تحلیل بازار

یکی از مسائل بسیار مهم در تحلیل، درک عمیق مولفه های تشکیل دهنده صورت سود و زیان و ارتباط متقابل آنها با همدیگر است.

طی ماه های اخیر به سبب تحریم ها و فشارهای خارجی، نرخ دلار در داخل کشور افزایش یافت لذا نرخ فروش مسیر صعودی گرفت. مشکلات پیش آمده باعث شد تا شرکت های صادراتی نرخ فروش دلاری خود را با تخفیف به مشتریان اعطا کنند و رکود داخلی هم نرخ ها را در بورس کالا کاهش داد.

از طرفی، حدود ۷۰ درصد بهای تمام شده اکثر شرکت ها مواد اولیه است که همچون نرخ های فروش رشد کرده اما بخش های دیگر بهای تمام شده که ريالی بوده به اندازه نرخ فروش رشد نکرده و یا اساسا ثابت بوده است.

این مسائل باعث شده تا در عموم شرکت ها حاشیه سود رشد کند اما رکود به معنای کاهش مقدار فروش است. هرگاه مقدار فروش کاهش یابد، هزینه ثابت برای یک واحد محصول رشد می کند لذا حاشیه سود تحت فشار قرار میگیرد.

بازار سرمایه
بازار سرمایه

بررسی گزارش بهمن ماه ۱۸۰ شرکت که در جداول فوق منعکس شده نشان می دهد که وضعیت بهمن نسبت به دی ماه بسیار بهبود یافته است. از طرفی مقدار فروش بهمن ماه نسبت به میانگین در شرایط خوبی قرار گرفته و همچنین مجموع درآمد محقق شده به دلیل ثبات نسبی در نرخ های فروش موقعیت مناسبی دارد.

در اسفند ماه قاعدتا به دلیل هیجان پیش آمده در بازار ارز، هم مقدار و هم نرخ فروش نسبت به بهمن ماه صعودی است لذا زمستان که با سردی دی آغاز شده بود با گرمای اسفند به پایان می رسد. انتظار تحلیلی ثبات یا رشد حاشیه سود زمستان نسبت به پاییز در عموم شرکت های تولیدی است.

ولیدهلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *