آرام و رام !

امروز دوشنبه بازار روز نسبتا ارامی را داشت. یک اتفاقی که در بازاراین روزها رخ میدهد این است که بازار از منفی به مثبت می رود. یعنی ابتدای وقت از بی رمقی و تنبلی به سمت بهتر شدن حرکت میکند. که چند دلیل می تواند داشته باشد: یکی از انها بحث بورس کالا و معاملات خوب این روزها در ان است البته روند بازگشایی دلار و سفت و محکم بودن او نیز موثر است.

در مورد بازارهای جهانی نیز واقعا بازار همه جوره شانس آورده است. و این موار دست در دست هم باعث این اتفاق شده است. یک نکته مهم در مورد بازار وجود دارد و این که شرایط واقعا این روزها پیچیده است. از یک سو هر چه جلوتر برویم فشار فروش کمی کمتر می شود. و یک نکته خوب نیز وجود دارد که بورس کالای اسفند نیز نرخ‌های خوبی داشته و ۱۲ ماهه هانیز تکمیل می‌شود.

بازار سرمایه
بازار سرمایه

نگاهی به نرخ ارز

روزهای قبل در مورد بازار ارز صحبت کردیم. بازار متشکل ارزی با هیأت مدیره‌ای شامل ۵ شخص حقوقی با عنوان یک OTC تا پس فردا سه‌شنبه به ثبت شرکت‌ها خواهد رسید و به پشتوانه نرم‌افزار بومی معاملاتی فرابورس در ساختمان فردوسی بانک مرکزی آغاز به کار خواهدکرد. بازار متشکل معاملات ارزی در یکی از سالن‌های بزرگ ساختمان فردوسی بانک مرکزی آغاز به کار خواهد کرد و هر نرخی که در این بازار با عنوان قیمت روز اسکناس کشف قیمت شود. با عنوان مبنای قیمت و تعیین‌کننده نرخ‌ها در بازار رسمی و غیررسمی همچون کانال‌های ارزی کانادا، ترکیه و یا دبی شود تا به این ترتیب نرخ غیررسمی و غیرواقعی در بازار ارز از بین برود.

احتمالاً نحوه فعالیت این بازار مطابق با سازوکار معاملات در بازار سهام ایران باشد و مطابق با آنچه که تعیین شده، قرار است ۵ یا ۶ ارز در این بازار با حضور بازیگرانی شامل حدود ۶۰۰ صرافی بانکی و تضامنی و همچنین با حضور بانک‌ها، عرضه‌کنندگان عمده و بانک مرکزی دادوستد شود.

سامانه نیما

ببنید در این که سامانه نیما، سامانه درستی نیست و قیمت ها منطقی نیستند شک نکنید چند نرخی و نظام چند نرخی اتفاق خوبی نیست. به نظر منطقی ترین راه ، رفتن به سمت نظام نرخ‌گذاری ازاد است. برخی عزیزان تاکید میکنند چرا از دلار حرف میزنید به نظر اکثر تحولات بازار حتی رشد اخیر و اتفاقات اخیر از این منشا سرچشمه میگیرد. و رشد بعدی بازار نیز از همینجا آغاز میشود. این رویداد که در پیش است یک اتفاق خوب و مثبت برای بازار است. و شک نکنید کم‌کم نظام عرضه و تقاضای واقعی به‌همین سمت هدایت میشود. ولی این که همین الان در بازار اثرگذار باشد، بعید است به این زودی شاهد اثرات آن باشیم به‌هرحال اثرات دلار بازهم همچنان مهمترین اثر موثر در بازار است.

گزارش‌های ماهانه

یک نکته در مورد گزارش های ماهانه … تقریبا اکثر گزارش ها منتشر شده است نکته ای که نظر ما را جلب کرده است این بوده که در حال حاضر در اوج دوران تحریم هستیم شاید اوایل مهر و ابان برخی میگفتند نه هنوز اثرات ان ظاهر نشده ولی به نظر بهمن و اسفند در اوج زمان تحریم است نمی گوییم بی تاثیر بوده ولی دقت کنید با نرخ دلار بخشی از افت فروش کاور شده و گزارش های خوبی را داریم حرف ما چیز دیگری است.

در بورس کالا و امار گمرک در اسفند نیز شرایط خوب حتی بهتر از دی و بهمن است و کافی است این روند با همین خط حتی نه بیشتر در سال ۹۸ نیز ادامه داشته باشد به نظر ان چیزی که بازار وزن منفی به آن داده بود خیلی زود کمرنگ می‌شود و شرایط رنگ عوض میکند. این تازه با دلار تقریبا زیر ۱۰ هزار تومان است عدد ها با دلار ۱۳ و ۱۴ تغییرات دیگری خواهد داشت .

نکته آخر

حرف ما این است که ریسک قبلی کمی کم رنگ تر شده ولی هنوز ریسک بدرتری به نام جریان نقدینگی در بازار وجود دارد. بازار کم کم باید به جنگ این غول برود و البته دستورات بانک مرکزی مبنی بر عدم پرداخت سود بالا و روز شمار کمی این غول را ضعیف و به نفع بازار کرده است. ولی هنوز هیچ پولی وارد بازار نشده است که تحول افرین باشد هنوز باید صبر کرد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *