حسن امیری معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، در خصوص شایعات و گمانه زنی های موجود به خبرنگار بورس۲۴ گفت هر سه تابلوی بازار پایه فرابورس تغییر می کنند. هم معیارهای پذیرش و هم دستورالعمل های آن و هم مباحث مربوط به افشای اطلاعات در این بازار تغییرات وسیعی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: چندین دستور العمل این بازار اصلاح خواهد شد. زین پس طبقه بندی به صورت الف، ب و ج در بازار فرابورس نداریم. تابلوی بازار پایه زرد، نارنجی و قرمز را خواهیم داشت. طبقه بندی شرکت های این بازار هم به طور کلی تغییر میکند. معیارهای اینکه چه شرکتی میتواند در گروه زرد باشد.  چه سهمی در گروه نارنجی یا قرمز در این دستور العمل معلوم میشود.

در این دستورالعمل یک سری تفویض اختیارها به فرابورس داده شده است. تا شرکتها را دو بار در طی سال بررسی کند. بنابراین در تغییرات جدید کیفیت معاملات و زمانبندی آنها و نوع حراجشان متفاوت خواهد شد. تعداد روزهای معاملاتی و تعداد روزهایی که حراج در آن اتفاق می افتد هم متفاوت خواهد بود.

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس بیان داشت: مجموعه این تغییرات در بازار فرابورس با جزئیات بیشتر به زودی اعلام میشود. ابلاغیه این تغییرات به زودی اعلام میشود. اما زمان اجرای آن به دلیل تغییرات سیستمی، زمانبندی خاصی خواهد داشت و ممکن است به سال آینده موکول شود.

وی تاکید کرد: ابلاغیه این تغییرات طی یک یا دو روز آتی اعلام میشود. بازار در جریان ریز جزئیات آن باشد. اما همانطور که گفته شد برای اجرا نیاز به تغییرات سیستمی دارد.  بنابراین جدول زمان­بندی خاصی برای اجرا خواهد داشت.

امیری در مورد دلیل این تغییرات عنوان کرد: بازار پایه بحثها و اعتراضات زیادی داشت. نکات زیادی وجود داشت از لحاظ این که این بازار، بازار شرکتهای پذیرفته شده نیست، بلکه شرکت­های ثبت شده است. به لحاظ این که سرمایه گذاران در جریان تغییرات و تفاوتها باشند. باید تفاوتها چه از لحاظ نوع معاملات و چه از لحاظ نمایش آن در سامانه معاملات هم لحاظ شود.

وی تاکید کرد: سرمایه گذاران باید مطلع باشند. این بازار، محلی برای نقل و انتقال سهامداری است. این نقل و انتقالها لزوما به معنای کشف قیمت واقعی نیست. چرا که شرکتهای این بازار به لحاظ شفافیت مثل شرکتهای پذیرفته شده نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *