سقفی که زد و فروشی که انجام شد ۳ طبقه دارد !

طبقه اول افراد خوش بینی هستند که معتقدند بازار محکوم به صعود است و امروز نه فردا بازار مثبت می شود و همه چیز به روال قبل بازمیگردد . طبقه وسط همین مرددین بازار هستند که نه خیلی بد بین نه خیلی خوش بین هستند و طبقه سوم افراد بدبینی هستند که معتقدند تمام شد بازار سرمایه به خوابی عمیق فرو می رود و همه چیز از هم می پاشد و تحریم ها پدر بازار را در می اورد و دولت از سوی دیگر فشار میدهد و خلاصه همه چیز به ضرر بازار می شود و شاخص هم تا ۱۶۰ هزار کم می شود !

به هیچ وجه به دیدگاه های طبقه های اول وسوم معتقد نیستیم ولی افکار انها را باید بخوانیم و البته معتقدیم دسته بزرگی از حقیقی ها و حقوقی های بازار ساکن طبقه وسط هستند که هنوز مردد بوده و تصمیم خود را برای حضور و ادامه حضور یا خروج از بازار نگرفته اند .

بازار این روزها مثل کسانی شده که وسواس فکری پید کرده اند و صد البته به انها حق میدهیم دید کسانیکه وسواس فکری دارند برای هر عملی هزار جور فکرو اما و اگر می اورند ! البته بازهم می گوییم حق دارند این رفتار را داشته باشند انها هنگام خرید در بازار با خود میپرسند تحریم ها چه می شود ؟واکنش ایران ؟ دلار چه خواهد شد ؟ اگر سهم بخریم گزارش های بعدی منفی باشد چه ؟ واکنش دولت چه می شود ایا از بازار حمایت می کند ؟

وقتی کسی برای انجام کاری با سوالات متعدد مواجه میشود باید به او حق داد که مردد باشدو در تصمیم گیری ها تردید کند و امروز را به فردا و فردا را به روزهای جلوتر موکول نماید تا حداقل چشم انداز روشن ترو ابهام کمتری را داشته باشد . این رفتار کاملا طبیعی است و نتیجه ان می شو انچه امروز در بازار شاهد ان هستیم .

اما قرار است چه بشود و بازار از چه نگران است و این نگرانی باعث چه چیزی می شود ؟ به این ۳ سوال باید دقیق تر پاسخ دهیم . قرار است چه بشود ؟! هر کسی با توجه به تحولات پرتفوی این روزها پیش بینی از اینده دارد ولی به نظر بازار به شدت تشنه تحولاتی است که در آینده قراراست برای او روی بدهد پاسخ سوال اول دوم را با هم تلفیق می کنیم وقتی قرار است ببنیم بازار چه می شود باید اول گفت بازار از چه مواردی نگران است و اگر برطرف بشود یا نشود واکنش او چه خواهد بود

بازار به نظر دو ایتم را از این به بعد دنبال خواهد کرد

اول مقدار فروش شرکت ها چه در صادرات و چه داخل و دوم نرخ دلار … ببنید بدترین حالت بازار میدانید چیست همان چیزی است که در حال حاضر بازار به ان فکر میکند یعنی کاهش مقداری فروش شرکت ها را داشته باشیم و از ان طرف نرخ تسعیر در مبالغ دستوری ثابت بماند و ان را پوشش ندهد و در این حالت شاهد افت مبلغ فروش و در نهایت سود شرکتها باشیم .

بازار ازاین رویدادها میترسد و در خرید کندی میکند . این تردید ها از همین بابت است و از ترس بابت کاهش گزارش های پیش روست . حالا در اینده اگر خلاف این موضوع رخ دهد یعنی یا افت مقداری را شاهد نباشیم و یا اگر هم شاهد بودیم نرخ تسعیر ان را جبران کرد خیال بازار راحت تر شده و خرید قوی تری میکند . بازهم تاکید میکنیم گزارش فعلی شرکت ها خوب بوده و قیمتها را تا حدودی تثبیت کرده است ولی بیشتر نگرانی بازار از اینده است .

و اما بازار امروز کمی هم حق داشت که مردد باشد

او چشم انتظار ۲ اتفاق مهم و بزرگ در همین هفته است . اولی را باید تحریم ها و حاشیه های ان دانست این که می گوییم خود تحریم برای این که بازار تا حدودی خود را اماده کرده است که شاید مهم ترین خبران روز دوشنبه به بازار برسد و اضافه شدن ۳۰۰ اسم و شرکت به لیست جدید باشد که می تواند کمی بازار را ازرده خاطر سازد .

ولی حاشیه های ان یا بهتر بگوییم واکنش های ان مهم تر است مثلا واکنش ترامپ واکنش دلار واکنش دولت و بورس و … دومی را هم باید باز با امریکا مرتبط دانست و ان انتخابات امریکاست که می تواند بسیار مهم و اثر گذار باشد . به نظر بازار هر طور شده منتظر تغییر و تحولات در این دو موضوع است . بازار حقیقتا حق دارد او دچار یک صبر بزرگ شده که این صبر ناشی از تمامی این ایتم هاست .به نظر تا وقتی شرایط به طور کامل که نه حداقل به طور نسبی روشن نشود بازار تصمیم به خرید های بزرگ نمی گیرد .

و نکته اخر …

حرف از یک چرخش است که هنوز هم نمیتوانیم با قدرت بگوییم رخ میدهد یا خیر ولی اگر نشانه های اثرات تحریم در بازار سرمایه و شرکت ها کم کم نمود پیدا کرد می توان گفت که بازار سرمایه یا یک حرکت قابل پیش بینی مسیری را در پیش میگیرد که قبلا تست کرده است حرکت او به سمت سایر صنایع و شرکت های کوچک و تکیه بر داخل می رود که رگه هایی از این موضوع را در بازار امروز می توان دید . ببنید ممکن است خیلی از بازی های ان مقطع بنیادی نباشد ولی بازار از سر ناچاری به این سمت می رود .
حرف اخر هم این که بسیاری به عکس العمل دولت و بورس به تحریم ها دلخوش کرده اند به نظر از نوع خبرها و اماده شدن شرکت ها برای عرضه اولیه مشخص است سازمان برای تحریم ها برنامه ویژه ای دارد !
بتا سهم

تاریخ :۱۳۹۷/۰۸/۱۲

#گزارش_بازار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *