معرفی شرکت

شرکت پتروشیمی فن آوران(سهامی عام) در تاریخ  ۱۳۷۷/۰۲/۰۸تاسیس و با شماره ۱۳۹۶۰۲ در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است فعالیت این شرکت در زمینه احداث ، راه اندازی و بهره برداری واحدهای متانول ، اسید استیک و منواکسید کربن به منظور صادرات، استفاده در صنعت پتروشیمی و صنایع پایین دستی بوده و منطبق با اهداف و سیاستهای کلان بخش صنعت در رابطه با صادرات ، ایجاد اشتغال ، انتقال دانش فنی ، تربیت نیروی متخصص و تولید محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده بالا از گاز طبیعی می باشد.

شرکت پتروشیمی فن آوران در جنوب غربی ایران واقع در ساحل خلیج فارس، بندر امام خمینی(ره) ، منطقه ویژه اقتصادی در زمینی به مساحت ۲۵ هکتار واقع شده است. این شرکت دارای سه محصول متانول، اسید استیک و منوکسید کربن میباشد که در ذیل به صورت مختصر توضیح داده شده است:

متانول

متانول یکی از سه محصول بسیار مهم صنایع شیمیایی در دنیا بوده و مواد بسیاری از آن مشتق می شوند. همچنین با توجه به کمبود قابل پیش بینی منابع انرژی در آینده، مصرف مستقیم متانول به عنوان سوخت پاک و یا در تولید هیدروژن مصرفی پیل های سوختی، بسیار مورد توجه است.

سومین واحد متانول کشور با تولید سالیانه یک میلیون تن متانول دارای خلوص درجه AA با خوراک سالیانه، ۶۱۰ هزار تن گاز طبیعی از شرکت ملی گاز ایران و ۲۶۸ هزار تن گازکربنیک از پتروشیمی های رازی و مارون در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی توسط شرکت پتروشیمی فن آوران طراحی و اجرا شده است.

خوراک این واحد پس از گوگرد زدایی به همراه بخار آب وارد ریفرمر شده و در دمای حدود ۹۰۰ درجه سانتیگراد تبدیل به گاز سنتز حاوی هیدروژن ، منو اکسید کربن و گاز کربنیک می گردد ، گاز سنتز تولیدی پس از سرد شدن فشرده شده و در راکتورهای بخش سنتز به متانول خام تبدیل می گردد و پس از جدا سازی آب موجود ، در واحد تقطیر ، متانول خالص با درجه خلوص AA تولید می گردد .

اسید استیک

واحد اسید استیک شرکت پتروشیمی فن آوران به منظور تولید سالیانه ۱۵۰ هزار تن اسید استیک با خوراک سالیانه، ۸۲ هزار تن متانول و ۸۲ هزار تن گاز منوکسید کربن از واحد های متانول و مونوکسید کربن شرکت پتروشیمی فن آوران طراحی و اجرا شده است.

اسید استیک از واکنش بین متانول و گاز منوکسیدکربن در رآکتور حاوی کاتالیست کمپلکس رودیم و متیل یداید به عنوان تسریع کننده در دمای ۱۸۷ درجه سانتیگراد و فشار ۲۸ بار به دست می آید.

منوکسید کربن

واحد منوکسید کربن شرکت پتروشیمی فن آوران به منظور تولید سالیانه ۱۴۰ هزار تن گاز منوکسید کربن با خوراک سالیانه ، ۸۴ هزار تن گازطبیعی از شرکت ملی گاز ایران طراحی و اجرا شده است.

خوراک این واحد پس از سولفورزدایی با بخار آب مخلوط شده و در رآکتور پری ریفرمر ، هیدروکربن های سنگین موجود شکسته شده و نهایتاً گاز در ریفرمر به گاز سنتز غنی از منوکسید کربن تبدیل می شود. در ادامه گاز دی اکسید کربن تفکیک شده و مجدداً به ریفرمر واحد ، تزریق و سپس گاز حاوی منوکسید کربن و هیدروژن پس از فشرده شدن وارد قسمت تبرید می گردد ، H2 و CO موجود در آن جدا شده و محصول نهایی پس از خالص سازی تولید می گردد.

تحلیل

#شفن

شرکت پتروشیمی فن آوران در ۹ ماه سال جاری ۱۰۷۱۱ ریال سود ساخته است. گزارش مقدار تولید و فروش ماهانه نشان می دهد که تحریم تاکنون مقدار فروش را با چالش اساسی مواجه ننموده است. نرخ فروش دی ماه و بهمن در سطح متوسط ۹ ماه نخست است. ضمنا نرخ گاز طبیعی نیز با دلار نیمایی پتروشیمی ها محاسبه می گردد. لذا نسبت به ۹ ماه نخست افزایش داشته است.

طی ۶ ماه اول گاز با نرخ ۴۹۷۳ ریال در مترمکعب تامین شده اما برای نیمه دوم سال رقم آن چیزی حدود ۹۷۰۰ ریال خواهد بود که در گزارش ۱۲ ماهه اعلام می گردد. با توجه به ثبات نسبی در نرخ متانول جهانی، می توان انتظار داشت ۱۳٫۶۰۰ میلیارد ریال سود ناخالص عملیاتی محقق گردد. با احتساب هزینه عمومی اداری به همراه درآمد های متفرقه eps شرکت ۱۳٫۵۰۰ ریال خواهد بود. برای سال آتی اگر همین شرایط تداوم یابد ۱۱٫۰۰۰ ریال eps محقق می گردد. مادامی که نرخ متانول شرکت در گزارش ماهانه ها بیش از ۲۱ میلیون ریال در هر تن باشد و شرکت به طور متوسط ۷۵ هزار تن متانول و حدود ۸ هزار تن اسید استیک بفروشد، اعداد این تحلیل پابرجا خواهد بود.

شرکت پتروشیمی فن آوران با متانول ۲۱ میلیون ريالی، متوسط مقدار فروش ۷۷ هزار تن متانول و ۸ هزار تن اسیداستیک در ماه…  ۱۳۵۰ تومان eps محقق می کند و برای سال آتی ۱۱۰۰ تومان eps خواهد داشت.

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *